Artikkelit

Yhdistä ideointityökaluilla luovan ajattelun eri ulottuvuudet - Aivoriihi, ryhmittelykaavio sekä kalanruokaavio

Julkaistu  01.11.2007    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Aivoriihi, ryhmittelykaavio sekä kalanruotokaavio eli ryhmätyöskentelyn perustyökalut ovat keskeisiä laatujohtamisessa ja ongelmanratkaisemisessa.Työkalut ovat tehokkaita ratkaistaessa ”yksinkertaisia” ongelmia ja ne auttavat kuvaamaan, rajaamaan ja ymmärtämään ongelmaa sekä sen monimutkaisuutta

Prosessikuvaus – vuodiagrammi ja arvovirtakuvaus (VSM)

Julkaistu  19.10.2007    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Prosessien kuvaukset ovat keskeinen osa tavoitteiden saavuttamista sekä laatujärjestelmiä. Ne saavat yhä enemmän huomiota Suomessa ja ovat myös ongelmanratkaisun tehokkaimpia työkaluja. Miksi näin on?

Laadun perustyökalut - Pareto, histogrammi ja ohjauskortti?

Julkaistu  03.10.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Pareto, histogrammi ja ohjauskortti muodostavat osan peruslaatutyökaluista, joista yleensä käynnistyy ongelmanratkaisu niin erityis- kuin satunnaissyidenkin osalta. Seuraavassa tutustutaan näihin työkaluihin ja niiden perusteisiin (luonnon lait).

Ongelman ratkaiseminen & parantaminen – palvelu- ja tuotanto-organisaatiossa

Julkaistu  14.09.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelmia on ja esiintyy. Parannusta pitäisi saada aikaiseksi. Mielenkiintoinen kysymys on: käytetäänkö resursseja uusien ongelmien edessä vai ovatko ongelmat kerta toisensa jälkeen samoja. Siis käytännössä, ratkotko jatkuvasti samoja ongelmia? Esimerkkinä tästä voisi sanoa jatkuvat pitkät jonot terveydenhuollossa ja niiden lyhentäminen, kuolemaan johtavien kolareiden vähentäminen, junaliikenteeseen liittyvät ongelma, jne.

Voiko innovaatioprosessia hallita?

Julkaistu  20.05.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Kun yritämme luoda ideoita tulevaisuuden tarpeista, suunnitella keinoja näiden tarpeiden tyydyttämiseksi ja toteuttaa nämä ajatukset, niin liian usein tämä innovaatioprosessi epäonnistuu. Hienokin idea jää vaille toteutusta.

Vuosi 2009 tulee – on aika valmistautua ISO 9001:2008 ensimmäinen lausuntokierros meneillään

Julkaistu  10.04.2007    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Nyt on lausuntokierroksella ensimmäinen luonnos eli CD-versio tulevasta standardista, joka korostaa johdon merkitystä ja asiakasnäkökulmaa entisestään. Standardiluonnos lausuu uutena käyttöalueena organisaation arvioinnissa sen kyvyn täyttää tuotteelle soveltuvat vaatimukset aiempien asiakasvaatimusten, lakisääteisten ja organisaation omien vaatimusten lisäksi.

Kuinka luotettavasti mittaan tai arvioin?

Julkaistu  07.03.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Olet varmaan miettinyt kuinka luotettavasti voin mitata, mutta kuinka tiedän sen. Olet ihmetellyt, kun mittaan tänään ja sitten ensiviikolla, niin tulos on eri. Vastaus tähän on selvä, et tunne mittausvirheen suuruutta. Onkin sanonta, jos et tiedä kuinka hyvin tiedät, et tiedä juuri mitään.

Lean ja Six Sigma

Julkaistu  19.02.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Six Sigma ja Lean ovat molemmat liiketoiminnan parannusmenetelmiä tai tarkemmin liiketoimintaprosessien parannusmenetelmiä. Molemmilla on samanlainen tavoite – parempi prosessin suoritusarvo – mutta niiden fokuksena ovat eri prosessin elementit. Molemmat menetelmät ovat myös kärsineet "halpamyynnistä ja trivialisoinnista" ilman, että niiden saavutuksia olisi arvioitu objektiivisesti tai esitetty parempi menetelmä.

