Artikkelit

Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma

Julkaistu  31.08.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tekoäly (AI – Artificial Intelligence) tuo varmasti meille paljon hyvää. On kuitenkin tilanteita, joissa tekoäly ei voi meitä auttaa ainakaan vielä. Tällä hetkellä heikko teköäly -sovellukset perustuvat historiadataan tai "manuaalisesti" opetettuun tietoon. Voimme automatisoida analyysiä, mutta täytyy tuntea rajoitteet. Se mistä tekoälyllä ei ole dataa on tulevaisuus ja data puuttuu niistä ideoista, joita ei ole vielä kokeiltu. Milloin vahva tekoäly on käytössä ja pystyy tähän, jää nähtäväksi.

Riskit laadun johtamisessa

Julkaistu  20.08.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
ISO 9001 laadunhallintajärjestelmien standardi on viisivuotisen julkaisusyklinsä mukaisessa tarkasteluvaiheessa. Vielä ei ole tietoa mihin suuntaan standardia ollaan viemässä ja mitä johtopäätöksiä on tehty edellisen version onnistumisesta koska katselmustyö lienee vasta alussa. Mutta jos mennään ajassa taaksepäin ja edelliseen julkistukseen, niin keskeinen uudistus vuoden 2015 standardissa oli riskiperustainen ajattelun (risk based thinking, RBT) voimakas tuominen keskeiseksi osaksi organisaatioiden laadun johtamisen järjestelmää. Toki riskit ovat olleet aina mukana, mutta nyt vaadittiin ensimmäistä kertaa varsinaista riskiperusteisen ajattelun toteuttamista.

Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta

Julkaistu  06.08.2020    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Lomakausi lähenee loppua ja paluu arkeen on vääjäämättä edessä. Meillä QKK:ssa koronakevät toi muutoksia ja itseasiassa nopeutti etäkoulutusten kehittämistä. Olemme kehittäneet toimivaa uudenlaista etäkoulutusmallia ja varautuneet syksyyn. Työmme sähköisten oppimisympäristöjen ja pedagogisesti oppimista tukevien ja toimivien opetusmallien kehittämisessä jatkuu mutta tarjoamme jo nyt kaikki koulutuksemme vaihtoehtoisesti myös etätoteutuksena tai hybridimallilla.

Virtaus- ja resurssitehokkuus – tuottavuuden paradoksi

Julkaistu  22.07.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kuulostaa lupaavalta, kun puhutaan virtaustehokkuudesta. Kaksi sanaa, jotka tuovat mieleen rahantekemisen. Virtaus tuo mieleen liikkeen – arvon tuottamisen – ja samalla, kun se vielä tehdään tehokkaasti. Tätä on Lean -kirjassa esiteltiin kaksi tehokkuuden näkökulmaa samassa kuvassa, ja näistä muodostettiin nelikenttä. Nelikenttäanalyysi auttaa sijoittamaan yrityksiä, organisaatioiden prosesseja, resurssien kuormituksen ja ajan käytönsuhteen alueelle, mutta pahimmillaan ajatellaan, että siirtyminen kentän osasta toiseen on vain tahdonasia.

Jatkuva siivoaminen ja konmaritus

Julkaistu  08.07.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Moni on varmaan kesämökillä tai kotona törmännyt epäjärjestykseen, joka vaikeuttaa oleellisten asioiden tekemistä. Tiedät mitä varastosta haet, mutta et löydä. Se harvoin tarvittu tulppa-avain tai petankkisetti on haihtunut talven aikana kuin itsestään. Joskus hyvä kyky muistaa pelastaa, mutta ei aina.

Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity

Julkaistu  25.06.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma -osaaminen on kansainvälistä valuuttaa. ISO 13053-1/2 -standardin julkaisun myötä otettiin hyppy laadun parannustoiminnassa eteenpäin. Laatuteknologia (Quality Engineering) ja yksi johtavista instituutioista (ASQ) on määrittänyt, mitä laatuinsinöörin (Quality Engineer) ja laatupäällikön (Quality Manager) olisi hyvä tuntea. Nyt Six Sigmaa käsittelevän standardin myötä on myös yksittäinen menetelmä saanut kansainvälisen hyväksynnän.

Virtaus ja kaivamisen estäminen

Julkaistu  11.06.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Varma kesän merkki on erilaiset tietyömaat ja kaivannot. Tyhjiä monttuja ihmettelevän ohikulkijan on varmasti helppo pitää työn tekijöitä (joita ei näy missään) laiskoina ja saamattomina tai tilaajaa osaamattomana kitsastelijana, joka valitsi tekijät vain hinnan perusteella. Mutta ei-yllättäen ongelma ei ole tekijöissä vaan prosessissa ja systeemin osasten keskinäisessä toimivuudessa!

