Artikkelit

Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky

Julkaistu  30.09.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelmat ja niiden ratkaisut ovat aihe, josta on kirjoitettu aiemminkin. Kuvassa yksi oleva nelikenttä on useiden artikkeleiden vakiokuva. Miksi? Siksi, koska kuva auttaa hahmottamaan ja jakamaan ongelmat eri luokkiin ja ratkaisukeinoihin. Onnistunut diagnoosi ja menetelmien valinta ovat tärkeä osa onnistunutta kehitys- ja parannustoimintaa.

Tilastollisen ajattelun luonnottomuus

Julkaistu  29.08.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Minua on jonkin aikaa askarruttanut kysymys ihmismielestä ja siitä, kuinka sattuman osuutta on yleisesti hankala hyväksyä organisaatioiden kulttuurissa ja johdon ajattelumaailmassa. Purkaessani kesällä lukemattomien kirjojen jonoa, törmäsin sattumalta Daniel Kahnemanin kirjaan Thinking, Fast and Slow (2011, suom. Ajattelu, nopeasti ja hitaasti) ja sen ajatuksiin, jotka tuovat mielenkiintoisen näkökulman satunnaisuuden ymmärtämiselle psykologian tutkimuksen puolelta.

Lean Six Sigma ja palveluesimerkki

Julkaistu  15.08.2019    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigma on palveluketjun suorituskyvyn, yleisemmin sanottuna systeemin, prosessin parannusmenetelmä, joka perustuu viisivaiheiseen DMAIC -prosessiin. DMAIC lyhenne tulee sanoista Määrittely, Mittaus, Analysointi, Ohjaus (Define, Measure, Analysis, Control), jotka kuvaavat itse parannusprosessia ja sen vaiheita.

Ongelmat ja osaaminen

Julkaistu  01.08.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelmat ovat usein vaikeita ja taustalla on monimutkaisia syy-seurausmekanismeja. On helppo ymmärtää, että mitä vaikeampi ongelma, selvitettävä asia tai tehtävä on edessä, sitä enemmän täytyy olla osaamista ja taitoa.

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV

Julkaistu  18.07.2019    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Muunnettavuuus eli transformability tarkoittaa kykyä indusoida eli muuntaa suunniteltu mitta, ominaisuus tai muoto valmistusprosessissa. Tyypillisiä prosesseja ovat NC työstö, metallien valut, muottiin puristus, ruiskupuristus, prässäys, takominen, extrusio, pultruusio, fotolitogragiset sovellutukset jne. Esimerkkejä löytyy hyvin monilta alueilta, joissa mallin, muotin perusteella muodostetaan tuote tai tuotteen osa eli "kopioidaan".

Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta

Julkaistu  07.06.2019    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Minitab 19 ilmestyi 5.6.2019. Minitab on tilastollinen ohjelmistopaketti, joka tarjoaa työkaluja datan analysointiin ja järkevien ratkaisujen löytämiseen hankalimmissakin liiketoimintaongelmissa tilastollisten työkalujen avulla. Minitab 19 -version uudet ominaisuudet tarjoavat parempia päätöksentekomahdollisuuksia olipa tilastollinen taustasi vasta-alkaja tai edistyneempi käyttäjä.

Jonotuksen ja bufferien pakko

Julkaistu  29.05.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Jonot ovat kaikille tuttuja jossain muodossa. Jonotamme melkein aina johonkin ja tämä jonottamisen määrä tekee meistä vähintään jonojen kokemusasiantuntijoita, vaikka harvoin tulee miettineeksi mistä jonot tulevat tai miksi joskus ei ole jonoa ollenkaan? Mikä on hukkaa ja jonoa asiantuntijatyössä ja toimistoissa?

