Artikkelit

ISO 9001, missä mennään?

Julkaistu  23.02.2022    Kirjoittanut     
Laatujärjestelmä ja sen standardointi, sisäiset ja ulkoiset auditoinnit, poikkeamat ja korjaavat toimenpiteet. Monille tuttu laadunhallintajärjestelmän vaatimukset asettava standardi ISO 9001 julkaistiin vuonna 1987 ja se on tämän jälkeen revisioitu vuosina 1994, 2000, 2008 ja 2015. Tasaisen vauhdin taulukolla seuraavan revision pitäisi olla kohta tällä, mutta mikä on tilanne?

Laatuammattilaisten työtehtävät, osaamisen todentamien ja vaikutus palkkaan

Julkaistu  09.02.2022    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Artikkelissa laajennetaan osaamisaluetta ja käsitellään laajemmin, millaisia työtehtäviä ja osaamisalueita laatutieteen alalla toimiville henkilöille on olemassa maailmalla. Yritykset ja niiden tuotteet kilpailevat globaalisti niin laadulla kuin hinnallakin. Täällä Suomessa olisi myös seurattava ja vastattava kansainväliseen laatukilpailuun myös ammattitasolla.

Laatuosaaminen – tietopohja – Body of Knowledge

Julkaistu  12.01.2022    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Laatu sanaan törmätään jatkuvasti. Mitä laadulla tarkoitetaan ja kuinka sitä tavoitellaan, jää usein kuulijan vastuulle. Laatutiede – quality engineering – on oppiala, joka pitää sisällään periaatteita ja käytäntöjä, kuinka autetaan tuottamaan parempia tuotteita tai palveluita ja varmistetaan laatu (quality assurance).

Pullonkaulan hyödyntäminen

Julkaistu  08.12.2021    Kirjoittanut     
Hyödyntäminen tarkoittaa tässä tilanteessa sitä, miten saamme kaikki tehot ulos nykyisestä pullonkaulasta ilman investointeja. Kaikki joutoaika on eliminoitava, pullonkaula ei saa pysähtyä taukojen eikä korjausten ajaksi, ennakkohuolto on ajoitettava toiminta-ajan ulkopuolelle, jottei pullonkaula pysähdy laiterikkojen takia. Pullonkaulaan sisään tulevan työn täytyy olla vapaata laatuvirheistä, jottei aikaa hukata pullonkaulassa.

Pullonkaulan löytäminen

Julkaistu  03.12.2021    Kirjoittanut     
Tämän artikkelin tarkoitus on yksinkertaisen esimerkin kautta näyttää, miten parannusmallia sovelletaan käytännössä, ja vielä niin, ettei pullonkaula perustu tunteeseen tai arvaukseen vaan prosessista mitattuun dataan.

Edam ja EDA?

Julkaistu  26.11.2021    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Piru on yksityiskohdissa, sanoo englantilainen. Edam on mieto juusto, joka päätyy leivän päälle tai sen väliin. Mutta mikä on vähemmän tuttu EDA, jonka ulkomuoto on 75 % samanlainen? Ja missä sitä käytetään?

Pullonkaulat ja parantaminen

Julkaistu  16.11.2021    Kirjoittanut     
Etsi pullonkaula ja poista se niin parannus on saatu aikaan, kuulostaa loogiselta ja yksinkertaiselta. Ehkä jopa hieman liian yksinkertaiselta. Theory of Constraints (ToC, suom. pullonkaulateoria, esteiden teoria tai kapeikkoajattelu) on israelilaisen tohtori Eliyahu (Eli) M. Goldrattin kehittämä, alun perin tuotannonohjaus- ja johtamismalli, joka on saanut huomattavaa julkisuutta bestseller kirjan The Goal kautta.

Tolkun tekeminen maailmasta, osa 2

Julkaistu  13.11.2021    Kirjoittanut     
Cynefin viitekehyksen tarkoituksena on antaa käyttäjälleen tukea päätöksentekoon, esim. mitä toimintatapaa tai työkaluja missäkin tilanteessa pitäisi käyttää. Ei ole olemassa yhtä yleispätevää työkalupakkia, joka toimii kaikissa tilanteissa.

Tolkun tekeminen maailmasta, osa 1

Julkaistu  03.11.2021    Kirjoittanut     
Järjestys, kompleksinen, kaoottinen miten ne liittyvät toisiinsa, miten ne eroavat toisistaan? Jokainen meistä on tottunut järjestykseen. Työkalu, jota käytin eilen on käyttökelpoinen tänäänkin, kun teen näin, siitä seuraa tämä.