Buffereiden eli joustovarojen puute ajaa kaaokseen ja korkeampiin kustannuksiin

Julkaistu  28.05.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean ja JIT( Just in Time) -ajattelu on otettu liian kirjaimellisesti. Hukan minimointi on johtanut Bufferin (varautumisen ja varaston) tarpeen aliarviointiin ja sen suunnittelun puutteeseen. Tämä voi olla katastrofaalinen virhe. Just-Time -ajattelu on kriisissä Korona-pandemian aikaan. JIT ja Lean ei jousta! Puutteita on niin suojavälineistä, tehtaissa ja kohta lähes kaikesta, jos kriisi jatkuu pidempään.

Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa

Julkaistu  28.04.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu viisauden tutkimuksesta, jossa aihetta tutkiva tohtori Spännäri esitti toivomuksen, että viisautta arvostettaisiin enemmän. Tähän toiveeseen on helppo samaistua, sillä hyvin usein ovat johtoryhmät ja päälliköt tehneet päätöksiä, joihin ei tunnu löytyvän kuin jälkiviisautta. Jospa olisi vain ollut viisautta tehdä toisin!

Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?

Julkaistu  16.04.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Asiakkaan hankintainsinööri kyselee MSA-tulosten perään, mitä teet? Vakuutatko hyvällä selityksellä, teetkö analyysiraportin suomeksi ja pelaat aikaa vai toimitatko tulokset? Älä ainakaan panikoi, sillä Minitab auttaa analyysissä ja tulosten esittämisessä!

Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle – mitä se on?

Julkaistu  02.04.2020    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Yrityksissä ja organisaatioissa vuosi toisensa jälkeen taistellaan samojen ongelmien kanssa. Lukuisista yrityksistä huolimatta ongelmat eivät näytä ratkeavan. Miksi? Oletko koskaan ihmetellyt, miksi asiat eivät näytä ratkeavan? Olet tehnyt kaikkesi! Tiedät lukuisia syitä, joilla asiat voi muuttaa paremmaksi ja olet muuttanut (so. parantanut) joitain näistä syistä ja kuitenkaan parannusta ei tapahdu. Miksi? Jotain puuttuu! Miksi "syyt" eivät paranna? Olemme tietämättämme törmänneet kausaliteetin näkymättömään seinään!

Lean – työkalut ja muut asiat

Julkaistu  19.03.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean on varmaan 2000-luvun suosituimpia kehitysviitekehyksiä. Kaikilla on mielipide Leanista, mutta kysymys on, onko mielipide lähellekään oikeaa. Useat mielipiteet ovat hyviä, mutta ovatko ne riittävän kattavia suhteessa reaalimaailmaan, jotta saavutetaan yritysten päämäärät ja liiketoimintatulokset. Lean-tekoja näkyy, mutta missä ovat päämäärien toteutumiset ja liiketoiminnan tulokset?

Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!

Julkaistu  05.03.2020    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Datan analysoinnista, faktoista ja totuudesta puhutaan paljon. Datan määrä on lisääntynyt mielettömästi, mutta onko siitä saatu tieto kasvanut samalla tavalla? Tuoko digitalisaatio meille automaattisesti hyötyä ja viisautta kaiken lisääntyneen datan mukana ja opimmeko siitä jotain mitä emme jo tiedä? Onko datan analysointi ensimmäinen vai viimeinen ratkaisu ongelmiin?

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä - mutta tekemällä voi?

Julkaistu  06.02.2020    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Meillä on tapana tarkastella ympärille ja tehdä päätös toimenpiteistä, jota tehdään, jotta tulevaisuus on parempi. Harmi, että nämä usein epäonnistuvat. Parannus vaatii kausaalisuuden (syy-seurauksen ymmärtämisen), ja tämä on hankalaa. Liki mahdotonta. Käytännössä näkemisen tasolta kausaalisuutta ei voi tunnistaa. Näkemisen ja tekemisen sekoittuminen toisiinsa on johtanut moniin paradokseihin ja epäonnistumisiin. Käytämme sanaa "syy" nähdyistä asioista, vaikka syy ilmenee VAIN tehtyjen asioiden (interventioiden) kautta. Tästä syystä emme huku huipputuloksiin vaan päinvastoin hukumme epäonnistumisiin!

