Artikkelihaku: Six_Sigma

Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet

Monimuuttujakokeet tai toisella nimellä tunnettu suunnitellut kokeet (Design of Experiments - DoE) ovat tärkeä osa Lean Six Sigma -menetelmää. Onko Lean Six Sigma Six Sigmaa, jos näin merkittävä osa puuttuu? Lean Six Sigma on suorituskyvyn parannusmenetel… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigma-suorituskyky-ja-monimuuttujakokeet/

Tilastollisen ajattelun luonnottomuus

Minua on jonkin aikaa askarruttanut kysymys ihmismielestä ja siitä, kuinka sattuman osuutta on yleisesti hankala hyväksyä organisaatioiden kulttuurissa ja johdon ajattelumaailmassa. Purkaessani kesällä lukemattomien kirjojen jonoa, törmäsin sattumalta Dan… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tilastollisen-ajattelun-luonnottomuus/

Lean Six Sigma ja palveluesimerkki

Lean Six Sigma on palveluketjun suorituskyvyn, yleisemmin sanottuna systeemin, prosessin parannusmenetelmä, joka perustuu viisivaiheiseen DMAIC -prosessiin. DMAIC lyhenne tulee sanoista Määrittely, Mittaus, Analysointi, Ohjaus (Define, Measure, Analysis… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigma-ja-palvelu/

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV

Muunnettavuuus eli transformability tarkoittaa kykyä indusoida eli muuntaa suunniteltu mitta, ominaisuus tai muoto valmistusprosessissa. Tyypillisiä prosesseja ovat NC työstö, metallien valut, muottiin puristus, ruiskupuristus, prässäys, takominen, extrus… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa4/

Ongelmat ja osaaminen

Ongelmat ovat usein vaikeita ja taustalla on monimutkaisia syy-seurausmekanismeja. On helppo ymmärtää, että mitä vaikeampi ongelma, selvitettävä asia tai tehtävä on edessä, sitä enemmän täytyy olla osaamista ja taitoa. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/ongelmat-ja-osaaminen/

Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta

Minitab 19 ilmestyi 5.6.2019. Minitab on tilastollinen ohjelmistopaketti, joka tarjoaa työkaluja datan analysointiin ja järkevien ratkaisujen löytämiseen hankalimmissakin liiketoimintaongelmissa tilastollisten työkalujen avulla. Minitab 19 -version uudet … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/minitab-19/

Jonotuksen ja bufferien pakko

Jonot ovat kaikille tuttuja jossain muodossa. Jonotamme melkein aina johonkin ja tämä jonottamisen määrä tekee meistä vähintään jonojen kokemusasiantuntijoita, vaikka harvoin tulee miettineeksi mistä jonot tulevat tai miksi joskus ei ole jonoa ollenkaan? … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/jonotuksen-ja-bufferien-pakko/

X 4.0

Quality 4.0, Industry 4.0 jne. termeihin ei voi olla törmäämättä. Tähän rinnalle tulee AI (Artificial Intelligence) ja IoT (Internet of Things) termit sekä keskustelu siitä, että nämä vievät meidän työt, niks naks. Tietsikka pilvineen ja algoritmeineen he… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/x-40/

Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle

Tekoälyn ja automaation aiheuttamasta häiriöstä työelämään ja yhteiskuntaan on jo jonkin aikaa käyty ajankohtaista keskustelua. Tämä uuden teknologian suuri mahdollisuus tuottavuuden ja prosessien laadun parantamiselle nähdään sekä uhkana yksilölle, että … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laatu-ja-sen-vaatimukset/

Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä

Entropia on luonnon ominaisuus, joka tulee ilmeiseksi kenelle tahansa, joka yrittää ylläpitää vähäisen monimutkaisuuden ja kaaoksen tilaa kolmevuotiaan huoneessa tai omalla työpöydällään. Vaikka kuinka asiat ovat paikoillaan, ne pyrkivät karkaamaan pois p… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/vahenna-entropiaa/

Yritys ja erehdys vai koe? - Kokeellinen vanukas

Nykyään puhutaan paljon kokeilusta ja kokeista myös yhteiskunnallisella tasolla. On ollut perustulokokeilua ja teiden varsilla näkee tiemerkintäkokeiluja, mutta mikä on koe ja onko sillä eroa kokeiluun? http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/yritys-ja-erehdys-vai-koe/

Onko prosessi ymmärretty väärin?

