Artikkelit

Ovatko Six Sigma -projektit aina massiivisia?

Julkaistu  19.03.2010    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ovatko Lean Lean Six Sigma -projekteja pidetään aina massiivisina rypistyksinä. Tämä kuva on monilla, varsinkin niillä, jotka eivät ole vetäneet yhtään projektia tai takana on vain yksi tai kaksi projektia. Todellisuus on kuitenkin usein toinen. Selvitysten mukaan käytettävä työmäärä on kohtuullinen. Tavallisesti projekti kestää pitkään, mutta työaika on noin 40 tuntia.

Parannustarpeen tunnistaminen kahdeksan askeleen menetelmällä - Osa 2

Julkaistu  14.12.2009    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tyypillinen haaste kehitys- tai parannushankkeen alussa on kuinka konkretisoida asia. Mikäli tämä on vaikeaa, voit olla varma, että tarkastelet asiaa väärältä tasolta. Yksi tärkeimmistä asioista on pystyä määrittelemään tarkasti mitä tutkia ja parantaa sekä erityisesti miltä tasolta. Tämä edellyttää, että vaatimus – tarve – on yhteydessä tutkittavaan prosessiin. Kun prosessin ulostulo (CTP) ja kriittinen laatuvaatimus (CTQ) on tunnistettu, seuraavana vaiheena määritetään niiden väliset suhteet. Yhteydet tulee ja on mahdollista määrittää niin tuotannossa kuin palveluprosessissa.

Parannustarpeen tunnistaminen kahdeksan askeleen menetelmällä - Osa 1

Julkaistu  20.11.2009    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tavoitteenasi on kehittää tai parantaa jotain. Tehtäväsi on annettu tai käsittelet itse sitä asiaa konkrettisesti (tuttu asia), mutta abstraktisti (ei mitattavasti). Mitä tämä tarkoittaa? Käytät tuttua termiä ja tunnistat, mitä sinun tulee saada aikaan, mutta et osaa mitata sitä. Käsittelet todennäköisesti asiaa väärältä tasolta tarpeeseesi verrattuna. Jos haluat optimoida prosessia tai parantaa tuottavuutta, täytyy ennen sitä määrittää, mitä todella haluat muuttaa. Tällä ei tarkoiteta, kuinka aiot saada sen aikaiseksi, vaan minkä täytyy muuttua (mitä voit mitata), jotta prosessi on optimissa tai tuottavuus paranee. Jo aikoinaan Einstein sanoi, että siltä tasolta, kuin ongelma nähdään, sitä ei voida ratkaista.

Mihin laatu ja laatujohtaminen on menossa - onko tulossa seuraava ”laatuvallankumous” 1980-luvun malliin?

Julkaistu  04.06.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Maailman laatukonferenssissa WCQI (ASQ Word Conference on Quality and Improvement), joka pidettiin Minneapolisissa 18.-20.5.2009, käytiin mielenkiintoista keskustelua uusista laatusuunnista ja menetelmistä. Konferenssiin osallistui n. 2000 henkilöä ympäri maailman. (Vastaavassa kevään Euroopan konferenssissa oli n. 300 henkilöä.)

Mitä pitäisi ymmärtää datasta – tilastoista? OSA III

Julkaistu  11.03.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään ”informaatioaikakautta”. Tästä esimerkkinä vanhan paperitehtaan tiloihin tulee Google. Paperi muuttuu binääriseksi. Dataa – tietoa – on numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. On vuosikatsauksia, neljännesvuosikatsauksia, asiat esitetään tilastoin ja graffein, on tilastoja jos mistäkin. Mitä datasta pitäisi päätellä? Kuinka dataa analysoidaan? Mitä johtopäätöksiä tästä tehdään? Vastaus lyhyesti: varmista datan oikeellisuus, analysoi, tulkitse ja omaksu.

Mitä pitäisi ymmärtää datasta - tilastoista? OSA II

Julkaistu  13.02.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään informaatioaikakautta, on olemassa dataa – tietoa – numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. Mark Twain sanoi aikoinaan, että vale, emävale ja tilasto. Valehteleeko tilasto vai tulkitseeko numeronaivi tilastosta kohinan singaaliksi? Kuinka välttyä informaation käyttössä tältä harhalta? Tämä kysymys on tärkeä kaikissa datan käyttötarkoituksissa.

Robust Design Simplified

Julkaistu  09.12.2008    Kirjoittanut  Vieraileva asiantuntija  
Tuotekehityksen uudet menetelmät kulkevat DFSS eli Design for Six Sigma nimen alla. DFSS perustuu Robustiin teknologiaan, jonka periaatteet esiteltiin ensikerran 1980-luvulla.

Innovaatio ja Six Sigma: Ovatko ne vastakkaiset strategiat?