Six Sigman soveltaminen markkinointiin ja myyntiin

Julkaistu  24.01.2007    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Six Sigman kritiikissä mainitaan usein yleinen mantra, että "Six Sigman konsepteja ja työkaluja voidaan soveltaa ainoastaan tuotannolliseen ympäristöön eikä ne sovellu niin hyvin liiketoiminnalliselle kentälle". Näihin kysymyksiin voisi kysyä vastakysymyksinä: Mikset usko että se toimii? Luuletko, että liiketoiminnallisessa ympäristössä ei ole riittävästi dataa, jotta Six Sigma toimisi? Ovatko markkinointi ja myyntiprosessisi niin vahvoja ja hyviä, että niitä ei voi parantaa?Oletko huolissasi, että näillä alueilla työskentelevillä ihmisillä ei ole älyllistä lahjakkuutta, halua tai valmiutta käsitellä hiukan Six Sigma projekteissa vaadittavaa matematiikkaa?

Riski - Riskin tunnistaminen ja hallitseminen

Julkaistu  18.01.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Välillä tuntuu siltä, että mikään ei onnistu? Onko tuttu tunne? Kun asiaa lähestyy todennäköisyyslaskennan kannalta, on ihme, että yleensä jokin onnistuu. Tunnistatko omaan ydinliiketoimintaan liittyvän riskin? Hallitsetko sitä? Lähestytkö riskipaikkojesi tunnistamiseen järjestelmällisesti, hyödynnät ryhmätyön eri ulottuvuuksia ja kokoat tunnistetut riskit sekä dokumentoit ne ja teet toimenpiteet riskin pienentämiseksi.

Artikkelit 2017

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

työkalutDFSSISO 9001Combanion by MinitabkausaliteettiEDAdatan keräysToyotaluotettava mittausneukkarikoeISO 9000asiakastyytyväisyysLean-visiomenetelmätDOEhyväksymisnäytteenottodatan luokitteluparannustoimintakustannussäästötPDCAtilastomatematiikkaparantaminensitoutuminenmuutosFeigenbaumLean Six SigmasysteemitoleranssiOpettaminenohjauskorttiShewhartdatan käsittelylaadunkehittäjäSPCongelmanratkaisudatan laatuerityissyyoperaatiotutkimusryhmätyöskentelyhypoteesitestauskuvaaminenlaatutaulutjohtamisjärjestelmäMSAtehokkuusreunaDemingLaatukonferenssiarvovirtakuvausmuutoksen tuskaprosessikuvauskoesuunnittelutilastollinen päätöksentekoDesign for Six Sigmamonimuuttujatestimittaaminenparannustoiminnan kehittyminenDMADVarvovirtasyy-seurauskaavioDSDBig DatamittaussysteemiprosessiLean-taloTPMdatasekoitekoevaihteluLaatujärjestelmälajitteludata-analyysilaadunohjausBody of KnowledgeShingojittoiminnan lainalaisuudetVSMIATF 16949Value Stream MappingAsiakastarveFactory PhysicsohjausIshikawauutiskirjesuorituskykymittaritpäämäärämallivaihtelun vaikutusLeanstabiilimonimuuttujakoegurutTaguchiOhnonollavirheParetojidokaIATFPDSA-ympyräoeesatunnaissyyaivoriihi5SMonte CarloqfdLaatutyökalutFMEAacceptance samplingparannusmallisatunnainen vaihteluKingmanin yhtälöhukan muodotBlack BeltTätä on LeanideointiSPC-korttijärjestäminenJohtaminenjaksoaikat-testi5W2H HukkaGageHall of FameJuranLittlen lakitilastomielenmallitWheelerriskinkartoitusMarkkinointiprosessiTPSKaikakulaatu ratkaiseetehollinen aika0-virheläpimenoaikaohjaussuunnitelmaCTPkvantitatiiviset menetelmätmixtureANOVAASQLean HandbookmittavirhekorrelaatioMinitab 18TOCJatkuva parantaminenennustaminenMinitabmalliKingmanHarryISO 9001:2015VOClaatu SuomessatäystekijäkoeDesign of ExperimentsMarkkinointipaloautopeliryhmittelykaavioTuottavuuslainalaisuudetBOKturvallisuus8Dkalanruotodatan käsittelySigmaBalanced ScorecardPDSAlaatuasiakasCDAasiakastyytyväisyysarvovirta-analyysipuhdistaminenlaadunhallintahypoteesitestiKatariskivalvontalaadunparannusparannushistogrammiROIOFAThävikkifunktioDemonstraatiotOpetusmenetelmättiedonkerääminenstandardointiCrosbyDMAICLean Six Sigma Black Beltlaatutyökalutregressioanalyysidatan käsittelySix SigmamittausprosessiControl PlaninnovaatiovuodiagrammiL8-matriisiCTQtehdasfysiikkaparannusmenetelmäparannuksen johtaminen

Arkisto