Artikkelihaku: Kata

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I

a poistamiseksi mieluimmin kuin jatkuvasti rukata ohjauksia satunnaissyiden pohjalta. Voit käy
Prosessien ja työkoneiden säätäminen ja asettaminen on vaativa tehtävä, jolla on erittäin suuri vaikutus laatuun ja virheellisten tuotteiden määrään. Sama koskee myös hallinto ja palveluprosesseja vaikka harvoin näin mielletään. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa1/

Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?

Palkataan toinen myyjä
Ajasta on tullut entistä tärkeämpi tekijä palveluorganisaatioiden kilpailussa. Palveluja on yllin kyllin kaikkialla. Yrityksiin kohdistuvaa kysyntää, kasvua, rajoittaa laatu ja saatavuus. Aikatekijä mielletään laaduksi, mutta samalla se usein on mittari s… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/palveluprosessin-ketteryys/

Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

mutta sitä ei saa pudottaa pois tai muokata ilman perustelua. Taulukot integroivat yl
Luodakseen kestävää menestystä yritysten on päästävä tuotekehityksessä eroon epävarmasta tuoteideoinnista ja ideoiden karsinnasta. Onnistuneelle tuotekehitykselle on A ja O tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja priorisoida ne. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/asiakastarpeesta-tuotteeksi/

Mitä lean on?

Toyota Kata
Lean on perimmiltään jatkuvaa täydellisyyden tavoittelua. Täydellisyyden tavoittelu tarkoittaa käytännössä jatkuvaa olemassa olevien toimintatapojen arviointia ja muutosta sekä uusien toimintatapojen vakiinnuttamista. Toiminta on tavoitteellista, jotka jo… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/mita-lean/

Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen

aikataulu
Parannus on aina projekti. Parannus ei ole ohjelma, mutta ohjelma jolla haetaan parempaa, voi johtaa parannukseen, jos se pitää sisällään joukon projekteja. Projektilla tulee olla järkevä päämäärä, aikataulu, oikea kohde ja oikean suuntaiset sekä toimivat… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/virtauksen-parantaminen/

Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?

Toyota Kata
Parannusta tapahtuu päivittäin jokaisessa organisaatiossa. Jopa niissä, joiden tilanne on huono. Tiivistetysti tämä tarkoittaa sitä, että henkilöstö selviytyy tästäkin päivästä ja näistäkin toimituksista, asiakkaista, potilaista tekemällä lukuisia pieniä … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/parannanko-liiketulosta/

Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö! - Kuinka lasketaan tarvittavien parannusprojektien määrä?

jotta saadaan aikataulu ratkaisulle. Yrityksen johdon on salli
Suomessa on lähes vuoden ajan keskusteltu pääministeri Juha Sipilän ja hallituksen vaatimasta tuottavuushypystä, joka muodostui kolmesta osasta: Hallituksen toimenpiteet (verot ja maksut) 5 %, työmarkkinoiden toimenpiteet (palkat ja työaika) 5% sekä yrity… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tuottavuus/

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma

Toyota KATA 2004
Erinomainen laatu palveluissa ja tuotteissa takaa kestävät taloudelliset tulokset, koska palvelut ja tuotteet, jotka ovat erinomaisia kilpailijoihin nähden myyvät enemmän ja niiden tuottaminen on halvempaa ja nopeampaa. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/palvelun-ja-tuotteiden-laatu-ja-lean-six-sigma/

VSM - mihin tätä käytetään?

miksi aikataulut eivät pidä paikkansa
Olet saanut tehtäväksesi parantaa yksikkösi tuottavuutta ja palvelun laatua. Mietit ehkä mitä pitäisi tehdä. Takaraivossa kuumottaa ajatus… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/vsm/

Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD)

matriisin vaakataso
Asiakaslähtöisen tuotekehityksen keskeisenä työkaluna on QFD-matriisi, jolla asiakkaan tarve selvitetään ja priorisoidaan ja käännetään operatiivisiksi ohjeiksi ja spekseiksi. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/qfd/

Tuottavuuden parantaminen - onko sama mitä aikaa lyhennät? EI

kirjassa Toyota KATA M. 2010. Toyota Kata
Tuottavuuden parantaminen on kaikkien huulilla, etenkin näin alhaisen ja laskevan kysynnän aikana. Lääkkeeksi tarjotaan leikkauksia, säästöjä. Toinen suunta ja samalla mielenkiintoinen eli tuotoksen kasvattaminen jää vähemmälle huomiolle. Tuottavuudesta o… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tuottavuuden-parantaminen/

