Artikkelihaku: palvelu

Laatuosaaminen – tietopohja – Body of Knowledge

a autetaan tuottamaan parempia tuotteita tai palveluita ja varmistetaan laatu … mukaan hyvät huonoista tuotteista ja palveluista. 1930…jalta objektiivisen luokittelun. Tuotteet ja palvelut luokiteltiin prosessin itsensä synnyttämän
Laatu sanaan törmätään jatkuvasti. Mitä laadulla tarkoitetaan ja kuinka sitä tavoitellaan, jää usein kuulijan vastuulle. Laatutiede – quality engineering – on oppiala, joka pitää sisällään periaatteita ja käytäntöjä, kuinka autetaan tuottamaan parempia tu… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laatuosaaminen/

Pullonkaula, vaihtelu ja parannus

jonka yksittäiseltä tuotteelta tai palvelulta kestää kulkea prosessin läpi on lähes nel… joka yksittäiseltä tuotteelta tai palvelulta kuluu prosessin läpi kulkemiseen. Lask
Jatketaan prosessimme tutkimista ja otetaan askel kohti reaalimaailmaa, vaihtelu astuu kuvaan mukaan. Mitä se tarkoittaa ja miten reagoimme tilanteeseen? http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/pullonkaula-vaihtelu-ja-parannus/

Pullonkaulan löytäminen

kökulmasta tuottaa tietty määrä tuotetta tai palvelua tietyssä aikayksikössä c… palveluprosessia …ottaa asiakkaalle tietty määrä tuotteita tai palveluja
Tämän artikkelin tarkoitus on yksinkertaisen esimerkin kautta näyttää, miten parannusmallia sovelletaan käytännössä, ja vielä niin, ettei pullonkaula perustu tunteeseen tai arvaukseen vaan prosessista mitattuun dataan. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/pullonkaulan-loytaminen/

Tolkun tekeminen maailmasta, osa 2

n yksi kompleksisuutta aiheuttava tekijä. Palvelumuotoilu ja muut uuden innovointiin keskittyv
Cynefin viitekehyksen tarkoituksena on antaa käyttäjälleen tukea päätöksentekoon, esim. mitä toimintatapaa tai työkaluja missäkin tilanteessa pitäisi käyttää. Ei ole olemassa yhtä yleispätevää työkalupakkia, joka toimii kaikissa tilanteissa. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tolkun-tekeminen-maailmasta-osa-2/

Tolkun tekeminen maailmasta, osa 1

palvelujen kehitys
Järjestys, kompleksinen, kaoottinen miten ne liittyvät toisiinsa, miten ne eroavat toisistaan? Jokainen meistä on tottunut järjestykseen. Työkalu, jota käytin eilen on käyttökelpoinen tänäänkin, kun teen näin, siitä seuraa tämä. http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tolkun-tekeminen-maailmasta-osa-1/

Miksi transformaatiot epäonnistuvat?

tuotteiden ja palvelujen alas ajaminen
Tässä artikkelissa käsittelen suuria muutoshankkeita, muodonmuutoksia eli transformaatioita, joiden tarkoituksena on muuttaa koko yrityksen toimintakulttuuri. Useasti tavoitteet ovat sinänsä jaloja; ketteröittää, sujuvoittaa, helpottaa ihmisten arkea, tav… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/miksi-transformaatiot-epaonnistuvat/

Kysyntä, jota emme halua

talle Tämä artikkeli käsittelee asiakaspalvelua ja erityisesti keskitettyjä ns. back… ja palvelukeskustoimintoja. Asiakaspalvelutoimintojen keskittäminen mahdollisimman suur
Tämä artikkeli käsittelee asiakaspalvelua ja erityisesti keskitettyjä ns. back-office- ja palvelukeskustoimintoja. Asiakaspalvelutoimintojen keskittäminen mahdollisimman suuriksi kokonaisuuksiksi on ollut muodissa jo pidemmän aikaa. Asiakaspalvelu tässä y… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kysynta-jota-emme-halua/

