Artikkelihaku: palvelu

Saadaanko jo kohta ISO:9001 2025?

n kykyä toimittaa luotettavasti tuotteita ja palveluita
ISO 9001 antaa vaatimukset laadunhallintajärjestelmille ja on yksi maailman tunnistetuimmista ja käytetyimmistä standardeista. Laadunhallintajärjestelmät (quality management system, QMS) ovat merkittävässä roolissa varmistamassa globaalien tai paikalliste… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/saadaanko-jo-kohta-iso9001-2025/

Lean ja Six Sigma - Eri polut kohti samaa päämäärää

en voimme saavuttaa laadukkaita tuotteita ja palveluita…stamaan ja valitsemaan prosessi tuotteen tai palvelun kriittisen laatuominaisuuden perusteella …nyt reduktionismisen tavan pilkkoa tuote tai palvelu prosesseiksi ja edelleen pilkkoa CTQ
Otto Piirainen suoritti TET-harjoittelujakson Quality Knowhow Karjalainen Oy:ssä 28.9.-9.10.2020. Osana TET-harjoitteluaan Otto suomensi artikkelin: All Roads leads to Rome - Despite their differences, lean and Six Sigma accomplish the same goal. Kiitos O… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-ja-six-sigma-all-roads-lead-rome/

Bayes ”puhuu” meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?

tai korkeintaan keskinkertaisia tuotteita ja palveluja…ä niin lääketieteessä kuin myös tuotteita ja palveluja tehtäessä. Usein uskotaan…ilyjä ja epävarmuutta. Vain rokote ja korkea palveluiden ja tuotteiden suorituskyky
Olemme Covid-19 -viruksen testauksen yhteydessä törmänneet tietämättämme pastori Bayesiin ja testatun syyn (taudin) selvittämisen vaikeuteen. Kysymys on testaustuloksen ja taudin/vian välisestä kausaliteetin todennäköisyydestä. Voitko testitulokseen luott… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/bayes/

Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma

palvelusta tai prosessista. Idean ei tarvitse olla u…palvelua Tuottaa näkyviä
Tekoäly (AI – Artificial Intelligence) tuo varmasti meille paljon hyvää. On kuitenkin tilanteita, joissa tekoäly ei voi meitä auttaa ainakaan vielä. Tällä hetkellä heikko teköäly -sovellukset perustuvat historiadataan tai "manuaalisesti" opetettuun tietoo… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/tekoaly-monimuuttujakoe-ja-sixsigma/

Riskit laadun johtamisessa

ja sitä kautta tuotannon tai palvelun prosessiin
ISO 9001 laadunhallintajärjestelmien standardi on viisivuotisen julkaisusyklinsä mukaisessa tarkasteluvaiheessa. Vielä ei ole tietoa mihin suuntaan standardia ollaan viemässä ja mitä johtopäätöksiä on tehty edellisen version onnistumisesta koska katselmus… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/riskit-laadun-johtamisessa/

Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta

Kirjaan on otettu mukaan myös palvelupuolen näkökulmia. Perinteistä Lean Six Sigma…isenaan sovellettu vielä melko vähän suoraan palvelupuolen prosesseihin
Lomakausi lähenee loppua ja paluu arkeen on vääjäämättä edessä. Meillä QKK:ssa koronakevät toi muutoksia ja itseasiassa nopeutti etäkoulutusten kehittämistä. Olemme kehittäneet toimivaa uudenlaista etäkoulutusmallia ja varautuneet syksyyn. Työmme sähköist… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/uusia-tuulia/

Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity

stuu ja samalla monimutkaistuvat tuotteet ja palvelut
Six Sigma -osaaminen on kansainvälistä valuuttaa. ISO 13053-1/2 -standardin julkaisun myötä otettiin hyppy laadun parannustoiminnassa eteenpäin. Laatuteknologia (Quality Engineering) ja yksi johtavista instituutioista (ASQ) on määrittänyt, mitä laatuinsin… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigma-osaaminen-ketjuta-ja-kehity/

Virtaus ja kaivamisen estäminen

ja palveluorganisaatioita Suomessa ja maailmalla. M… parempi asiakaspalvelu ja suurempi joustavuus syntyvät WIP
Varma kesän merkki on erilaiset tietyömaat ja kaivannot. Tyhjiä monttuja ihmettelevän ohikulkijan on varmasti helppo pitää työn tekijöitä (joita ei näy missään) laiskoina ja saamattomina tai tilaajaa osaamattomana kitsastelijana, joka valitsi tekijät vain… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/virtaus-ja-kaivamisen-estaminen/

Buffereiden eli joustovarojen puute ajaa kaaokseen ja korkeampiin kustannuksiin

ajavat palvelu palvelu Nosta palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuut…ksakti vaan se aina vaihtelee. Jos tuote tai palvelu valmistuu ajallaan
Lean ja JIT( Just in Time) -ajattelu on otettu liian kirjaimellisesti. Hukan minimointi on johtanut Bufferin (varautumisen ja varaston) tarpeen aliarviointiin ja sen suunnittelun puutteeseen. Tämä voi olla katastrofaalinen virhe. Just-Time -ajattelu on kr… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/buffereiden-puute-ajaa-kaaokseen/

Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma

palvelua. Parannuksessa tehdään hyvästä parempaa…palvelua Tuottaa näkyviä
Parantaminen tarkoittaa tulevaisuutta käsittelevää asiaa ja sekoitetaan yleensä korjaamiseen tai ongelmanratkaisuun. Korjauksessa on aikaisemmin ollut hyvä tila, joka on hetkellisesti alentunut. Korjaus tarkoittaa huonommasta samaan! http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/parannusidean-myyminen-lean-six-sigma/

Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa

mutta silti haluttaisiin pitää korkeaa palveluastetta korkealla käyttösuhteella. Hyvin hank…päätöksen virheitä. Saatetaan herätä huonoon palveluasteeseen ja nostaa varastotasoja
Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu viisauden tutkimuksesta, jossa aihetta tutkiva tohtori Spännäri esitti toivomuksen, että viisautta arvostettaisiin enemmän. Tähän toiveeseen on helppo samaistua, sillä hyvin usein ovat johtoryhmät ja päällikö… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/ristiriidat-ja-viisaus-operaatioiden-johtamisessa/

Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle – mitä se on?

mutta myös paljon muuta. Teollisuudessa ja palveluissa kokeet tehdään yleensä monimuuttujana or
Yrityksissä ja organisaatioissa vuosi toisensa jälkeen taistellaan samojen ongelmien kanssa. Lukuisista yrityksistä huolimatta ongelmat eivät näytä ratkeavan. Miksi? Oletko koskaan ihmetellyt, miksi asiat eivät näytä ratkeavan? Olet tehnyt kaikkesi! Tiedä… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kausaliteetti-syy-ehto-parannukselle-mita-se/

Lean – työkalut ja muut asiat

tai palvelusysteemin käyttäytymistä säätelevät periaatte
Lean on varmaan 2000-luvun suosituimpia kehitysviitekehyksiä. Kaikilla on mielipide Leanista, mutta kysymys on, onko mielipide lähellekään oikeaa. Useat mielipiteet ovat hyviä, mutta ovatko ne riittävän kattavia suhteessa reaalimaailmaan, jotta saavutetaa… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-tyokalut-ja-muut-asiat/

Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!

palveluiden tai yleisesti prosessien ongelmia analys
Datan analysoinnista, faktoista ja totuudesta puhutaan paljon. Datan määrä on lisääntynyt mielettömästi, mutta onko siitä saatu tieto kasvanut samalla tavalla? Tuoko digitalisaatio meille automaattisesti hyötyä ja viisautta kaiken lisääntyneen datan mukan… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/kaikki-oli-ennen-paremmin/

Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

että ajattelemme tuotteen tai palvelun saavamme toimitettua ajoissa… alhainen tuottavuus ja huono asiakaspalvelukyky …keysasteella nostettuja maileja. Työn tai palvelun valmistumisaikaan vaikuttaa moni muu yhdess
Leikillään heitetyt tarinat siitä, "voi kun yritys olisi perustettu kuukausi aiemmin", ovatkin totta. Ihmisen lineaarinen ajattelumalli ohjaa meitä niin, että ajattelemme tuotteen tai palvelun saavamme toimitettua ajoissa, jos voitaisiin aloittaa työ aiem… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/jattama-ja-myohastyminen-kroonista/

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä - mutta tekemällä voi?

. Tarkastellaan yksinkertaista esimerkkiä palveluprosessista
Meillä on tapana tarkastella ympärille ja tehdä päätös toimenpiteistä, jota tehdään, jotta tulevaisuus on parempi. Harmi, että nämä usein epäonnistuvat. Parannus vaatii kausaalisuuden (syy-seurauksen ymmärtämisen), ja tämä on hankalaa. Liki mahdotonta. Kä… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/miksi-nakemalla-ei-voi-murtaa-systeemia/

Suomalainen Laatu 2020

tai palvelutuotannossa ylittäen usein jopa 1 milj. … ja palveluprosessin suorituskykyä… että suomalaisten palvelu
Suorituskykyindeksi oli Suomessa vuonna 1997 Cp = 0,60 ja vuosien 2000-2019 tutkimusaineistossa Cp = 0,65-0,70. Tämä tarkoittaa 25-35 % virhetasoa. Laatu on pysynyt lähes samalla tasolla 20 vuotta! Lean Six Sigma -koulutuksella ja prosessilla päästään … http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/suomalainen-laatu-2020/

Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

na edeltänyt jokin merkittävä tuotteisiin ja palveluihin tai niiden toteuttamiseen liittynyt murr…. Tuotteet ja palvelut eivät vastaa valitun segmentin tarpeisiin
Lean ja Six Sigma liittyvät pitkään laatumenetelmien ketjuun, jolla on kivetty modernin teollisen ajan laatuteknologian valtatietä 1700-luvun lopusta lähtien. Erilaisten laatu- ja tuottavuusmenetelmien syntyä on aina edeltänyt jokin merkittävä tuotteisiin… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lean-six-sigma-ja-laatuteknologia/

Lapputekniikka nimeltä lean?

tai palvelutyössä on hyvin vaikea tietää mitä ollaan tek
Lean herättää edelleen ihmeellisiä tulkintoja ja näyttää ottavan roolia erilaisissa sen piikkiin laitetuissa omituisissa väärinkäsityksissä. Hyvää tarkoittavat ihmiset tekevät vääriä asioita puoliksi oikein ja lopputuloksena on jotain, jota laitetaan Lean… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/lapputekniikka-nimelta-lean/

Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?

säätimiä tai koneita toteutettaviksi. Palveluprosesseissa säädetään uusilla säännöillä
Säätämisellä on kielessä monta merkitystä. Voi olla henkilökohtaista säätöä, aikataulujen säätämistä ja työssä tapahtuvaa yleistä säätämistä, koneiden säätämistä, myyntiprojektioiden säätämistä ja ties mitä. Nämä kaikki säätämiset voivat toki olla toki my… http://www.qk-karjalainen.fi/fi/artikkelit/jatkuva-saataminen/