Artikkelit

Voiko innovaatioprosessia hallita?

Julkaistu  20.05.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Kun yritämme luoda ideoita tulevaisuuden tarpeista, suunnitella keinoja näiden tarpeiden tyydyttämiseksi ja toteuttaa nämä ajatukset, niin liian usein tämä innovaatioprosessi epäonnistuu. Hienokin idea jää vaille toteutusta.

Vuosi 2009 tulee – on aika valmistautua ISO 9001:2008 ensimmäinen lausuntokierros meneillään

Julkaistu  10.04.2007    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Nyt on lausuntokierroksella ensimmäinen luonnos eli CD-versio tulevasta standardista, joka korostaa johdon merkitystä ja asiakasnäkökulmaa entisestään. Standardiluonnos lausuu uutena käyttöalueena organisaation arvioinnissa sen kyvyn täyttää tuotteelle soveltuvat vaatimukset aiempien asiakasvaatimusten, lakisääteisten ja organisaation omien vaatimusten lisäksi.

Lean ja Six Sigma

Julkaistu  19.02.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Six Sigma ja Lean ovat molemmat liiketoiminnan parannusmenetelmiä tai tarkemmin liiketoimintaprosessien parannusmenetelmiä. Molemmilla on samanlainen tavoite – parempi prosessin suoritusarvo – mutta niiden fokuksena ovat eri prosessin elementit. Molemmat menetelmät ovat myös kärsineet "halpamyynnistä ja trivialisoinnista" ilman, että niiden saavutuksia olisi arvioitu objektiivisesti tai esitetty parempi menetelmä.

Six Sigman soveltaminen markkinointiin ja myyntiin

Julkaistu  24.01.2007    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Six Sigman kritiikissä mainitaan usein yleinen mantra, että "Six Sigman konsepteja ja työkaluja voidaan soveltaa ainoastaan tuotannolliseen ympäristöön eikä ne sovellu niin hyvin liiketoiminnalliselle kentälle". Näihin kysymyksiin voisi kysyä vastakysymyksinä: Mikset usko että se toimii? Luuletko, että liiketoiminnallisessa ympäristössä ei ole riittävästi dataa, jotta Six Sigma toimisi? Ovatko markkinointi ja myyntiprosessisi niin vahvoja ja hyviä, että niitä ei voi parantaa?Oletko huolissasi, että näillä alueilla työskentelevillä ihmisillä ei ole älyllistä lahjakkuutta, halua tai valmiutta käsitellä hiukan Six Sigma projekteissa vaadittavaa matematiikkaa?

Riski - Riskin tunnistaminen ja hallitseminen

Julkaistu  18.01.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Välillä tuntuu siltä, että mikään ei onnistu? Onko tuttu tunne? Kun asiaa lähestyy todennäköisyyslaskennan kannalta, on ihme, että yleensä jokin onnistuu. Tunnistatko omaan ydinliiketoimintaan liittyvän riskin? Hallitsetko sitä? Lähestytkö riskipaikkojesi tunnistamiseen järjestelmällisesti, hyödynnät ryhmätyön eri ulottuvuuksia ja kokoat tunnistetut riskit sekä dokumentoit ne ja teet toimenpiteet riskin pienentämiseksi.

Liiketoiminnan johtaminen faktoilla

Julkaistu  24.11.2006    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Elämme informaation ja samalla kilpailun ja kateuden aikaa. Ihmiset voivat tehdä kiihtyvällä nopeudella vertailuja muiden elinolosuhteisiin informaation avulla. Jokainen haluaa elää kuten muut ja muut elävät paremmin kuin me. Muuten ei olisi selitettävissä verotietojen, pörssitietojen tai keltaisten lehtien suuri levikki ympäri maailman.

Mikä tekee Six Sigmasta erilaisen ja mitä sillä tavoitellaan verrattuna aikaisempiin laadun parannusmenetelmiin?

Julkaistu  27.10.2006    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma on kehitetty satunnaisvaihtelun murtamiseen eli toisin sanoen systeemiperäisen vaihtelun murtamiseen. Se ei siis keskity perinteiseen ongelmanratkaisuun ns. ilmeisen syyn ratkaisemiseen eli systeemin ulkopuolisen tekijän selvittämiseen. Ongelmamme on kymmenen tai jopa tuhat kertaa vaikeampi, vaikka tätä ei yleisesti tunnisteta. Miksi toimimme näin?

Asiakastyytyväisyys kaiken perusta

Julkaistu  02.10.2006    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Asiakkaan ja hänen tarpeidensa ymmärtäminen on organisaation olemassaolon peruskysymys. Liian usein tuijotamme vain ulkoisen asiakkaan vaatimuksiin ja odotuksiin. Koko toiminnan onnistumisen kannalta on yhtä tärkeää kohdistaa huomio myös sisäisiin asiakkaisiin. Asiakaskysymykset liittyvät keskeisesti myös yrityksen toimintoketjuun tai toiselta nimeltään prosessiin. Ja prosessien kautta edelleen toiminnan johtamiseen.