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

i yritykseltä satsauksia. Yritysten pitää palkata asiantuntijoita
Erilaisen datan määrä teollisuudessa kasvaa nopeasti. Erilaisia asioita, kuten lämpötilaa, painetta jne. voidaan helposti mitata teollisuuden prosessien vaiheista. Vastaavasti datapankkien varastointikapasiteetit kasvavat nopeasti. Samoin tietokoneiden la… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tilastomatemaattiset-menetelmat/

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

voi tulos olla katastrofi. Tätä kuvaa Lean
Menenkö lääkäriin vai yritänkö hoitaa ”flunssan” kotikonstein? Vai onko minulla sittenkään flunssa vai jokin vakavampi sairaus? Nämä samat kysymykset voidaan esittää hyvinkin erilaisissa yhteyksissä koskivat ne sitten yksilöä, perhettä, yhteisöä, organ… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kaeytaetkoe-oikeaa-parannusmenetelmaeae/

Mielenmallit

Inc. Rother. M. 2010. Toyota Kata. McGraw
Mitä mielenmallit tarkoittavat? Ne ovat henkilön oletuksia siitä, kuinka maailma toimii. Mielenmallit vaikuttavat siis siihen, kuinka henkilöt ymmärtävät näkemänsä ja kokemansa sekä kuinka he toimivat. Ihmisten oletukset siitä, miten maailma toimii, perus… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/mielenmallit/

Mistä syntyy onnistunut koulutus?

isen yksinkertaisten pelien avulla. Legot ja katapultit ovat kovassa k
Onnistuneessa koulutuksessa tavoitteen määrittely on tärkeää. Yrityksen johtoa kiinnostaa luonnollisesti se, miten koulutuksen vaikutukset näkyvät muutoksena toiminnassa. Paraniko asiakaspalvelu? Vähenivätkö reklamaatiot ja virheet? Ovatko asiakkaat ty… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/onnistunut-koulutus/

Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Toyota Kata
Visio nollavirheestä luotiin vuonna 1979, kun Philip B. Crosby (1926 – 2001) julkaisi kirjan "Quality is Free" (suomenkielinen: Laatu on ilmaista). Tällä perussanomallaan "Quality is free" Crosby tarkoitti sitä, että organisaatiot voivat omaksua laadukkaa… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/nollavirheajattelusta-six-sigmaan/

Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Olen myöhässä jo yli tunnin alkuperäisestä aikataulustani. Miksi tämä on niin vaikeaa
Formuloissa renkaiden vaihtoon menee muutama sekunti. Ymmärrän, että niissä piireissä vaihtoa on treenattu satoja tai tuhansia tunteja. Ei ole sattumaa, että he ovat todella nopeita. Kaikki turhat liikkeet ja hukka on karsittu pois, kaikki liikkeet on huo… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/ongelmanratkaisu-ja-parantaminen/

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

aikataulupaineen ja h…iden kahden KATAN erilaisuutta ja erilaista k… Toyota Kata
Tuotteita ja palveluja tuotettaessa on niillä jokaisella etukäteen asetetut enemmän tai vähemmän ”määritellyt” rajat (suoritusarvot), joiden sisällä tai ylä- tai alapuolella asiakas haluaa niiden olevan. Rajoja kutsutaan toleransseiksi eli spekseiksi. Kai… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kuinka-hallitsen-tuotanto-ja-palveluprosesseja/

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa, vaikka sen tekemiseen menee aikaa alle tunti?

niin tuotannon aikataulutus tehdään tämän pisteen kapasiteetin muk
Onko sinun tuotannossasi tiedostamattomia jonoja, odotusaikoja, tuotantokatkoja, nopeuden menetyksiä tai pullonkauloja? Pystyttäisiinkö olemassa olevaa tuotantokapasiteettia käyttämään paremmin hyödyksi? Tiedätkö sinä mistä teidän yrityksenne kustannukset… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/miksi-joudun-odottamaan-sohvaa-neljae-viikkoa-vaikka-sen-tekemis/

Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA

automaattisesti heidän syliinsä. TOYOTA KATA Mike Rotherin Toyota Kataparannuskatavalmennuskatarutiineja. Näitä rutiineja kutsutaan nimellä KATA. Tavoitetila Aluksi on vain kolme as
Osataanko johtaa? Ujostellaanko työntekijöitä? Pelätäänkö työntekijöiden reaktioita johtamistilanteissa? Johdetaanko organisaatiota raporteista saatujen tuloslukujen perusteella? Pitäisikö johdon mennä katsomaan mitä tehtaan lattialla prosessissa oikea… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/toyotan-johtamiskaeytaennoet-toyota-kata/