Artikkelit

Liiketoiminnan johtaminen faktoilla

Julkaistu  24.11.2006    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Elämme informaation ja samalla kilpailun ja kateuden aikaa. Ihmiset voivat tehdä kiihtyvällä nopeudella vertailuja muiden elinolosuhteisiin informaation avulla. Jokainen haluaa elää kuten muut ja muut elävät paremmin kuin me. Muuten ei olisi selitettävissä verotietojen, pörssitietojen tai keltaisten lehtien suuri levikki ympäri maailman.

Mikä tekee Six Sigmasta erilaisen ja mitä sillä tavoitellaan verrattuna aikaisempiin laadun parannusmenetelmiin?

Julkaistu  27.10.2006    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma on kehitetty satunnaisvaihtelun murtamiseen eli toisin sanoen systeemiperäisen vaihtelun murtamiseen. Se ei siis keskity perinteiseen ongelmanratkaisuun ns. ilmeisen syyn ratkaisemiseen eli systeemin ulkopuolisen tekijän selvittämiseen. Ongelmamme on kymmenen tai jopa tuhat kertaa vaikeampi, vaikka tätä ei yleisesti tunnisteta. Miksi toimimme näin?

Asiakastyytyväisyys kaiken perusta

Julkaistu  02.10.2006    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Asiakkaan ja hänen tarpeidensa ymmärtäminen on organisaation olemassaolon peruskysymys. Liian usein tuijotamme vain ulkoisen asiakkaan vaatimuksiin ja odotuksiin. Koko toiminnan onnistumisen kannalta on yhtä tärkeää kohdistaa huomio myös sisäisiin asiakkaisiin. Asiakaskysymykset liittyvät keskeisesti myös yrityksen toimintoketjuun tai toiselta nimeltään prosessiin. Ja prosessien kautta edelleen toiminnan johtamiseen.

Taustaa Six Sigmalle

Julkaistu  12.09.2006    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Lean Six Sigma on tämän päivän laatuihmisten ja johtajien kiinnostuksen keskipiste ympäri maailmaa. Lean Six Sigma on menetelmä, joka yhdistää osaamisen – ammattitaidon ja tieteen – teorian ja mahdollistaa systemaattisesti tuotteen suunnittelun tai prosessin parantamisen. Tämä blogiartikkeli avaa Six Sigman taustaa aina sen alkuajoista nykypäivään.

Mitä laatu tarkoittaa ja kuinka on saavuttu tämän päivän laatuun?

Julkaistu  07.08.2006    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Laatu on kaikille tuttu sana, mutta mitä kaikkea sana pitää sisällään. Tänä päivänä laatua kuulee käytettävän monessa paikassa, mm. tasavallan presidentti kiitti Lordia erinomaisesta Suomalaisesta laatutyöstä. Hyvä laatu yhdistetään yleensä hyvään, erinomaisuuteen, osaamiseen, jne. ja huono laatu huonoon, huolimattomuuteen, osaamattomuuteen.

Järkevä johtaminen – johtamisen järki

Julkaistu  15.02.2006    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Järkevä johtaminen perustuu luonnollisesti oman yritystoiminnan perusteelliseen tuntemiseen. Se edellyttää yrityksemme koko toimintaketjun tuntemista ja siinä olevien eri osien keskinäisten sidoksien tuntemista. Eli lyhyesti sanottuna organisaatiomme prosessin ymmärtämistä.

Artikkelit 2017

Leviääkö Lean käsiin?  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

MarkkinointiprosessiOhnoLean-talotoleranssilaatutaulutKingmanin yhtälöAsiakastarveLaatujärjestelmäTaguchiSPC-korttipuhdistaminen5W2H Design for Six Sigmajohtamisjärjestelmäläpimenoaikamonimuuttujakoemuutosarvovirta-analyysiCTQstabiiliBOKinnovaatioSix Sigma0-virheennustaminenkustannussäästötdatan käsittelyOFATVSMlainalaisuudet5SHall of FamesekoitekoeSPCmixtureJatkuva parantaminenTPMhypoteesitestiohjausIATF 16949L8-matriisivaihtelun vaikutuskvantitatiiviset menetelmätryhmittelykaaviosysteemitiedonkerääminenlaadunparannusLean-visiohukan muodotmittausprosessimittavirhesyy-seurauskaavioGageIshikawariskinkartoitusLean Six Sigma Black Beltasiakastyytyväisyysmuutoksen tuskaLittlen lakiSigmaLaatukonferenssijaksoaikaDemingideointigurutTOCuutiskirjeluotettava mittausregressioanalyysiIATFHukkaDMAICDesign of Experimentsparannustoiminnan kehittyminenMSAControl PlanKaikakuOpettaminenFMEAMinitabDFSSmittaaminenasiakastyytyväisyysISO 9000koesuunnitteluDOEPDSAlaadunkehittäjäparannusmenetelmästandardointidatan käsittelymittaussysteemiBody of KnowledgeLean Six SigmamielenmallitneukkarikoetilastovuodiagrammiISO 9001:2015laatutilastomatematiikkaparannuksen johtaminenCTPlaadunhallintaBalanced ScorecardKingmanlaadunohjausriskimenetelmätjitEDAsitoutuminenJuranlaatu Suomessadatan keräyshyväksymisnäytteenottotoiminnan lainalaisuudetasiakasvalvontaMarkkinointiqfdBlack Beltdatan laatuTPShävikkifunktioShewhartvaihtelupäämäärämalliCDAHarryValue Stream MappingongelmanratkaisuANOVAFactory Physicsprosessidata-analyysiVOCparantaminenTuottavuustyökalutohjaussuunnitelmajidokaLeankausaliteettitäystekijäkoetehokkuusreunaOpetusmenetelmätLaatutyökalutlaatutyökaluthistogrammisuorituskykymittaritLean HandbookarvovirtakuvauskalanruotokorrelaatioturvallisuustehdasfysiikkaparannusmallioperaatiotutkimusPDCAkuvaaminenDemonstraatiotISO 9001ohjauskorttisatunnainen vaihtelu8Dlaatu ratkaiseet-testiFeigenbaumsatunnaissyydatamalliCrosbyarvovirtaPDSA-ympyräKataerityissyyDMADVpaloautopelitilastollinen päätöksentekoparannustoimintaTätä on LeanBig DatalajitteluASQToyotatehollinen aikadatan luokitteluParetoWheelerparannusoeejärjestäminenhypoteesitestausROIprosessikuvausaivoriihiShingonollavirheacceptance samplingJohtaminendatan käsittelymonimuuttujatestiryhmätyöskentely

Arkisto