Taustaa Six Sigmalle

Julkaistu  12.09.2006    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Lean Six Sigma on tämän päivän laatuihmisten ja johtajien kiinnostuksen keskipiste ympäri maailmaa. Lean Six Sigma on menetelmä, joka yhdistää osaamisen – ammattitaidon ja tieteen – teorian ja mahdollistaa systemaattisesti tuotteen suunnittelun tai prosessin parantamisen. Tämä blogiartikkeli avaa Six Sigman taustaa aina sen alkuajoista nykypäivään.

Mitä laatu tarkoittaa?

Julkaistu  07.08.2006    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Laatu on kaikille tuttu sana, mutta mitä kaikkea sana pitää sisällään. Tänä päivänä laatua kuulee käytettävän monessa paikassa, mm. tasavallan presidentti kiitti Lordia erinomaisesta Suomalaisesta laatutyöstä. Hyvä laatu yhdistetään yleensä hyvään, erinomaisuuteen, osaamiseen, jne. ja huono laatu huonoon, huolimattomuuteen, osaamattomuuteen.

Järkevä johtaminen – johtamisen järki

Julkaistu  15.02.2006    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Järkevä johtaminen perustuu luonnollisesti oman yritystoiminnan perusteelliseen tuntemiseen. Se edellyttää yrityksemme koko toimintaketjun tuntemista ja siinä olevien eri osien keskinäisten sidoksien tuntemista. Eli lyhyesti sanottuna organisaatiomme prosessin ymmärtämistä.
Edellinen 123456789 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

Lean Six SigmaguruthistogrammiVOCtäystekijäkoeuutiskirjeluotettava mittausTQMEDATuottavuustilastosysteemiISO 9001CTQDemonstraatiotOFATParetoSix SigmaKingmanMonte Carlomittaussysteemiparannuksen johtaminenacceptance samplingBOKMinitab 19operaatiotutkimusmixturelainalaisuudetROIISO 9000laadunhallintaTOCASQDFSSSPC-korttilaadunparannusmuutoksen tuskaDMAICKingmanin yhtälöLean Handbookryhmittelykaavioparannustoiminnan kehittyminentiedonkerääminenvaihtelutekoälydatan käsittelyasiakastyytyväisyysohjaustoleranssiqfdhukan muodotjidokaMarkkinointiprosessiSigmaJohtaminenjärjestäminenlaatu ratkaiseekuvaaminenhypoteesitestilaatu SuomessaOhnoarvovirtakuvausmielenmallitongelmanratkaisulaatuHukkatehollinen aikakvantitatiiviset menetelmätControl PlanOpetusmenetelmätprosessidatan käsittelyISO 9001:2015asiakastyytyväisyysdatan laatutyökalutANOVAhyväksymisnäytteenottoDemingLittlen lakisitoutuminenDSDvuodiagrammiCDAdatan keräysTPSLaatutyökalutLean-taloMinitab 18t-testiasiakasBlack BeltkoesuunnitteluTaguchimittausprosessivalvontariskisuorituskykymittaritBalanced ScorecardDesign of ExperimentsIshikawainnovaatioriskinkartoitus5W2H laadunohjausjitJuranparannusL8-matriisitoiminnan laitFactory PhysicsHarryhävikkifunktioaivoriihiToyotaKaikaku0-virhemittaaminenLean Six Sigma Black BeltmenetelmätKataMarkkinointiMSACombanion by Minitabkausaliteettidatan luokittelupäämäärämallinollavirheLaatukonferenssimittavirhearvovirta-analyysiDOEturvallisuustoiminnan lainalaisuudetSPCJatkuva parantaminenIATFlajittelupuhdistaminenläpimenoaikaWheelerneukkarikoekorrelaatioryhmätyöskentelyarvovirtasyy-seurauskaavioTPMBig DataTätä on Leandatan käsittelyDMADVFMEAennustaminenpaloautopelimuutosLean-visiotehokkuusreunaPDSAhypoteesitestaussekoitekoesatunnainen vaihtelusatunnaissyydataCTPregressioanalyysilaatutaulutlaadunkehittäjäohjauskorttiMinitabmonimuuttujatestikalanruotoparannustoimintaFeigenbaumtilastollinen päätöksentekooeePDSA-ympyrädata-analyysiKaizenstabiiliIATF 16949standardointiohjaussuunnitelmaValue Stream MappingparannusmallitehdasfysiikkaGage R&RLaatujärjestelmäLeankustannussäästötAsiakastarveideointijohtamisjärjestelmävaihtelun vaikutusOpettaminenHall of FameBody of KnowledgejaksoaikamalliPDCA8DkoulutusCrosbyGageerityissyyShingoVSMlaatutyökalutparantaminenmonimuuttujakoeprosessikuvaustilastomatematiikkaparannusmenetelmäDesign for Six Sigma5SShewhart

Arkisto