Suomalainen Laatu 2020

Julkaistu  23.01.2020    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Suorituskykyindeksi oli Suomessa vuonna 1997 Cp = 0,60 ja vuosien 2000-2019 tutkimusaineistossa Cp = 0,65-0,70. Tämä tarkoittaa 25-35 % virhetasoa. Laatu on pysynyt lähes samalla tasolla 20 vuotta! Lean Six Sigma -koulutuksella ja prosessilla päästään kansainväliseen Six Sigma -tasoon, jossa virhemäärä on alle 0,00034 %. (Cp > 2 ja Cpk >1,5). Kustannukset pienenevät 39 %-72 %:a. Lean Six Sigma -projektien keskituotto on ollut 91 000 €/vuosi - 245 000 €/vuosi. QKK Oy:n kouluttamat Black Beltit ja Green Beltit parantavat laatua n. 10-20 kertaa tehokkaammin ja nopeammin DMAIC -prosessilla!
Edellinen 1234567...11 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2020

Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

8Dohjauskorttiryhmittelykaaviohypoteesitestaustoiminnan lainalaisuudetpuhdistaminenvaihteluDesign of ExperimentsKingmanin yhtälöL8-matriisiriskinkartoitusKatadata-analyysiMarkkinointiprosessiluotettava mittausmittavirhetoiminnan laitLeanparannustoimintaJohtaminengurutLean Six SigmaFactory PhysicsMSAmonimuuttujatestiSigmasatunnainen vaihteluANOVAvaihtelun vaikutusIATFLean Six Sigma Black BeltOhnoGagePDSA-ympyrälaadunhallintadatan luokitteluTaguchiLaatujärjestelmäVUTinnovaatiokorrelaatiostabiilineukkarikoemixtureMinitabhistogrammimuutoksen tuskaBayesjaksoaikaDMAICkoulutuserityissyyMonte CarloBig DatatyökalutDOEShingoasiakastekoälysekoitekoeDesign for Six SigmahävikkifunktioKingmanparannusmenetelmäryhmätyöskentelyarvovirtaFMEAlainalaisuudetLaatutyökaluttehokkuusreunaohjaussuunnitelmaarvovirtakuvaussatunnaissyyuutiskirjelaatu ratkaiseehypoteesitestilaatutaulutnollavirheideointisyy-seurauskaavioJatkuva parantaminenpalveludatatehdasfysiikkaTuottavuusprosessilaatutyökalutYellow BeltvalvontaennustaminenISO 9000OpettaminenkoesuunnitteluläpimenoparannusmallisuorituskykymittaritDemonstraatiotPDCAkanbanTOCTPSToyotaIshikawaoperaatiotutkimus5Spaloautopeli0-virheJuransysteemiAsiakastarveTätä on Leantiedonkerääminenmalliprosessikuvaus5W2H datan laatujidokalaatulaadunkehittäjäläpimenoaikakalanruotoGage R&RregressioanalyysiBOKvuodiagrammiHarrymenetelmättilastomatematiikkamittaaminenparantaminenValue Stream MappingmittaussysteemiIATF 16949CTPSPCCrosbyOpetusmenetelmätkuvaaminenmittausprosessiaivoriihisuorituskykylaatu SuomessalajitteluLean-visioShewhartBalanced ScorecardongelmanratkaisuBlack BeltLean HandbookkustannussäästötlaadunohjausCDAGreen BeltoeeOFATlaatutekniikkaturvallisuusasiakastyytyväisyysjärjestäminenkausaliteettitilastollinen päätöksentekoTPMpäämäärämallilaadunparannusarvovirta-analyysiHukkahyväksymisnäytteenottodatan keräysVOCparannusISO 9001:2015acceptance samplingVSMParetohukan muodotISO 9001parannuksen johtaminenKaizentilastoTQMBody of KnowledgeFeigenbaumCTQVUCAMinitab 19t-testijohtamisjärjestelmäASQohjausdatan käsittelyDSDSPC-korttistandardointiLaatukonferenssisitoutuminenkairyoLean-taloparannustoiminnan kehittyminenLittlen lakimonimuuttujakoedatan käsittelyjitasiakastyytyväisyystoleranssimielenmallitDMADVWheelerqfdMinitab 18Kaikakuriskimuutoskvantitatiiviset menetelmättäystekijäkoeDemingROItehollinen aikaCombanion by MinitabrtbEDAHall of FamePDSASix SigmaMarkkinointiterveydenhuoltoDFSSdatan käsittelyControl Plan