Artikkelit

Onko DSD -koesuunnitelmat vuosisadan merkittävin parannus- ja koesuunnitteluinnovaatio?

Julkaistu  16.06.2017    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Uusin Minitab 18 tuo merkittävän uudistuksen laadunparannukseen ja Six Sigmaan uuden koesuunnitelma luokan, DSD, Definitive Screening Designs, muodossa. DSD:n voisi kääntää suomeksi vaikkapa "Ratkaisevat erottelevat suunnitelmat", jotka parhaassa tapauksessa erottelevat vaikuttavat tekijät – vital few, trivial many - ja mahdollistavat tuotteen ja prosessin optimoinnin ilman lisäkokeita so. ilman lisäkustannuksia ja aikaa. Laatu- ja koesuunnitteluekspertit "kohisevat" nyt tästä uudesta koesuunnittelun luokasta ja syystä!

Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo

Julkaistu  07.06.2017    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Minitab Inc. julkaisi hiljattain parannetun version Quality Companion -ohjelmistostaan. Uudelta nimeltään pelkkä Companion on tarkoitettu kehitys- ja parannusprojektien tueksi ja sisältää joukon valmiita etenemismalleja erityyppisille metodeille, sekä kattavan valikoiman työkaluja projektien eri vaiheisiin. Täysin uutena työkaluna on valikoimaan lisätty myös Monte Carlo-simulaatio.

Leviääkö Lean käsiin?

Julkaistu  03.05.2017    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean on hyvä, Lean on huono? Vastaus riippuu siitä, keneltä kysyy. Olen pyrkinyt tarkastelemaan Leania mahdollisimman objektiivisesti yli viisitoista vuotta. Lean -konseptin ongelma on yhtenäisen selittävän teorian puute.

IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella

Julkaistu  22.03.2017    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Mistä on kyse IATF 16949:2016 -standardissa? Kyseessä on läntisen autoteollisuuden laadunhallintajärjestelmien vaatimukset määrittävän ISO/TS 16949:2009 -standardin korvaaja. Vaikka kyseessä on autoteollisuuden standardi, voidaan sen vaatimuksia soveltaa toiminnan kehittämisessä autoteollisuuden ulkopuolella, sillä standardista saa käytännönläheistä apua laadun suunnitteluun, ohjaukseen ja parannukseen.

Väärin ymmärretty laadun parannus - Lean Six Sigma?!

Julkaistu  25.01.2017    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Laadun parannus, Quality Improvement, on väärin ymmärretty vai onko!? Laadun parannus Six Sigma -tasolle on radikaalia systeemin ja prosessin suorituskyvyn muuttamista niin, että se tuottaa jatkuvasti parempia palveluja ja tuotteita virhetasolla, joka on pienempi kuin 0,00034 % = 3,4 DPMO, virhettä miljoonaa virhemahdollisuutta kohden (DPMO = defects per million opportunities).

Unohdettu laadunohjaus?!

Julkaistu  09.11.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Olen vuosien kuluessa huomannut ja samalla ihmetellyt suomalaisten yritysten laadunohjauksen tilaa. Kovin monesta yrityksestä näyttää "laadunohjaus" puuttuvan kokonaan tai ainakin sen toimintaperiaatteen ymmärtäminen. Onko laadunohjaus unohdettu vai eikö sitä ymmärretä. Pienillä toimilla voidaan tehdä merkittäviä parannuksia tuotteiden ja palvelujen laatuun. Antamalla oikeaa palautetta ja oikein!

Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä

Julkaistu  26.10.2016    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Monet ammattilaiset tuntuvat pelkäävän Six Sigmaan liittyvää statistiikkaa – laskentaa, matematiikkaa – syyttä. Vaikka data näyttelee kriittistä roolia laadun parantamisessa, ei analyysejä ole suurimmalta osalta vaikea tehdä ja ymmärtää. Sinun ei tarvitse olla tilastollisissa analyyseissä haka tai edes tuntea niitä entuudestaan! Kaikki on nyt tehty helpoksi ja ymmärrettäväksi "kuvien, graaffien" avulla.

Lääkärille 15 minuutissa

Julkaistu  12.10.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Peruslainalaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen sekä käyttäminen päätöksenteossa luovat eriomaista pohjaa kilpailukyvyn parantamiseen. Lainalaisuuksien tarkastelu mallien (kaavojen ja yhtälöiden) avulla korjaa ajatusvinoumia ja auttaa tekemään parempia johtopäätöksiä.

Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna

Julkaistu  28.09.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Jatkuvasti törmään keskusteluun jaksoajan (jotkut käyttävät termiä läpimenoaika) lyhentämisestä. Olen havainnut, että aina ei muisteta miksi aika on ja mistä se muodostuu. Jos lyhentynyt aika voidaan hyödyntää kaupankäynnissä ja muuttaa tuottajalle arvoksi, rahaksi, kannattaa se tehdä. Muutoin ajan lyhentämisestä voi tulla kallis "harrastus".

Tehokkuusreunan tunnistaminen

Julkaistu  14.09.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tehdasfysiikasta on sanottu, että se on teknistä. Valmistus ja tuottaminen ovat teknistä, onpa kyseessä tuote- tai palveluliiketoiminta.

Lean Six Sigman soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa

Julkaistu  31.08.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigma leviää suhteellisesti eniten maailmassa (17 % kasvu). Lean on myös kasvussa (muutos on kuitenkin virherajojen sisällä ±3,6 %) . Sen sijaan suosiota ovat menettämässä ISO, Laatujohtaminen ja auditointi. Tieto perustuu Amerikan Laatuyhdistyksen (ASQ) maailman laatutilannetta 2016 kuvaavaan tutkimuksen/1/. Tutkimukseen osallistui 1665 yritystä lähes sadasta maasta. Suomesta osallistujia oli 68.

