Artikkelihaku: palvelu

Lean Six Sigma ja palveluesimerkki

y postituslistalle   Lean Six Sigma ja palveluesimerkki… Lean Six Sigma on palveluketjun suorituskyvyn…palveluominaisuuden suorituskykyä …palvelupiirteitä
Lean Six Sigma on palveluketjun suorituskyvyn, yleisemmin sanottuna systeemin, prosessin parannusmenetelmä, joka perustuu viisivaiheiseen DMAIC -prosessiin. DMAIC lyhenne tulee sanoista Määrittely, Mittaus, Analysointi, Ohjaus (Define, Measure, Analysis… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigma-ja-palvelu/

Jonotuksen ja bufferien pakko

narikkajono tai jono asiakaspalveluun on monelle tuttu ilmestys jossain muodossa…a tai lihaa tai koostua täysin aineettomista palvelutiketeistä… palvelun kysyntä ja toteutus eivät kohtaa täydellise
Jonot ovat kaikille tuttuja jossain muodossa. Jonotamme melkein aina johonkin ja tämä jonottamisen määrä tekee meistä vähintään jonojen kokemusasiantuntijoita, vaikka harvoin tulee miettineeksi mistä jonot tulevat tai miksi joskus ei ole jonoa ollenkaan? … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/jonotuksen-ja-bufferien-pakko/

X 4.0

palveluiden tuottamisen aikataulutuksen ja resurssie… missä tuotteet ja palvelut valmistuvat. Olen ajat sitten tippunut k…iden hallinnan ja reaalimaailman tuotteen ja palveluprosessien ymmärtäjille riittää työtä. Työ ot
Quality 4.0, Industry 4.0 jne. termeihin ei voi olla törmäämättä. Tähän rinnalle tulee AI (Artificial Intelligence) ja IoT (Internet of Things) termit sekä keskustelu siitä, että nämä vievät meidän työt, niks naks. Tietsikka pilvineen ja algoritmeineen he… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/x-40/

Onko prosessi ymmärretty väärin?

palvelun tai tuotteen. Puhutaan jalostamisen funktio
Prosessi on käsitteenä niin yleinen päivittäisissä keskusteluissa, että oletamme kaikkien ymmärtävän termin samalla tavalla. Mutta mitä jos käsityksemme eroavat? Oletuksessa, että ajattelemme samalla tavalla on aina se riski, että toteamme jälkeenpäin kes… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi/

Hävikki ja hukka – Loss & Waste

minen tuottaa asiakkaalle arvoa tuotteen tai palvelun muodossa. Kuva 1. Tarkasteltava tilanne…inaispiirteen muodostamisaikaa. Tuotteen tai palvelun muodostumiseen kuluvaa aikaa ideaalitilassa
Hävikki (loss) ja hukka (waste) ovat kaksi tuttua termiä, mutta ovatko. Sanoja käytetään useissa yhteyksissä. Laadun ja tuottavuuden kehittämisen yhteydessä sana hävikki juontaa juurensa Tohtori G. Taguchiin. Hän kehitti hävikkifunktion, joka kuvaa häviki… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/havikki-ja-hukka-loss-waste/

Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?

ja palveluprosessi… asiakasvalitukset muodostuvat tuotteen ja palvelun käytön aikana …een ja parannukseen. Kuinka teollisuus ja palvelu ovat … tuotteet ja palvelut eli
Lukuisissa yrityksissä vannotaan asiakaspalautteiden nimiin. Halutaan kuunnella asiakasta herkällä korvalla. Yrityksissä uskotaan palautteen keräämisen ja tutkimisen parantavan laatua ja tuottavuutta. Valitettavasti näin helppoa se ei ole! Vain 1-3% liikk… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/auttavatko-palaute-ja-reklamaatioselvitykset-parantamaan-laatua/

Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun

palveluiden ja prosessien sisään…a mahdollistaa stabiloinnin ja tuotteiden ja palvelujen ennaltaehkäisykonseptin… palvelujen ja prosessien suunnittelun osalta. Suunni
Olen pidemmän aikaa ihmetellyt Lean -kirjoja ja artikkeleita lukiessani, miksi niissä ei käsitellä laatua ja laadunparannusta. Toyota tunnetaan ensisijassa laadusta ja Lean liitetään Toyotaan ja sen laatua tuottavaan tuotantomenetelmään TPS (Toyota Produc… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/toyota-ja-lean/

Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä

palvelusuunnittelun konseptien kanssa auttaa varmast
Ongelman luokkaan ja menetelmiin liittyy iso määrä erilaisia käsitteitä ja niille määritelmiä. Minua hauskuuttaa, kun kuulee, että organisaatiossa ei suositella käyttämään mielellään termiä ongelma vaan puhutaan haasteista. Onkohan tiedetty mitä nämä kaks… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/nelja-ongelmaa-nelja-lahestymista/

Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä

tehdä ja minne toimenpiteet pitää kohdistaa. Palvelu
Viimeisin vuosikymmen on auttanut ymmärtämään ja piirtämään, mitä on kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen. Taakse on jätetty yksittäisten menetelmien tai konseptien puolesta puhuminen. Konseptit ovat näyttäneet kyntensä ja asemoituneet paikalleen. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kokonaisvaltainen-lahestyminen-toiminnan-kehittamisessa/

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0

si Six Sigmaa myös valmistuksen ulkopuolella palvelu ja rahoitusliiketoimintaan …. Syntyi palvelun Six Sigma. Jo vuonna 2003 havaittiin Six…novatiivisesti kehittämän uusia tuotteita ja palveluita. Lean Six Sigma voi parantaa organisaatio
Niin maailma muuttuu Eskoni! Mikään ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen! Viimeisten vuosikymmenien aikana on tapahtunut erittäin nopea muutos ihmisten välisissä yhteyksissä, analytiikassa ja datassa. Elämme nyt neljättä teollista vallankumousta (Industry … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laatu-ja-lean-six-sigma/

Hukka ja arvo vs. lean-tiede

palvelusysteemin päämäärän suhteen… josta voisi lukea lisää ristiriidasta on Palvelusamat viisi mallia ovat käyttökelpoisia niin palvelu kuin tuotteiden valmistamisessa. Kingman
Hukan poistamisen ja arvonlisäämisen fantasia hokemin kuvaa tätä aikaa. Keskustelu keskittyy liiaksi selitykseen mitä hukka on, mitä arvo on. Huomion kohteeksi voisi ottaa sen, mitä organisaation tulee saada aikaan. Ensimmäinen askel on siirtyä subjektiiv… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/hukka-ja-arvo/

Lean strategia ja sen soveltaminen, osa II

. Keskeinen ongelma kaikissa palvelu ja teollisissa toiminnoissa on…öissä samanaikaisesti saa aikaan parannuksen palvelujen ja tuotteiden asiakasarvoissa ja hukka
Olen huomannut, että Suomessa lean -työkalun käyttö nähdään "muutoksena" ja muutoksen tulos parannuksena. Näin ainakin julistavat eräät lean -konsultit kertoessaan "menestystarinoita". Eihän se näin ole! Tyhjiä lupauksia. Muutos syntyi, mutta tavoite jäi … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-strategia-ja-sen-soveltaminen-osa-ii/

Lean -strategia ja sen soveltaminen

ja palveluprosesseista … vaikutusta lopputuotteisiin ja palveluihin tai yrityksen tarkoitukseen. Tämä on pah…ritettävä samanaikaisesti lopputuotteesta ja palvelusta sekä allokoitava
Leanin yhteydessä on harvoin keskusteltu strategiasta; kuinka saavutetaan tavoitteet ja päämäärät. Suomessa leanin strategiana näyttää olevan hukan poistaminen erilaisten lean -työkalujen avulla. Jotkut pyrkivät myös lyhentämään läpimenoaikoja. Onko tämä … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-strategia-ja-sen-soveltaminen/

