Artikkelit

Buffereiden eli joustovarojen puute ajaa kaaokseen ja korkeampiin kustannuksiin

Julkaistu  28.05.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean ja JIT( Just in Time) -ajattelu on otettu liian kirjaimellisesti. Hukan minimointi on johtanut Bufferin (varautumisen ja varaston) tarpeen aliarviointiin ja sen suunnittelun puutteeseen. Tämä voi olla katastrofaalinen virhe. Just-Time -ajattelu on kriisissä Korona-pandemian aikaan. JIT ja Lean ei jousta! Puutteita on niin suojavälineistä, tehtaissa ja kohta lähes kaikesta, jos kriisi jatkuu pidempään.

Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa

Julkaistu  28.04.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu viisauden tutkimuksesta, jossa aihetta tutkiva tohtori Spännäri esitti toivomuksen, että viisautta arvostettaisiin enemmän. Tähän toiveeseen on helppo samaistua, sillä hyvin usein ovat johtoryhmät ja päälliköt tehneet päätöksiä, joihin ei tunnu löytyvän kuin jälkiviisautta. Jospa olisi vain ollut viisautta tehdä toisin!

Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?

Julkaistu  16.04.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Asiakkaan hankintainsinööri kyselee MSA-tulosten perään, mitä teet? Vakuutatko hyvällä selityksellä, teetkö analyysiraportin suomeksi ja pelaat aikaa vai toimitatko tulokset? Älä ainakaan panikoi, sillä Minitab auttaa analyysissä ja tulosten esittämisessä!

Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle – mitä se on?

Julkaistu  02.04.2020    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Yrityksissä ja organisaatioissa vuosi toisensa jälkeen taistellaan samojen ongelmien kanssa. Lukuisista yrityksistä huolimatta ongelmat eivät näytä ratkeavan. Miksi? Oletko koskaan ihmetellyt, miksi asiat eivät näytä ratkeavan? Olet tehnyt kaikkesi! Tiedät lukuisia syitä, joilla asiat voi muuttaa paremmaksi ja olet muuttanut (so. parantanut) joitain näistä syistä ja kuitenkaan parannusta ei tapahdu. Miksi? Jotain puuttuu! Miksi "syyt" eivät paranna? Olemme tietämättämme törmänneet kausaliteetin näkymättömään seinään!

Lean – työkalut ja muut asiat

Julkaistu  19.03.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean on varmaan 2000-luvun suosituimpia kehitysviitekehyksiä. Kaikilla on mielipide Leanista, mutta kysymys on, onko mielipide lähellekään oikeaa. Useat mielipiteet ovat hyviä, mutta ovatko ne riittävän kattavia suhteessa reaalimaailmaan, jotta saavutetaan yritysten päämäärät ja liiketoimintatulokset. Lean-tekoja näkyy, mutta missä ovat päämäärien toteutumiset ja liiketoiminnan tulokset?

Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!

Julkaistu  05.03.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Datan analysoinnista, faktoista ja totuudesta puhutaan paljon. Datan määrä on lisääntynyt mielettömästi, mutta onko siitä saatu tieto kasvanut samalla tavalla? Tuoko digitalisaatio meille automaattisesti hyötyä ja viisautta kaiken lisääntyneen datan mukana ja opimmeko siitä jotain mitä emme jo tiedä? Onko datan analysointi ensimmäinen vai viimeinen ratkaisu ongelmiin?

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä - mutta tekemällä voi?

Julkaistu  06.02.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Meillä on tapana tarkastella ympärille ja tehdä päätös toimenpiteistä, jota tehdään, jotta tulevaisuus on parempi. Harmi, että nämä usein epäonnistuvat. Parannus vaatii kausaalisuuden (syy-seurauksen ymmärtämisen), ja tämä on hankalaa. Liki mahdotonta. Käytännössä näkemisen tasolta kausaalisuutta ei voi tunnistaa. Näkemisen ja tekemisen sekoittuminen toisiinsa on johtanut moniin paradokseihin ja epäonnistumisiin. Käytämme sanaa "syy" nähdyistä asioista, vaikka syy ilmenee VAIN tehtyjen asioiden (interventioiden) kautta. Tästä syystä emme huku huipputuloksiin vaan päinvastoin hukumme epäonnistumisiin!

