Artikkelihaku: asiakas

Ongelmat ja osaaminen

maksimoida asiakastyytyväisyys
Ongelmat ovat usein vaikeita ja taustalla on monimutkaisia syy-seurausmekanismeja. On helppo ymmärtää, että mitä vaikeampi ongelma, selvitettävä asia tai tehtävä on edessä, sitä enemmän täytyy olla osaamista ja taitoa. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/ongelmat-ja-osaaminen/

Jonotuksen ja bufferien pakko

narikkajono tai jono asiakaspalveluun on monelle tuttu ilmestys jossain m… ja että asiakasta todennäköisesti harmittaa jonottaa liian p…itkään. Ja harmistunut asiakas on riski bisnekselle.   Tästä syystä t
Jonot ovat kaikille tuttuja jossain muodossa. Jonotamme melkein aina johonkin ja tämä jonottamisen määrä tekee meistä vähintään jonojen kokemusasiantuntijoita, vaikka harvoin tulee miettineeksi mistä jonot tulevat tai miksi joskus ei ole jonoa ollenkaan? … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/jonotuksen-ja-bufferien-pakko/

Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle

voivat olla apuna luomaan täysin uudenlaista asiakasarvoa
Tekoälyn ja automaation aiheuttamasta häiriöstä työelämään ja yhteiskuntaan on jo jonkin aikaa käyty ajankohtaista keskustelua. Tämä uuden teknologian suuri mahdollisuus tuottavuuden ja prosessien laadun parantamiselle nähdään sekä uhkana yksilölle, että … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laatu-ja-sen-vaatimukset/

Hävikki ja hukka – Loss & Waste

joista asiakas on valmis maksamaan enemmän kuin niiden tuot…taminen maksaa. Asiakas ja tuottajat saavat siis ominaispiirteistä a
Hävikki (loss) ja hukka (waste) ovat kaksi tuttua termiä, mutta ovatko. Sanoja käytetään useissa yhteyksissä. Laadun ja tuottavuuden kehittämisen yhteydessä sana hävikki juontaa juurensa Tohtori G. Taguchiin. Hän kehitti hävikkifunktion, joka kuvaa häviki… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/havikki-ja-hukka-loss-waste/

Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?

stalle Lukuisissa yrityksissä vannotaan asiakaspalautteiden nimiin. Halutaan kuunnella asiak… jotka usein perustuvat asiakasvalituksiin ja reklamaatiokustannuksiin
Lukuisissa yrityksissä vannotaan asiakaspalautteiden nimiin. Halutaan kuunnella asiakasta herkällä korvalla. Yrityksissä uskotaan palautteen keräämisen ja tutkimisen parantavan laatua ja tuottavuutta. Valitettavasti näin helppoa se ei ole! Vain 1-3% liikk… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/auttavatko-palaute-ja-reklamaatioselvitykset-parantamaan-laatua/

Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä

kun sekoitetaan asiakaspalaute ja asiakastarve toisiinsa. Sama koskee yrityksen sisäis
Ongelman luokkaan ja menetelmiin liittyy iso määrä erilaisia käsitteitä ja niille määritelmiä. Minua hauskuuttaa, kun kuulee, että organisaatiossa ei suositella käyttämään mielellään termiä ongelma vaan puhutaan haasteista. Onkohan tiedetty mitä nämä kaks… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/nelja-ongelmaa-nelja-lahestymista/

Hukka ja arvo vs. lean-tiede

asiakas odottaa
Hukan poistamisen ja arvonlisäämisen fantasia hokemin kuvaa tätä aikaa. Keskustelu keskittyy liiaksi selitykseen mitä hukka on, mitä arvo on. Huomion kohteeksi voisi ottaa sen, mitä organisaation tulee saada aikaan. Ensimmäinen askel on siirtyä subjektiiv… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/hukka-ja-arvo/

Lean strategia ja sen soveltaminen, osa II

Leanin tarkoitus on parantaa asiakasarvoa samalla kun minimoidaan hukkaa. Leaniss… seuraa parannus asiakasarvossa ja liiketoiminnassa samalla kun hukka
Olen huomannut, että Suomessa lean -työkalun käyttö nähdään "muutoksena" ja muutoksen tulos parannuksena. Näin ainakin julistavat eräät lean -konsultit kertoessaan "menestystarinoita". Eihän se näin ole! Tyhjiä lupauksia. Muutos syntyi, mutta tavoite jäi … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-strategia-ja-sen-soveltaminen-osa-ii/

Lean -strategia ja sen soveltaminen

asiakasarvon ja myynnin kasvua…sta leaniksi. Hukka ja sen eliminointi vai asiakasarvon parantaminen Hukan …hdistuu juuri tähän. Painopiste pitäisi olla asiakasarvossa ja TQM
Leanin yhteydessä on harvoin keskusteltu strategiasta; kuinka saavutetaan tavoitteet ja päämäärät. Suomessa leanin strategiana näyttää olevan hukan poistaminen erilaisten lean -työkalujen avulla. Jotkut pyrkivät myös lyhentämään läpimenoaikoja. Onko tämä … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-strategia-ja-sen-soveltaminen/

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III

. Tämä tarkoittaa usein myös asiakashävikin kasvamista tuotantohävikin pienenemis
Sarjan ensimmäisessä ja toisessa artikkelissa käsiteltiin prosessin keskiarvon säätämistä eli asetusta – kuinka prosessin keskiarvo asetetaan riittävän lähelle ideaalista nominaalia. Lisäksi oletettiin, että tiedossa on säätö"nuppi", tekijä tai tekijät, j… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa3/

