Artikkelit

Taustaa Six Sigmalle

Julkaistu  12.09.2006    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Lean Six Sigma on tämän päivän laatuihmisten ja johtajien kiinnostuksen keskipiste ympäri maailmaa. Lean Six Sigma on menetelmä, joka yhdistää osaamisen – ammattitaidon ja tieteen – teorian ja mahdollistaa systemaattisesti tuotteen suunnittelun tai prosessin parantamisen. Tämä blogiartikkeli avaa Six Sigman taustaa aina sen alkuajoista nykypäivään.

Mitä laatu tarkoittaa?

Julkaistu  07.08.2006    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Laatu on kaikille tuttu sana, mutta mitä kaikkea sana pitää sisällään. Tänä päivänä laatua kuulee käytettävän monessa paikassa, mm. tasavallan presidentti kiitti Lordia erinomaisesta Suomalaisesta laatutyöstä. Hyvä laatu yhdistetään yleensä hyvään, erinomaisuuteen, osaamiseen, jne. ja huono laatu huonoon, huolimattomuuteen, osaamattomuuteen.

Järkevä johtaminen – johtamisen järki

Julkaistu  15.02.2006    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Järkevä johtaminen perustuu luonnollisesti oman yritystoiminnan perusteelliseen tuntemiseen. Se edellyttää yrityksemme koko toimintaketjun tuntemista ja siinä olevien eri osien keskinäisten sidoksien tuntemista. Eli lyhyesti sanottuna organisaatiomme prosessin ymmärtämistä.
Edellinen 123456789 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

kausaliteettiKingmanin yhtälölaadunkehittäjälainalaisuudetLean HandbookprosessikuvausHukkaarvovirta-analyysitoiminnan lainalaisuudetpäämäärämalliideointikoesuunnitteluparannusmallimenetelmätluotettava mittauspaloautopelitilastollinen päätöksentekoarvovirta5SmielenmallitCDAoperaatiotutkimuskvantitatiiviset menetelmätBig DataPDSA-ympyräSigmamonimuuttujatestimuutosROIISO 9000BOKOpettaminenPDCAmittaaminenTQMparannustoiminnan kehittyminendataLaatujärjestelmäriskiFactory Physicslaatu Suomessamonimuuttujakoevuodiagrammidatan keräysValue Stream MappingJohtaminenKaikakuMarkkinointiDMADVWheelerjidokasyy-seurauskaavioDemingdatan käsittelyCombanion by MinitabhypoteesitestiDSDjaksoaikaMSAMinitabANOVADesign of ExperimentskoulutusTOCohjauskorttiCTPerityissyySPClaatutyökalutstabiilitiedonkerääminenAsiakastarveCTQLean-taloISO 9001:2015ongelmanratkaisujärjestäminenKingmantyökalutparannustoimintamuutoksen tuskaLaatutyökalutHarryacceptance samplingregressioanalyysiLittlen lakiVOCaivoriihitilastoLaatukonferenssiennustaminenEDAmittaussysteemivaihteluasiakastyytyväisyysGage R&RFMEATPMdatan laatumittavirhesitoutuminendata-analyysi5W2H sekoitekoeDemonstraatiotKaizenLean Six SigmariskinkartoitusIshikawasatunnainen vaihteluDOEtehollinen aikaryhmittelykaavioJuranL8-matriisiJatkuva parantaminenDFSSstandardointiohjaussuunnitelmadatan käsittelyShingot-testiinnovaatioqfdparantaminenpuhdistaminenOpetusmenetelmätBlack Beltlaadunohjausparannuksen johtaminenToyotavalvontagurutneukkarikoeASQShewhartarvovirtakuvausmixtureLeanTPSjohtamisjärjestelmäTuottavuusGageDMAICryhmätyöskentelyDesign for Six SigmalajittelutäystekijäkoekustannussäästötmittausprosessilaatutaulutHall of FameasiakastyytyväisyyssysteemiOhnolaadunhallintakorrelaatiovaihtelun vaikutusPDSAIATF 16949Katasatunnaissyydatan käsittelyMinitab 18Tätä on LeannollavirheOFATohjausprosessihypoteesitestausSPC-korttiBalanced ScorecardtilastomatematiikkaLean-visio0-virheCrosbyBody of KnowledgeoeeMonte Carloläpimenoaikatehdasfysiikkadatan luokitteluIATFLean Six Sigma Black BeltSix SigmaControl PlanParetohyväksymisnäytteenottoasiakaslaatu ratkaiseehukan muodotTaguchi8DsuorituskykymittaritFeigenbaumkuvaaminentehokkuusreunatoleranssilaatuISO 9001turvallisuusparannushävikkifunktiouutiskirjetoiminnan laitjitlaadunparannusVSMkalanruotohistogrammiparannusmenetelmämalliMarkkinointiprosessi

Arkisto