Artikkelit

Mitä pitäisi ymmärtää datasta - tilastoista? OSA II

Julkaistu  13.02.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään informaatioaikakautta, on olemassa dataa – tietoa – numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. Mark Twain sanoi aikoinaan, että vale, emävale ja tilasto. Valehteleeko tilasto vai tulkitseeko numeronaivi tilastosta kohinan singaaliksi? Kuinka välttyä informaation käyttössä tältä harhalta? Tämä kysymys on tärkeä kaikissa datan käyttötarkoituksissa.

Robust Design Simplified

Julkaistu  09.12.2008    Kirjoittanut  Vieraileva asiantuntija  
Tuotekehityksen uudet menetelmät kulkevat DFSS eli Design for Six Sigma nimen alla. DFSS perustuu Robustiin teknologiaan, jonka periaatteet esiteltiin ensikerran 1980-luvulla.

Innovaatio ja Six Sigma: Ovatko ne vastakkaiset strategiat?

Julkaistu  14.08.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kuulet usein ihmisten keskustelevan Six Sigmasta ja innovaatiosta niin kuin ne olisivat vastakkaiset strategiat. Tämä keskustelu on täysin virheellinen. Nämä kaksi konseptia liittyvät läheisesti toisiinsa ja siksi onkin tärkeää tunnistaa Six Sigman rooli innovoinnissa.

Konkretisoi Lean arvovirtakuvauksen avulla - Value Stream Mapping, VSM

Julkaistu  18.06.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Olemme kirjoittaneet artikkeleissamme useita kertoja laadusta ja laadun parantamisesta, Six Sigmasta, ja prosessien mallintamisesta. Tällä kertaa lyhyt läpileikkaus Lean filosofiaan ja sen tärkeimpiin työkaluihin. Laadun parantamisessa ja Six Sigmassa on kyse vaihtelun minimoinnista. Kun taas Leanissa on kysymys hukan (muda) minimoimisesta ja virtauksen maksimoinnista.

Ohjaussuunnitelmat (Control Plans)

Julkaistu  02.04.2008    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Ohjaussuunnitelma on määrämuotoon kirjoitettu dokumentti, jonka tavoitteena on kertoa kaikille, jotka ovat tuotteen kanssa tekemisissä, että kaikki vaiheet on suoritettu oikein. Ohjaussuunnitelmalla minimoidaan prosessi- ja tuotevaihtelua. Ohjaussuunnitelma ei kuitenkaan korvaa työ- tai toimintaohjeita. Ohjaussuunnitelma (Control Plan) on yhteenveto.

Yhdistä ideointityökaluilla luovan ajattelun eri ulottuvuudet - Aivoriihi, ryhmittelykaavio sekä kalanruokaavio

Julkaistu  01.11.2007    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Aivoriihi, ryhmittelykaavio sekä kalanruotokaavio eli ryhmätyöskentelyn perustyökalut ovat keskeisiä laatujohtamisessa ja ongelmanratkaisemisessa.Työkalut ovat tehokkaita ratkaistaessa ”yksinkertaisia” ongelmia ja ne auttavat kuvaamaan, rajaamaan ja ymmärtämään ongelmaa sekä sen monimutkaisuutta

Ongelman ratkaiseminen & parantaminen – palvelu- ja tuotanto-organisaatiossa

Julkaistu  14.09.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelmia on ja esiintyy. Parannusta pitäisi saada aikaiseksi. Mielenkiintoinen kysymys on: käytetäänkö resursseja uusien ongelmien edessä vai ovatko ongelmat kerta toisensa jälkeen samoja. Siis käytännössä, ratkotko jatkuvasti samoja ongelmia? Esimerkkinä tästä voisi sanoa jatkuvat pitkät jonot terveydenhuollossa ja niiden lyhentäminen, kuolemaan johtavien kolareiden vähentäminen, junaliikenteeseen liittyvät ongelma, jne.

Voiko innovaatioprosessia hallita?