Jatkuvasta tarkastuksesta ja korjauksesta jatkuvaan parantamiseen tai sitten ei?

palveluja asiakasta tyydyttävällä tavalla. Toisin sa… Keinotekoisia palveluotta ne voivat toimittaa tilatut tuotteet ja palvelut sopimuksen mukaisina ja saavuttavat ennalta
Ajattelemme usein, että jatkuva parantaminen, ennaltaehkäisy (sitähän se on), on yksinkertaista, ja me kaikki pystymme siihen ja jokainen yritys. Asetamme vain tavoitteen ja vähän "touhuamme" lean- ja laatutyökaluilla ja ... parannusta ja tulosta syntyy, … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/jatkuvasta-tarkastuksesta-ja-korjauksesta-jatkuvaan-parantamiseen/

Suomi - suunnittelun ja tuotekehityksen takapajula?

jotta palvelujen nykyisestä tasosta ei tarvitsisi luopua. …ostuksen uusiksi menestyviksi tuotteiksi tai palveluiksi.  Tavoite on hyvä… sekä suunnitella varsinainen tuote tai palvelu niin
Huolta suomalaisten yritysten käyttämistä tuotekehityksen panoksista ja talouden kilpailukyvyn varmistamisesta on nostettu taas esiin. Ratkaisuja väläytteli viimeksi valtiovarainministeri Vanhanen, joka ehdotti rahastoa vauhdittamaan tutkimus- ja tuotekeh… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/suomi-suunnittelun-ja-tuotekehityksen-takapajula/

Laatupalkintojen nykytila, kehitys ja kritiikki

palvelu Laatu on kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin liittyvä ominaisuus… ymmärretään kaikille tuotteille ja palveluille kaikkialla maailmassa. Total Quality Man
Mikä on laatupalkintojen kansainvälinen huomiotaso? Ovatko laatupalkinnot arvonsa ansaitsevia ja toimivatko palkintojen taustalla olevat talous- ja laatumallit vielä tänään? Voiko malleilla kehittää ja parantaa yrityksen toimintaa ja tulosta? Mikä on laat… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laatupalkintojen-nykytila-kehitys-ja-kritiikki/

Lean Six Sigma ja ongelmanratkaisu

ja palvelusuunnitelmat
Six Sigman alkuvaiheessa 2000-luvun alussa menetelmän ylikuumeneminen näkyi siinä, että jopa palaverit oli nimetty Six Sigmaksi ja agenda noudatti DMAIC-prosessia. Nämä ajat ovat varmaan jääneet taakse, mutta uudet ylikuumenemisen aiheet ovat tulleet Six … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/leansixsigma-ja-ongelmanratkaisu/

Määritä lean - nyt heti!

le mitenkään uusi eikä tavaton tehtaissa tai palveluorganisaatioissa. Lean on rakennettu tutki
Filosofia, uskonto, menetelmä, päämäärä, tapa, virtaus, työkalut, puhallus, imu tai tapa ajatella ovat asioita, joita tulee pinnalle, kun ihmisiä pyytää määrittelemään termin lean. Tämä havaintojen tai mielleyhtymien lista ei ole mitenkään täydellinen ja … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/maarita-lean-nyt-heti/

Laadun suunnittelu – kilpailukyvyn peruskallio

iä. Epäonnistutaan suunnittelemaan tuote tai palvelu
Asiakkaan ja laadun tulee olla huippuprioriteetti. Asiakkaan kokema tarkoituksenmukainen laatu on kilpailukyvyn peruskallio. Kun sinä tai organisaatiosi ratkaisee asiakkaan "ongelman", ei hänellä ole syytä hankkia tätä muilta. Laadun tulisi olla strategin… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/laadun-suunnittelu-kilpailukyvyn-peruskallio/

Uudenvuoden lohen suorituskyky

Kuten kalan laadun tapauksessa tai monessa palvelu tai teollisuusorganisaatiossa…erralla oikein prosessiketjun läpi tulleille palveluille tai tuotteille. RTY näyttää nopeasti mik
Joulun alla oli kohinaa kalojen tuoreudesta ja havaituista epäkohdista (HS 17.12). Noin 30 % pistokokein analysoiduista tuoretiskeiltä myytävistä kaloista ei täyttänyt tuoreelle kalalle asetettuja vaatimuksia. Eli suomeksi: kaloissa oli paljon virheellisi… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/uudenvuoden-lohen-suorituskyky/