Prosessi on käsitteenä niin yleinen päivittäisissä keskusteluissa, että oletamme kaikkien ymmärtävän termin samalla tavalla. Mutta mitä jos käsityksemme eroavat? Oletuksessa, että ajattelemme samalla tavalla on aina se riski, että toteamme jälkeenpäin kes… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi/

Hävikki ja hukka – Loss & Waste

Hävikki (loss) ja hukka (waste) ovat kaksi tuttua termiä, mutta ovatko. Sanoja käytetään useissa yhteyksissä. Laadun ja tuottavuuden kehittämisen yhteydessä sana hävikki juontaa juurensa Tohtori G. Taguchiin. Hän kehitti hävikkifunktion, joka kuvaa häviki… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/havikki-ja-hukka-loss-waste/

Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?

Lukuisissa yrityksissä vannotaan asiakaspalautteiden nimiin. Halutaan kuunnella asiakasta herkällä korvalla. Yrityksissä uskotaan palautteen keräämisen ja tutkimisen parantavan laatua ja tuottavuutta. Valitettavasti näin helppoa se ei ole! Vain 1-3% liikk… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/auttavatko-palaute-ja-reklamaatioselvitykset-parantamaan-laatua/

Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun

Olen pidemmän aikaa ihmetellyt Lean -kirjoja ja artikkeleita lukiessani, miksi niissä ei käsitellä laatua ja laadunparannusta. Toyota tunnetaan ensisijassa laadusta ja Lean liitetään Toyotaan ja sen laatua tuottavaan tuotantomenetelmään TPS (Toyota Produc… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/toyota-ja-lean/

Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä

Ongelman luokkaan ja menetelmiin liittyy iso määrä erilaisia käsitteitä ja niille määritelmiä. Minua hauskuuttaa, kun kuulee, että organisaatiossa ei suositella käyttämään mielellään termiä ongelma vaan puhutaan haasteista. Onkohan tiedetty mitä nämä kaks… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/nelja-ongelmaa-nelja-lahestymista/

Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä

Viimeisin vuosikymmen on auttanut ymmärtämään ja piirtämään, mitä on kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen. Taakse on jätetty yksittäisten menetelmien tai konseptien puolesta puhuminen. Konseptit ovat näyttäneet kyntensä ja asemoituneet paikalleen. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kokonaisvaltainen-lahestyminen-toiminnan-kehittamisessa/

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0

Niin maailma muuttuu Eskoni! Mikään ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen! Viimeisten vuosikymmenien aikana on tapahtunut erittäin nopea muutos ihmisten välisissä yhteyksissä, analytiikassa ja datassa. Elämme nyt neljättä teollista vallankumousta (Industry … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laatu-ja-lean-six-sigma/

Väärinymmärretty Lean

Kuulostaako tutulta: hukan poistaminen on "pop", kypsyysarviointia suoritetaan osasto- ja aluekohtaisesti, kaikki toimintatavat tulee standardoida, valkotaulut seinille ja niiden ympärille kokoonnutaan säännöllisesti, 5S -auditointi on tärkeää, kaikkia ka… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/vaarinymmarretty-lean/

Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”

Lean Six Sigma -menetelmä on keino ja tehokas täsmäisku suorituskyvyn parantamiseen vaativassa kohteessa. Menetelmän tavoite ja keinot poikkeavat merkittävästi yksittäisen ongelman poistamisesta, juurisyyanalyysistä. Menetelmä pitää sisällään parannuksen … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigma-metodi/