Julkaistu  20.05.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Kun yritämme luoda ideoita tulevaisuuden tarpeista, suunnitella keinoja näiden tarpeiden tyydyttämiseksi ja toteuttaa nämä ajatukset, niin liian usein tämä innovaatioprosessi epäonnistuu. Hienokin idea jää vaille toteutusta.

Vuosi 2009 tulee – on aika valmistautua ISO 9001:2008 ensimmäinen lausuntokierros meneillään

Julkaistu  10.04.2007    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Nyt on lausuntokierroksella ensimmäinen luonnos eli CD-versio tulevasta standardista, joka korostaa johdon merkitystä ja asiakasnäkökulmaa entisestään. Standardiluonnos lausuu uutena käyttöalueena organisaation arvioinnissa sen kyvyn täyttää tuotteelle soveltuvat vaatimukset aiempien asiakasvaatimusten, lakisääteisten ja organisaation omien vaatimusten lisäksi.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

TQMMarkkinointiprosessiISO 9001:2015IATFhyväksymisnäytteenottoKaikakustandardointiDesign of ExperimentsJohtaminendatan käsittelyKaizenuutiskirjelaadunhallintadatan laatulaatu SuomessaBOKsatunnainen vaihteluasiakastyytyväisyyssitoutuminenmonimuuttujatestiISO 9000Lean-visioAsiakastarveBlack BeltBody of KnowledgearvovirtakuvausryhmätyöskentelyGage R&RCombanion by MinitabPDCAregressioanalyysilaatutaulutjittoiminnan laitlainalaisuudetsatunnaissyyqfdkorrelaatiokalanruotoCrosbykvantitatiiviset menetelmätneukkarikoevaihtelun vaikutusISO 9001CDAHall of FameoeeideointiROIMinitab 18ohjaussuunnitelmaparantaminenPDSA-ympyräacceptance samplingMarkkinointiparannustoimintanollavirhedatan käsittelygurutKataennustaminenLean Six SigmamuutosCTPasiakastyytyväisyysongelmanratkaisusyy-seurauskaaviojidokaLeanlaatusysteemiFeigenbaummonimuuttujakoeShingoOhnoparannuksen johtaminenmielenmallitjohtamisjärjestelmäEDAvuodiagrammimalli8DriskiVSMIshikawaTätä on LeanLittlen lakiläpimenoaikamittaussysteemimittavirhekoesuunnittelusuorituskykymittaritTuottavuushävikkifunktioBig DatamixtureturvallisuusParetotiedonkerääminenASQinnovaatioTPMOpettaminenDemonstraatiotohjaustoleranssiHarrymittaaminenhypoteesitestausmuutoksen tuskaKingmanSigmaOFATsekoitekoehukan muodotpaloautopeliHukkahypoteesitestidatan käsittelyControl Plandatan luokittelutyökalutkuvaaminenDSDkausaliteettiryhmittelykaavioMinitabFactory PhysicsTaguchimittausprosessiKingmanin yhtälölaadunkehittäjäSPCPDSAerityissyylaadunparannusparannustoiminnan kehittyminenGagearvovirta-analyysiDOEmenetelmätL8-matriisiOpetusmenetelmätANOVASPC-korttitilastojaksoaikapuhdistaminenLaatutyökalut0-virheriskinkartoitusLaatukonferenssiFMEAlaatutyökalutluotettava mittaustilastollinen päätöksentekoValue Stream MappingparannusmenetelmäTOCparannusSix SigmaasiakasJuranBalanced ScorecardkoulutusaivoriihihistogrammiDMADVstabiiliCTQtilastomatematiikka5W2H arvovirtatehollinen aikaLean Six Sigma Black BelttehokkuusreunakustannussäästöttehdasfysiikkaparannusmalliDeminglajittelutoiminnan lainalaisuudetdataoperaatiotutkimusWheelerDFSSToyotaLean-taloDMAICdata-analyysipäämäärämallilaadunohjausVOCohjauskorttit-testilaatu ratkaiseeprosessiShewhartMSADesign for Six SigmavaihteluLean HandbookjärjestäminenIATF 169495STPSMonte CarloprosessikuvausLaatujärjestelmäJatkuva parantaminenvalvontatäystekijäkoedatan keräys

Arkisto