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II

tai asiakasvaatimuksissa erillisenä toleranssista esim. …3 Asiakasvaatimus on sidottu Cpk tai Ppk indeksiin tol…67 Asiakas vaatii tietyn minimisaannon eli virheprosent
Toisessa artikkelissa käsitellään perättäistä (sequential) säätötapahtumaa, joka sopii erityisesti raskaiden prosessien säätöön. joissa prosessin läpimenoaika on pitkä ja toisaalta rikkoutuvia tuotteita tuottavien prosessien säätöön. Tällä menettelyllä mi… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa2/

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I

läpimenoajat ovat minimissä ja asiakastyytyväisyys maksimissa. Artikkelisarjassa… läpimenoaika tai asiakastyytyväisyyden maksimiarvo. Tätä arvoa tavoit
Prosessien ja työkoneiden säätäminen ja asettaminen on vaativa tehtävä, jolla on erittäin suuri vaikutus laatuun ja virheellisten tuotteiden määrään. Sama koskee myös hallinto ja palveluprosesseja vaikka harvoin näin mielletään. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa1/

Leviääkö Lean käsiin?

. On sekoitettu asiakastarve … miten asiakastarve selvitetään ja mitä sillä tarkoitetaan
Lean on hyvä, Lean on huono? Vastaus riippuu siitä, keneltä kysyy. Olen pyrkinyt tarkastelemaan Leania mahdollisimman objektiivisesti yli viisitoista vuotta. Lean -konseptin ongelma on yhtenäisen selittävän teorian puute. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/leviaako-lean-kasiin/

IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella

tandardia määrittämällä käytettävät työkalut asiakasvaatimusten mukaiselle laadunhallintajärjeste… jotta se on asiakasvaatimusten mukainen. Näitä samoja menetelmiä
Mistä on kyse IATF 16949:2016 -standardissa? Kyseessä on läntisen autoteollisuuden laadunhallintajärjestelmien vaatimukset määrittävän ISO/TS 16949:2009 -standardin korvaaja. Vaikka kyseessä on autoteollisuuden standardi, voidaan sen vaatimuksia soveltaa … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/iatf16949/

Väärin ymmärretty laadun parannus - Lean Six Sigma?!

Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T… paremman asiakastyytyväisyyden ja vakaan markkina… Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T…asiakastarpeesta
Laadun parannus, Quality Improvement, on väärin ymmärretty vai onko!? Laadun parannus Six Sigma -tasolle on radikaalia systeemin ja prosessin suorituskyvyn muuttamista niin, että se tuottaa jatkuvasti parempia palveluja ja tuotteita virhetasolla, joka on … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laadunparannus/

Unohdettu laadunohjaus?!

jolla saavutetaan yhdenmukaisuus asiakas jotka täyttävät asiakasvaatimukset. Toimia stabiilisti ja ennakoi… joissa oli korkeat virhetasot ja asiakastyytymättömyys. Näitä ongelmia on vuosien saa
Olen vuosien kuluessa huomannut ja samalla ihmetellyt suomalaisten yritysten laadunohjauksen tilaa. Kovin monesta yrityksestä näyttää "laadunohjaus" puuttuvan kokonaan tai ainakin sen toimintaperiaatteen ymmärtäminen. Onko laadunohjaus unohdettu vai eikö … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/unohdettu-laadunohjaus/

Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna

mitä lyhyempi on asiakasjono… josta asiakas on valmis maksamaan
Jatkuvasti törmään keskusteluun jaksoajan (jotkut käyttävät termiä läpimenoaika) lyhentämisestä. Olen havainnut, että aina ei muisteta miksi aika on ja mistä se muodostuu. Jos lyhentynyt aika voidaan hyödyntää kaupankäynnissä ja muuttaa tuottajalle arvoks… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/vaihteluun-suojautuminen-ja-tehokkuusreuna/

Lean Six Sigman soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa

tai kuluttavat. Virheet ovat siis yhteydessä asiakastyytyväisyyteen tavalla tai toisella. Globaal…i trendi korostaa asiakaskokemusta… asiakasvirheiksi. Tämän Bill Smith
Lean Six Sigma leviää suhteellisesti eniten maailmassa (17 % kasvu). Lean on myös kasvussa (muutos on kuitenkin virherajojen sisällä ±3,6 %) . Sen sijaan suosiota ovat menettämässä ISO, Laatujohtaminen ja auditointi. Tieto perustuu Amerikan Laatuyhdist… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigman-soveltaminen/

Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!

Asiakaslähtöinen tuotekehitys
Johtajan LAATU on ensisijassa pyrkimystä parempaan liiketoimintaan ja organisaation tulokseen. Keskeinen kysymys on, miten tähän suuntaan voidaan edetä? http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/gurujen-laatuopit/

Osaaminen, Lean -osaaminen

. Koulutus ohjaa lähestymään tuottavuuden ja asiakaslähtöisen toiminnan kehittämistä useista näkö
Osaatko kuvitella lääkäriä tai talousjohtajaa, jolla ei ole alansa koulutusta? Eikö olekin vaikea. Lean -osaajaksi voit nimetä itsesi, vaikka sinulla ei ole koulutusta. Usein itselle saattaa riittää, että olet tehnyt jotain toimenpiteitä, jotka liitetään … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/osaaminen/