Uusi ammattikirja avaa Lean Six Sigman teorian ja taustat suomeksi

äjänteinen yli 35 vuoden kokemus moninaisten palvelujen vastaisesti johda virheiden poistumiseen palveluista tai tuotteista
Uusi suomenkielinen Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia (2020) on viimein saatavilla. Pitkään odotettu laatuteknologian ja organisaatioiden toiminnan parantamisen tietokirja/opas on nyt saatavilla laatutieto.fi verkkokaupasta ja muilta asiansa osaavilta… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/uusi-ammattikirja-lean-six-sigma-ja-laatuteknologia/

Juurisyyt vai selitys? Ethän tutki virheitä ja sotke koko hommaa?

että organisaation tulee toimittaa palveluita…ppo keino jolla tehdään rahaa ja toimitetaan palveluita… jossa jokaisen tuotteen tai palvelun kyljessä olisi ilmoitettava sen valmistuspr
Posti ja sen kulku on vakiintunut ja varma aihe kevyelle keskustelulle, kun sää on käyty läpi ja junakiskoille ei ole vuodenajan takia tippunut lehtiä. Päivittelyn aihetta tosiaan riittää koska asiaan on lähes jokaisella jonkinlainen epäonnistumisen tarin… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/juurisyyt-vai-selitys/

Saadaanko jo kohta ISO:9001 2025?

n kykyä toimittaa luotettavasti tuotteita ja palveluita
ISO 9001 antaa vaatimukset laadunhallintajärjestelmille ja on yksi maailman tunnistetuimmista ja käytetyimmistä standardeista. Laadunhallintajärjestelmät (quality management system, QMS) ovat merkittävässä roolissa varmistamassa globaalien tai paikalliste… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/saadaanko-jo-kohta-iso9001-2025/

Lean ja Six Sigma - Eri polut kohti samaa päämäärää

en voimme saavuttaa laadukkaita tuotteita ja palveluita…stamaan ja valitsemaan prosessi tuotteen tai palvelun kriittisen laatuominaisuuden perusteella …nyt reduktionismisen tavan pilkkoa tuote tai palvelu prosesseiksi ja edelleen pilkkoa CTQ
Otto Piirainen suoritti TET-harjoittelujakson Quality Knowhow Karjalainen Oy:ssä 28.9.-9.10.2020. Osana TET-harjoitteluaan Otto suomensi artikkelin: All Roads leads to Rome - Despite their differences, lean and Six Sigma accomplish the same goal. Kiitos O… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-ja-six-sigma-all-roads-lead-rome/

Bayes ”puhuu” meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?

tai korkeintaan keskinkertaisia tuotteita ja palveluja…ä niin lääketieteessä kuin myös tuotteita ja palveluja tehtäessä. Usein uskotaan…ilyjä ja epävarmuutta. Vain rokote ja korkea palveluiden ja tuotteiden suorituskyky
Olemme Covid-19 -viruksen testauksen yhteydessä törmänneet tietämättämme pastori Bayesiin ja testatun syyn (taudin) selvittämisen vaikeuteen. Kysymys on testaustuloksen ja taudin/vian välisestä kausaliteetin todennäköisyydestä. Voitko testitulokseen luott… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/bayes/

Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma

palvelusta tai prosessista. Idean ei tarvitse olla u…palvelua Tuottaa näkyviä
Tekoäly (AI – Artificial Intelligence) tuo varmasti meille paljon hyvää. On kuitenkin tilanteita, joissa tekoäly ei voi meitä auttaa ainakaan vielä. Tällä hetkellä heikko teköäly -sovellukset perustuvat historiadataan tai "manuaalisesti" opetettuun tietoo… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tekoaly-monimuuttujakoe-ja-sixsigma/