Osaaminen, Lean -osaaminen

Julkaistu  03.08.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Osaatko kuvitella lääkäriä tai talousjohtajaa, jolla ei ole alansa koulutusta? Eikö olekin vaikea. Lean -osaajaksi voit nimetä itsesi, vaikka sinulla ei ole koulutusta. Usein itselle saattaa riittää, että olet tehnyt jotain toimenpiteitä, jotka liitetään Leaniin.

Lean Six Sigma ja Kaikaku

Julkaistu  15.06.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigman tarkoituksena on eliminoida vaihtelua palvelu- ja tuotanto-operaatioista. Vaihtelu esiintyy ajassa – tilausten saapumisväli vaihtelee, työajat vaihtelevat - ja syntyy pitkät läpimenoajat. Samoin vaihtelua voi esiintyä ominaisuuksissa – maku vaihtelee, paino vaihtelee, mitat vaihtelevat - ja syntyy suuret virhe- ja vikamäärät. Sanalla sanoen syntyy suuret määrät hukkaa ja hävikkiä.

Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?

Julkaistu  31.05.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ajasta on tullut entistä tärkeämpi tekijä palveluorganisaatioiden kilpailussa. Palveluja on yllin kyllin kaikkialla. Yrityksiin kohdistuvaa kysyntää, kasvua, rajoittaa laatu ja saatavuus. Aikatekijä mielletään laaduksi, mutta samalla se usein on mittari saatavuudelle. Esimerkkinä tästä voisi mainita jonotusajan. Mitä nopeammin saat palvelua, sitä laadukkaampana palvelua pidät ja samalla hankkiminen helpottuu.

Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Julkaistu  18.05.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Luodakseen kestävää menestystä yritysten on päästävä tuotekehityksessä eroon epävarmasta tuoteideoinnista ja ideoiden karsinnasta. Onnistuneelle tuotekehitykselle on A ja O tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja priorisoida ne.

Mitä lean on?

Julkaistu  04.05.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean on perimmiltään jatkuvaa täydellisyyden tavoittelua. Täydellisyyden tavoittelu tarkoittaa käytännössä jatkuvaa olemassa olevien toimintatapojen arviointia ja muutosta sekä uusien toimintatapojen vakiinnuttamista. Toiminta on tavoitteellista, jotka johdetaan liiketoiminnan tarpeista.
Edellinen 12345678 Seuraava

Artikkelit 2017

DSD -koesuunnitelmat  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

DFSSISO 9001IATFBOKmuutos0-virheWheelerturvallisuussatunnainen vaihteluBody of KnowledgeTPSpaloautopeliinnovaatiokalanruotoCombanion by Minitabtilastollinen päätöksentekoJohtaminenLittlen lakiparannusmenetelmädatan käsittelyasiakastyytyväisyysKingmanin yhtälöFactory PhysicsOFATMarkkinointiSPC-korttiMinitab 18dataISO 9001:2015stabiiliEDAvaihteludatan laatuToyotamittausprosessiCDAlaadunkehittäjäriskinkartoitusISO 9000menetelmätParetovalvontaPDCAhukan muodotPDSAsuorituskykymittarittilastoVSMlaatu SuomessanollavirheBalanced Scorecardmittaaminendatan käsittelyhypoteesitestaussysteemihistogrammiBig DataAsiakastarveasiakasJatkuva parantaminenkvantitatiiviset menetelmätohjauskorttikuvaaminenPDSA-ympyräOpettaminenDSDlaadunhallintaValue Stream Mappinguutiskirjearvovirta-analyysiTätä on Leanregressioanalyysi5Slaatutyökalut5W2H ideointiguruttehollinen aikamonimuuttujakoetiedonkerääminensitoutuminentoiminnan lainalaisuudetL8-matriisikustannussäästöttäystekijäkoestandardointiSPCprosessiShewhartMarkkinointiprosessitehokkuusreunalaatu ratkaiseeoeesatunnaissyyoperaatiotutkimusBlack Beltjärjestäminenmallimuutoksen tuskajohtamisjärjestelmälaatutaulutTOCkausaliteettiFMEATaguchiparantaminenriskiKingmanmielenmallitpuhdistaminenjidokalajitteluparannusmalliControl PlanlaatuongelmanratkaisuLean Six SigmaryhmittelykaavioCTQläpimenoaikaMonte CarloerityissyyOpetusmenetelmätvaihtelun vaikutusShingoohjausCTPANOVALean HandbookKataCrosbykorrelaatioqfdLean Six Sigma Black BeltmittaussysteemikoesuunnitteluTPMjaksoaikaSix SigmaDMAICohjaussuunnitelmaLaatukonferenssiparannuksen johtaminenlaadunparannushävikkifunktioHall of FametoleranssiennustaminenIATF 16949Leanparannustoiminnan kehittyminenFeigenbaumpäämäärämalliarvovirtakuvausaivoriihiDesign of Experiments8DTuottavuusDemingvuodiagrammimixtureprosessikuvausLaatujärjestelmäDOEt-testiLean-visioarvovirtasyy-seurauskaavioparannusacceptance samplingGagehyväksymisnäytteenottoOhnoLean-taloHukkatehdasfysiikkaneukkarikoemittavirhedatan käsittelylainalaisuudetJurandatan keräysSigmaROIasiakastyytyväisyysMSAIshikawatilastomatematiikkatyökalutMinitabluotettava mittaussekoitekoehypoteesitestiASQDMADVjitDemonstraatiotHarryLaatutyökalutryhmätyöskentelyKaikakuVOCdatan luokitteludata-analyysimonimuuttujatestilaadunohjausDesign for Six Sigmaparannustoiminta

Arkisto