X 4.0

Julkaistu  16.05.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Quality 4.0, Industry 4.0 jne. termeihin ei voi olla törmäämättä. Tähän rinnalle tulee AI (Artificial Intelligence) ja IoT (Internet of Things) termit sekä keskustelu siitä, että nämä vievät meidän työt, niks naks. Tietsikka pilvineen ja algoritmeineen helpottaa elämää ja syrjäyttää ihmisen työn tarpeen.

Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle

Julkaistu  08.05.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Tekoälyn ja automaation aiheuttamasta häiriöstä työelämään ja yhteiskuntaan on jo jonkin aikaa käyty ajankohtaista keskustelua. Tämä uuden teknologian suuri mahdollisuus tuottavuuden ja prosessien laadun parantamiselle nähdään sekä uhkana yksilölle, että mahdollisuutena organisaatiolle. Puhumme älykkäistä ratkaisuista, tekoälystä, roboteista sekä niiden vaikutuksista tulevaisuuden hyvinvointiyhteiskuntaan ja talouskasvuun. Toisaalta ne nähdään paljon kaivattuna apuna esimerkiksi hoitotyötä rasittavaan työvoimapulaan, mutta toisaalta suurena uhkana yhteiskunnan rakenteelle, jos suuri osa nykyisten ammattien kysynnästä on tulevaisuudessa marginaaleissa, koska työn korvaa kaiken osaava ja tietävä kone.

Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä

Julkaistu  18.04.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Entropia on luonnon ominaisuus, joka tulee ilmeiseksi kenelle tahansa, joka yrittää ylläpitää vähäisen monimutkaisuuden ja kaaoksen tilaa kolmevuotiaan huoneessa tai omalla työpöydällään. Vaikka kuinka asiat ovat paikoillaan, ne pyrkivät karkaamaan pois paikoiltaan ja jos entropia kuuluu luontoon, niin kannattaako sitä vastaan oikeastaan edes taistella?

Onko prosessi ymmärretty väärin?

Julkaistu  21.03.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Prosessi on käsitteenä niin yleinen päivittäisissä keskusteluissa, että oletamme kaikkien ymmärtävän termin samalla tavalla. Mutta mitä jos käsityksemme eroavat? Oletuksessa, että ajattelemme samalla tavalla on aina se riski, että toteamme jälkeenpäin keskustelleemme ihan eri näkökulmista. Vielä pahempaa tietenkin on jos tätä erhettä ei huomata!

Hävikki ja hukka – Loss & Waste

Julkaistu  07.03.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Hävikki (loss) ja hukka (waste) ovat kaksi tuttua termiä, mutta ovatko. Sanoja käytetään useissa yhteyksissä. Laadun ja tuottavuuden kehittämisen yhteydessä sana hävikki juontaa juurensa Tohtori G. Taguchiin. Hän kehitti hävikkifunktion, joka kuvaa hävikin syntymistä poikkeaman neliönä. Hävikki syntyy poikkeamasta. Tämä voi olla mikä tahansa poikkeama sovitusta suunnitellusta tavoitteesta, joka tulee saavuttaa.

Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?

Julkaistu  21.02.2019    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lukuisissa yrityksissä vannotaan asiakaspalautteiden nimiin. Halutaan kuunnella asiakasta herkällä korvalla. Yrityksissä uskotaan palautteen keräämisen ja tutkimisen parantavan laatua ja tuottavuutta. Valitettavasti näin helppoa se ei ole! Vain 1-3% liikkeenjohdon käynnistämistä parannuksista, jotka usein perustuvat asiakasvalituksiin ja reklamaatiokustannuksiin, johtavat merkittäviin tuloksiin.

Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun

Julkaistu  07.02.2019    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Olen pidemmän aikaa ihmetellyt Lean -kirjoja ja artikkeleita lukiessani, miksi niissä ei käsitellä laatua ja laadunparannusta. Toyota tunnetaan ensisijassa laadusta ja Lean liitetään Toyotaan ja sen laatua tuottavaan tuotantomenetelmään TPS (Toyota Production System).

Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä

Julkaistu  24.01.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelman luokkaan ja menetelmiin liittyy iso määrä erilaisia käsitteitä ja niille määritelmiä. Minua hauskuuttaa, kun kuulee, että organisaatiossa ei suositella käyttämään mielellään termiä ongelma vaan puhutaan haasteista. Onkohan tiedetty mitä nämä kaksi eri määritelmää ns. kehitys-/parannuskontekstissa tarkoittavat.
Edellinen 1234567...10 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Tiedon luominen ja Six Sigma   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

Combanion by MinitablajitteluSPC-korttiKataBody of Knowledge8DShingoMinitab 19Lean Six Sigma Black BeltMinitab 18ohjaussuunnitelmaPDCACTQDFSSlaadunparannuslaatukvantitatiiviset menetelmätennustaminen5ShistogrammiKaizenprosessikuvausDMADVlaadunkehittäjäsatunnainen vaihteluOpettaminenparannusGagemonimuuttujakoemuutosdatan käsittelyKaikakuIshikawaparantaminenturvallisuusBOKmenetelmätdatan keräysAsiakastarveTätä on LeanTPMsysteemikorrelaatiomittausprosessiuutiskirjeOFATBalanced ScorecardSix Sigmakuvaaminentoiminnan lainalaisuudetsuorituskykyt-testiohjauspalveluGage R&Rdata-analyysiValue Stream MappingKingmankoulutusTuottavuusHarryWheelerparannuksen johtaminenprosessiPDSA-ympyräEDAkalanruotoShewhartmittavirhegurutqfdIATFlaadunohjaussuorituskykymittaritLean-taloLean HandbookhypoteesitestausTOCparannusmenetelmäVOCANOVATPStoiminnan laittehokkuusreunaVSMBig DatakausaliteettiLean-visiomuutoksen tuskaLeanhukan muodotTaguchiriskiPDSApaloautopeliOpetusmenetelmätCrosbyjärjestäminenvuodiagrammimittaaminenJuranDSDmittaussysteemitehollinen aikatiedonkerääminenHall of FameMinitabmalliYellow BeltsatunnaissyyDemonstraatiotDemingryhmätyöskentelynollavirhemonimuuttujatestiparannustoiminnan kehittyminenongelmanratkaisuMarkkinointiL8-matriisistandardointiläpimenoaikaBlack BeltaivoriihiinnovaatioFactory Physicskoesuunnittelutehdasfysiikka5W2H laatu ratkaiseehävikkifunktioohjauskorttiToyotaMarkkinointiprosessiOhnoryhmittelykaaviopuhdistaminensyy-seurauskaaviotilastomatematiikkaarvovirtakuvausTQMmielenmallithyväksymisnäytteenottoasiakasasiakastyytyväisyysHukkaSPCneukkarikoearvovirtaDesign for Six SigmatoleranssijaksoaikaJohtaminenLean Six SigmaDesign of ExperimentserityissyytyökalutParetodatan käsittelyCDAhypoteesitestiMonte Carloarvovirta-analyysioperaatiotutkimusFeigenbaumjohtamisjärjestelmäDOEKingmanin yhtälölainalaisuudetlaatutaulutjidokaoeeMSAFMEAvaihtelun vaikutusLaatujärjestelmäGreen BeltmixtureJatkuva parantaminenregressioanalyysiLaatutyökalutkustannussäästötISO 9001valvontatäystekijäkoeterveydenhuoltodatalaatu Suomessaacceptance samplingLaatukonferenssiDMAICdatan luokitteluASQparannusmalliROItilastollinen päätöksentekoparannustoimintaideointitilastoIATF 16949laadunhallintatekoälypäämäärämallijit0-virhedatan laatuasiakastyytyväisyysISO 9001:2015Littlen lakisitoutuminenriskinkartoituslaatutyökalutluotettava mittausISO 9000Sigmadatan käsittelystabiiliControl PlanCTPvaihtelusekoitekoe

Arkisto