Suomalainen Laatu 2020

Julkaistu  23.01.2020    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Suorituskykyindeksi oli Suomessa vuonna 1997 Cp = 0,60 ja vuosien 2000-2019 tutkimusaineistossa Cp = 0,65-0,70. Tämä tarkoittaa 25-35 % virhetasoa. Laatu on pysynyt lähes samalla tasolla 20 vuotta! Lean Six Sigma -koulutuksella ja prosessilla päästään kansainväliseen Six Sigma -tasoon, jossa virhemäärä on alle 0,00034 %. (Cp > 2 ja Cpk >1,5). Kustannukset pienenevät 39 %-72 %:a. Lean Six Sigma -projektien keskituotto on ollut 91 000 €/vuosi - 245 000 €/vuosi. QKK Oy:n kouluttamat Black Beltit ja Green Beltit parantavat laatua n. 10-20 kertaa tehokkaammin ja nopeammin DMAIC -prosessilla!

Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Julkaistu  09.01.2020    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean ja Six Sigma liittyvät pitkään laatumenetelmien ketjuun, jolla on kivetty modernin teollisen ajan laatuteknologian valtatietä 1700-luvun lopusta lähtien. Erilaisten laatu- ja tuottavuusmenetelmien syntyä on aina edeltänyt jokin merkittävä tuotteisiin ja palveluihin tai niiden toteuttamiseen liittynyt murros tai epäonnistuminen. Näistä murroksista voimme oppia edelleen uutta ja yllättävää.

Lapputekniikka nimeltä lean?

Julkaistu  03.12.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Lean herättää edelleen ihmeellisiä tulkintoja ja näyttää ottavan roolia erilaisissa sen piikkiin laitetuissa omituisissa väärinkäsityksissä. Hyvää tarkoittavat ihmiset tekevät vääriä asioita puoliksi oikein ja lopputuloksena on jotain, jota laitetaan Lean-toiminnan ja virtauksen parantamisfilosofian syyksi tai ansioksi.

Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset

Julkaistu  21.11.2019    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Olemme viime aikoina kuulleet lukuisista parannustoimenpiteiden epäonnistumisista. Hiilidioksidin määrä lisääntyy ja ilmaston lämpeneminen ei ole pysähtynyt, aktiivimalli ei työllistänyt vaikutusarvion mukaisesti, terveyskeskuksia ei saada toimimaan ja jonot pitenevät, huippuasiantuntijoiden työluvat viipyvät jne. Vastaavan ja vielä paljon pidemmän epäonnistuneiden parannusyritysten listan voi esittää jokaisesta yrityksestä. Vain alle 5 % liikkeenjohdon parannusyrityksistä johtaa onnistuneeseen lopputulokseen!

Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?

Julkaistu  07.11.2019    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Säätämisellä on kielessä monta merkitystä. Voi olla henkilökohtaista säätöä, aikataulujen säätämistä ja työssä tapahtuvaa yleistä säätämistä, koneiden säätämistä, myyntiprojektioiden säätämistä ja ties mitä. Nämä kaikki säätämiset voivat toki olla toki myös linkitettyinä toisiinsa, josta vasta saadaankin aikaan hienoa säätämistä. Oikea säätämisen systeemi, joka ei säästä ainakaan hermoja, ihmisiä tai aikaa. Jatkuva parantaminen onkin jatkuvaa säätämistä.

Kaizen, Ohno ja VUT

Julkaistu  22.10.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Taiichi Ohno on eräänlainen ikoni Lean -ajattelussa. Häntä lainataan ja kerrotaan siitä, mitä hän on sanonut. Hänen kerrotaan nostaneen esiin sanan muda – hukka – waste. Niin Ohno kuin moni muu on yhtä mieltä siitä, että hukan tunnistamisen lisäksi pitää ymmärtää, miksi hukka muodostuu. Jos sen aiheuttajaa ei poista, hukka tulee takaisin, vaikka hukka poistettaisiin.

Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky

Julkaistu  10.10.2019    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelmat ja niiden ratkaisut ovat aihe, josta on kirjoitettu aiemminkin. Kuvassa yksi oleva nelikenttä on useiden artikkeleiden vakiokuva. Miksi? Siksi, koska kuva auttaa hahmottamaan ja jakamaan ongelmat eri luokkiin ja ratkaisukeinoihin. Onnistunut diagnoosi ja menetelmien valinta ovat tärkeä osa onnistunutta kehitys- ja parannustoimintaa.
Edellinen 1234567...10 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2020

Buffereiden eli joustovarojen puute   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

TuottavuusnollavirheideointiCTQCrosbykustannussäästöttilastollinen päätöksentekoShewhartFactory Physicsparannusmallidatan luokitteludatan käsittelysuorituskykyDemonstraatiotAsiakastarveacceptance samplingmittaaminenmittaussysteemiMonte CarloMarkkinointiprosessiMinitab 18Gage R&RkoulutusuutiskirjeprosessiOpettaminenohjaussuunnitelmaKataISO 9000PDCAinnovaatioTPSkausaliteettiValue Stream MappingSix Sigmadatan keräystoiminnan laittoiminnan lainalaisuudetTaguchiohjausjohtamisjärjestelmäryhmätyöskentelydatan laatuhistogrammiLeantäystekijäkoeVOCLean Six Sigma Black BeltVUTOhnoWheelergurutlaadunhallintaluotettava mittausriskiISO 9001läpimenoISO 9001:2015monimuuttujatestiFeigenbaumerityissyyMSAlaadunkehittäjäarvovirta-analyysitoleranssiHarryYellow BeltjitCTPryhmittelykaavioMinitab 19Body of Knowledge5SqfdLittlen lakiDesign for Six Sigmat-testiriskinkartoitusToyotaPDSA-ympyräGreen BelthävikkifunktioongelmanratkaisuBOKJuranKingmanjärjestäminensysteemiTPMläpimenoaikaSigmaKaizenlaatutyökalutPDSApaloautopeliMarkkinointiasiakastyytyväisyysVSMpuhdistaminenhyväksymisnäytteenottomonimuuttujakoeregressioanalyysiOFATparannustoiminta8DlajitteluasiakastyytyväisyyshypoteesitestiOpetusmenetelmät0-virheneukkarikoeMinitab5W2H laatu ratkaiseeBlack Beltlaatutauluttehollinen aikaDemingoperaatiotutkimusTätä on Leanhypoteesitestausmielenmallitkorrelaatiovalvontadata-analyysisatunnainen vaihteluFMEAoeekvantitatiiviset menetelmätmixtureLean Six SigmaDMAICkanbanROItilastomatematiikkavuodiagrammitehdasfysiikkavaihtelun vaikutusmittausprosessilaadunparannusShingoSPCtekoälyarvovirtakairyoturvallisuusLaatujärjestelmäparannusCDAL8-matriisidatalaatujaksoaikaparannusmenetelmäsuorituskykymittaritmenetelmätLean-taloLaatukonferenssihukan muodottiedonkerääminenprosessikuvausaivoriihisatunnaissyyparantaminenTOCKaikakuControl Plandatan käsittelyparannustoiminnan kehittyminensekoitekoeasiakasmittavirheIATFLean-visioLaatutyökalutvaihteluLean HandbookBalanced ScorecardHall of FameohjauskorttiIATF 16949DFSStilastopäämäärämallimalliEDApalveluJohtaminenIshikawaASQParetokalanruotoKingmanin yhtälösyy-seurauskaavioDesign of ExperimentslaadunohjausDMADVGagekuvaaminenlaatu Suomessaparannuksen johtaminenTQMstabiiliCombanion by Minitabmuutoskoesuunnitteluarvovirtakuvausmuutoksen tuskaJatkuva parantaminenANOVAtehokkuusreunaHukkaBig DatajidokaDSDSPC-korttilainalaisuudetennustaminenterveydenhuoltotyökalutdatan käsittelystandardointiDOEsitoutuminen