”Kultasormi” Black Belt ja hänen Lean Six Sigma -pelinsä

liittyviä resursseja tekemällä tuotteet tai palvelut hitaasti… olkoon kysymys sitten palvelutoiminnoista tai tuotteiden valmistuksesta. R… jolla tuotteita tai palveluja tehdään
Leanin ja ja Six Sigman perusta on ”uudessa” näkemyksessä siitä kuinka luonto käyttäytyy. 1900-luvun alussa ”vanha” eksaktiin maailmankuvaan perustuva näkemys korvautui Einsteinin suhteellisuusteorialla ja kvanttifysiikalla. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kultasormi-blackbelt/

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?

aman tuloksen olen todennut reaalimaailmassa palveluadaan vähemmän aikaan valmiita tuotteita tai palveluita. Usein myydään ajatusta vähemmällä ene
Politiikassa ja yleisessä keskustelussa puhutaan totuuden jälkeisestä ajasta. Tämä tarkoittaa, että näkemykset, mielipiteet ja uskomukset vievät voiton tosiasioista ja tutkitulta tiedolta. Liki kaksikymmentä vuotta tuottavuuden kehitystä seuranneena, sama… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/totuuden-jalkeinen-aika/

Tehdasfysiikka on hyvä kaveri

esim. parantaa palvelutasoa… parantaa palvelua ja vähentää samalla kustannuksia. 1. Sido… että tuote tai palvelu on saatavilla … kun tuotteita tai palveluita saadaan aikaiseksi riittävästi. 4. WIP
Käytännönläheinen tieteeseen perustuva lähestyminen auttaa johtajaa ja päällikköä saavuttamaan ennustettavat tulokset ja menestymään työssään. Tehdasfysiikka on tieteeseen perustuva keino, joka auttaa löytämään olennaiset asiat erilaisilla aloilla, epäsel… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tehdasfysiikka-hyva-kaveri/

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III

. Tyypillisesti tilanne esiintyy palveluprosesseissa ja monimutkaisissa tuotantoprose…palvelun spesifioidut toleranssit …palvelun spesifioidut toleranssit. Taulukko 1. A
Sarjan ensimmäisessä ja toisessa artikkelissa käsiteltiin prosessin keskiarvon säätämistä eli asetusta – kuinka prosessin keskiarvo asetetaan riittävän lähelle ideaalista nominaalia. Lisäksi oletettiin, että tiedossa on säätö"nuppi", tekijä tai tekijät, j… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa3/

Tulos vai toiminta?

että he haluavat käyttää tuottajan palveluja tai hankkia tuote. Nyt ja tulevaisuudessa
Leanin tavoitteena on nostaa arvoa (value) niin asiakkaalle kuin tuottajalle. Usein huomio kohdistuu toisaalle ja kehitystoiminta meinaa livetä alkuperäisestä päämäärästä. Arvon tavoittelun sijaan kohteeksi tulevat toimenpiteet ja hukan (muda) poistaminen… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tulos-vai-toiminta/

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II

uunnitelmaa on huomioitava myös tuotteen tai palvelun monimutkaisuus eli liitettävien osien tai p…palvelun ominaisuuden keskiarvo on pidettävä lähellä
Toisessa artikkelissa käsitellään perättäistä (sequential) säätötapahtumaa, joka sopii erityisesti raskaiden prosessien säätöön. joissa prosessin läpimenoaika on pitkä ja toisaalta rikkoutuvia tuotteita tuottavien prosessien säätöön. Tällä menettelyllä mi… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/prosessi-osa2/

10 + 20 vuotta laatukoulutusta – Laatutieto Oy:stä Quality Knowhow Karjalainen Oy:n

analyyttisten palvelujen ja tuotteiden kehittäminen
Quality Knowhow Karjalainen Oy täytti 11.8.1997 jo 20-vuotta! http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/10-20-vuotta-laatukoulutusta-laatutieto-oysta-quality-knowhow-karjalainen-oyn/