Miksi transformaatiot epäonnistuvat?

Julkaistu  28.10.2021    Kirjoittanut     
Tässä artikkelissa käsittelen suuria muutoshankkeita, muodonmuutoksia eli transformaatioita, joiden tarkoituksena on muuttaa koko yrityksen toimintakulttuuri. Useasti tavoitteet ovat sinänsä jaloja; ketteröittää, sujuvoittaa, helpottaa ihmisten arkea, tavoitella erinomaisuutta jne. Monesti nämä hankkeet toteutetaan lean tai agile -otsikon alla, mutta jalot tavoitteet ja muodikkaat otsikot eivät yksinään riitä ja useimmiten muutoshankkeet epäonnistuvat.

Kysyntä, jota emme halua

Julkaistu  21.10.2021    Kirjoittanut     
Tämä artikkeli käsittelee asiakaspalvelua ja erityisesti keskitettyjä ns. back-office- ja palvelukeskustoimintoja. Asiakaspalvelutoimintojen keskittäminen mahdollisimman suuriksi kokonaisuuksiksi on ollut muodissa jo pidemmän aikaa. Asiakaspalvelu tässä yhteydessä sisältää perinteisen asiakaspalvelun lisäksi muun muassa erinäisiä taloushallinnon ja HR:n toimintoja.

Myytit ja tieto

Julkaistu  07.05.2021    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Meillä ihmisillä on kaikenlaisia syvälle juurtuneita uskomuksia ja aikojen saatossa toistettuja kollektiivisia väärinkäsityksiä. Myyttejä ja tarinoita, jotka eivät kestäisi syvällisempää tarkastelua. Puhuttaessa tieteestä ja yhteiskunnan kehittymisestä on hyvä ainakin koittaa ymmärtää, miten tähän kaikkeen on päästy. Toki isoissa narratiiveissa on aina mukana vääristymiä ja myyttejä, mutta ajatus maailmasta, josta on puuttunut jokin tieto on aina mielenkiitoinen.

Jatkuvasta tarkastuksesta ja korjauksesta jatkuvaan parantamiseen tai sitten ei?

Julkaistu  15.04.2021    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Ajattelemme usein, että jatkuva parantaminen, ennaltaehkäisy (sitähän se on), on yksinkertaista, ja me kaikki pystymme siihen ja jokainen yritys. Asetamme vain tavoitteen ja vähän "touhuamme" lean- ja laatutyökaluilla ja ... parannusta ja tulosta syntyy, joka säilyy. Onko asianlaita näin?

Uskon kaiken, minkä omin silmin näen

Julkaistu  01.04.2021    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Me uskomme mitä näemme ja näemme mitä uskomme. Kun katsomme aamulla itään, näemme auringon nousevan. Tämä toistuu usein ja ajattelemme, että näin se tapahtuu aina. Itseasiassa, näin ei tapahdu aina edes Suomessa. Lapissa on pitkiä aikoja, kun aurinko ei nouse (kaamosaika). Se, että näemme sen nousevan ja uskomme sen nousevan huomenna, perustuu siihen, että olemme koulussa oppineet ja uskomme teoriaa, että maapallo on pallo ja osa isompaa kokonaisuutta, eikä "lettunen" ja maailman napa. Emme usko fake newseihin.
Edellinen 1234567...13 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2022

Laatuammattilaisten työtehtävät 
Ongelmista ja niiden ratkaisemisesta
Laatuosaaminen

Artikkelit 2021

Pullonkaula, vaihtelu ja parannus 
Pullonkaulan hyödyntäminen
  
Pullonkaulan löytäminen
  
Edam ja EDA?
  
Pullonkaulat ja parantaminen
   
Tolkun tekeminen maailmasta, osa 2
 
Tolkun tekeminen maailmasta, osa 1
   
Miksi transformaatiot epäonnistuvat?
   