Julkaistu  14.08.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kuulet usein ihmisten keskustelevan Six Sigmasta ja innovaatiosta niin kuin ne olisivat vastakkaiset strategiat. Tämä keskustelu on täysin virheellinen. Nämä kaksi konseptia liittyvät läheisesti toisiinsa ja siksi onkin tärkeää tunnistaa Six Sigman rooli innovoinnissa.

Konkretisoi Lean arvovirtakuvauksen avulla - Value Stream Mapping, VSM

Julkaistu  18.06.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Olemme kirjoittaneet artikkeleissamme useita kertoja laadusta ja laadun parantamisesta, Six Sigmasta, ja prosessien mallintamisesta. Tällä kertaa lyhyt läpileikkaus Lean filosofiaan ja sen tärkeimpiin työkaluihin. Laadun parantamisessa ja Six Sigmassa on kyse vaihtelun minimoinnista. Kun taas Leanissa on kysymys hukan (muda) minimoimisesta ja virtauksen maksimoinnista.

Ohjaussuunnitelmat (Control Plans)

Julkaistu  02.04.2008    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Ohjaussuunnitelma on määrämuotoon kirjoitettu dokumentti, jonka tavoitteena on kertoa kaikille, jotka ovat tuotteen kanssa tekemisissä, että kaikki vaiheet on suoritettu oikein. Ohjaussuunnitelmalla minimoidaan prosessi- ja tuotevaihtelua. Ohjaussuunnitelma ei kuitenkaan korvaa työ- tai toimintaohjeita. Ohjaussuunnitelma (Control Plan) on yhteenveto.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

MarkkinointiprosessiKaikakuROIlaatutaulutparannustoimintasitoutuminentilastomatematiikkajohtamisjärjestelmäDSDsatunnainen vaihtelumittaussysteemiBig DatahyväksymisnäytteenottoparannuslajitteluMinitab 18Minitab 19malliuutiskirjeasiakastyytyväisyysIATF 16949menetelmätPDCAmielenmallitriskinkartoitusTOChukan muodotmuutoksen tuskavaihtelun vaikutusoperaatiotutkimusasiakasSPCHall of FameDOEOpettaminenvuodiagrammisatunnaissyyDMAICläpimenoaikaBalanced ScorecardtehokkuusreunaideointiparannusmalliFeigenbaummixturetäystekijäkoeShingoSPC-korttisuorituskykymittaritToyotaLean Six SigmaLaatujärjestelmälaatu SuomessaryhmätyöskentelyMinitabluotettava mittausIshikawaTPMFMEAOFATdatan käsittelyDMADVjärjestäminenJohtaminenpäämäärämalliqfdtekoälyterveydenhuoltoLaatukonferenssiOpetusmenetelmätKaizenjidokatoiminnan lainalaisuudetprosessikuvaustilastoohjaussuunnitelmajaksoaikakausaliteettiPDSA-ympyräLean HandbookTQMaivoriihisysteemistabiililaadunhallintaISO 9001:2015nollavirheCDAt-testimuutoslainalaisuudetvalvontatoiminnan laitCTPJuranarvovirta-analyysiDesign for Six SigmaShewhartCTQLean-taloturvallisuuslaadunparannustoleranssi0-virheerityissyy8DWheelerpuhdistaminendatan laatuLittlen lakiISO 9001LeankorrelaatioKingmanDesign of ExperimentslaatuhistogrammiMonte CarloDeminglaatu ratkaiseeEDAarvovirtakuvaushypoteesitestausvaihteluBOKParetostandardointiparannustoiminnan kehittyminenKataMarkkinointiohjausacceptance samplingennustaminenCrosbykuvaaminentilastollinen päätöksentekoTPSarvovirtakoulutusLaatutyökalutpaloautopeliPDSAinnovaatioparantaminenkvantitatiiviset menetelmätdatapalveludatan käsittelyANOVAlaadunkehittäjämonimuuttujatestilaatutyökalutValue Stream MappingHukkalaadunohjausdatan luokitteluriskigurutmittausprosessi5W2H VOCprosessiTätä on LeanhypoteesitestiongelmanratkaisumittavirheoeetyökalutJatkuva parantaminenkalanruotoSigmaTaguchiBody of KnowledgeBlack Beltsyy-seurauskaaviodata-analyysiKingmanin yhtälöneukkarikoetehdasfysiikkadatan keräysISO 9000ryhmittelykaavioMSA5SL8-matriisikustannussäästötmonimuuttujakoeHarryGage R&RregressioanalyysitiedonkerääminenLean Six Sigma Black BeltSix SigmahävikkifunktioIATFTuottavuusasiakastyytyväisyysFactory PhysicsmittaaminenGagekoesuunnitteluASQparannuksen johtaminensuorituskykydatan käsittelyControl PlanDemonstraatiottehollinen aikaparannusmenetelmäohjauskorttiCombanion by MinitabjitDFSSsekoitekoeAsiakastarveVSMOhnoLean-visio

Arkisto