Kysyntä, jota emme halua
 
Myytit ja tieto

Jatkuvasta tarkastuksesta ja korjauksesta jatkuvaan parantamiseen
Uskon kaiken, minkä omin silmin näen

Suomi - suunnittelun ja tuotekehityksen takapajula
Laatupalkintojen nykytila, kehitys ja kritiikki
Lean Six Sigma ja ongelmanratkaisu
Määritä lean - nyt heti!
Laadun suunnittelu - kilpailukyvyn peruskallio
Uudenvuoden lohen suorituskyky

Artikkelit 2020

Laatuteknologia ja Uusi Fysiikka 
Laadunhallintajärjestelmät - tuki ja turva vai työläs ja kustannus
 
Uusi ammattikirja avaa Lean Six Sigman teorian ja taustat suomeksi 
Juurisyyt vai selitys? Ethän tutki virheitä ja sotke koko hommaa?  
Saadaanko jo kohta ISO:9001 2025?
 
Lean ja Six Sigma - Eri polut kohti samaa päämäärää  
Lean-johtaminen
  
Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?
   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

pullonkaulaSPC-korttiISO 9001:2015laatutiedeläpimenoaikahukan muodotValue Stream MappingKingmankvantitatiiviset menetelmäthypoteesitestausmallijohtamisjärjestelmäTQMkvanttifysiikkajitkompleksisuusLaatukonferenssiDesign for Six Sigmavalvonta5W2H tekoälylainalaisuudetTPMOpettaminenVUTturvallisuusISO 9000Lean Six Sigma Black BeltLaatujärjestelmämuutostilastollinen päätöksentekojidokainnovaatiodatan luokitteluLeanVSMlaatu ratkaiseekvanttimekaniikkatiedonkerääminentrizLean-johtajasitoutuminentoiminnan lainalaisuudetrtbhäiriökysyntäBody of Knowledgeparannustoimintadatan keräysdatan käsittelyBOKkausaliteettiKatatoiminnan laitIATF 16949laatu SuomessaHarryKaikakulaadunkehittäjäuutiskirjeGageoeeohjaussuunnitelmaideointikoesuunnitteluAsiakastarveOhnoprosessikuvausasiakasriskinkartoitustehdasfysiikkavuodiagrammiDMADVCombanion by Minitabdatan laatutehollinen aikaBalanced ScorecardLean Six SigmaOFATparannusmalliToyotaFMEAlaatupalkintokorrelaatiodatan käsittelyMinitab 18laatutekniikkakoulutusarvovirtanollavirheWheelermittaussysteemiohjauskorttiJohtaminenlaadunohjausCDAlaatuteknologiaJuranVUCAMonte CarloaivoriihimielenmallitVOCSPCsekoitekoeTOCdataROIlaadunparannustilastomatematiikkaLean-talojuurisyyasiakastyytyväisyysLaatutyökalutEFQMGreen BeltasiakaspalvelupaloautopeliDSDDesign of Experimentsmuutoksen tuskaCynefinFactory Physicslajittelukuvaaminen0-virheHukkatoleranssitehokkuusreunaMinitabBayesLean-visioparannustoiminnan kehittyminenpalvelukairyooperaatiotutkimusohjausMarkkinointiprosessiOpetusmenetelmätlaatutyökalutLean-asiantuntijaLean Handbookhävikkifunktio5SjärjestäminenhypoteesitestikalanruotoControl PlanryhmittelykaavioGraph BuilderIshikawavaihteluDFSSriskiparannuksen johtaminensatunnaissyyTätä on LeanDemingMinitab 19FeigenbaumShingomenetelmätlaadunhallintaparantaminensuorituskykymittaritmixtureParetovaihtelun vaikutusKingmanin yhtälölaatulaatutaulutBig DataennustaminenDOETuottavuusmonimuuttujakoekanbankustannussäästötISO 9001data-analyysiMarkkinointimittavirheparannusANOVAHall of Fameläpimenosyy-seurauskaavioPDSAasiakastyytyväisyysacceptance samplingL8-matriisiparannusmenetelmäBlack BeltCrosbystandardointiASQpäämäärämallijaksoaikaYellow BeltneukkarikoeqfdpuhdistaminenhistogrammigurutMSACTPSix Sigmasatunnainen vaihtelumittausprosessiPDCAregressioanalyysiTaguchi8DtyökalutarvovirtakuvaussysteemistabiilierityissyytilastoIATFstandarditDemonstraatiotarvovirta-analyysiDMAICsuorituskykyCTQKaizenSigmaTPSPDSA-ympyräEDAryhmätyöskentelyGage R&RongelmanratkaisumittaaminenShewhartterveydenhuoltohyväksymisnäytteenottoprosessiLittlen lakimonimuuttujatestiluotettava mittaust-testiJatkuva parantaminendatan käsittely