Artikkelit

Yhdistä ideointityökaluilla luovan ajattelun eri ulottuvuudet - Aivoriihi, ryhmittelykaavio sekä kalanruokaavio

Julkaistu  01.11.2007    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Aivoriihi, ryhmittelykaavio sekä kalanruotokaavio eli ryhmätyöskentelyn perustyökalut ovat keskeisiä laatujohtamisessa ja ongelmanratkaisemisessa.Työkalut ovat tehokkaita ratkaistaessa ”yksinkertaisia” ongelmia ja ne auttavat kuvaamaan, rajaamaan ja ymmärtämään ongelmaa sekä sen monimutkaisuutta

Prosessikuvaus – vuodiagrammi ja arvovirtakuvaus (VSM)

Julkaistu  19.10.2007    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Prosessien kuvaukset ovat keskeinen osa tavoitteiden saavuttamista sekä laatujärjestelmiä. Ne saavat yhä enemmän huomiota Suomessa ja ovat myös ongelmanratkaisun tehokkaimpia työkaluja. Miksi näin on?

Laadun perustyökalut - Pareto, histogrammi ja ohjauskortti?

Julkaistu  03.10.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Pareto, histogrammi ja ohjauskortti muodostavat osan peruslaatutyökaluista, joista yleensä käynnistyy ongelmanratkaisu niin erityis- kuin satunnaissyidenkin osalta. Seuraavassa tutustutaan näihin työkaluihin ja niiden perusteisiin (luonnon lait).

Ongelman ratkaiseminen & parantaminen – palvelu- ja tuotanto-organisaatiossa

Julkaistu  14.09.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ongelmia on ja esiintyy. Parannusta pitäisi saada aikaiseksi. Mielenkiintoinen kysymys on: käytetäänkö resursseja uusien ongelmien edessä vai ovatko ongelmat kerta toisensa jälkeen samoja. Siis käytännössä, ratkotko jatkuvasti samoja ongelmia? Esimerkkinä tästä voisi sanoa jatkuvat pitkät jonot terveydenhuollossa ja niiden lyhentäminen, kuolemaan johtavien kolareiden vähentäminen, junaliikenteeseen liittyvät ongelma, jne.

Voiko innovaatioprosessia hallita?

Julkaistu  20.05.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Kun yritämme luoda ideoita tulevaisuuden tarpeista, suunnitella keinoja näiden tarpeiden tyydyttämiseksi ja toteuttaa nämä ajatukset, niin liian usein tämä innovaatioprosessi epäonnistuu. Hienokin idea jää vaille toteutusta.

Vuosi 2009 tulee – on aika valmistautua ISO 9001:2008 ensimmäinen lausuntokierros meneillään

Julkaistu  10.04.2007    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Nyt on lausuntokierroksella ensimmäinen luonnos eli CD-versio tulevasta standardista, joka korostaa johdon merkitystä ja asiakasnäkökulmaa entisestään. Standardiluonnos lausuu uutena käyttöalueena organisaation arvioinnissa sen kyvyn täyttää tuotteelle soveltuvat vaatimukset aiempien asiakasvaatimusten, lakisääteisten ja organisaation omien vaatimusten lisäksi.

Kuinka luotettavasti mittaan tai arvioin?

Julkaistu  07.03.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Olet varmaan miettinyt kuinka luotettavasti voin mitata, mutta kuinka tiedän sen. Olet ihmetellyt, kun mittaan tänään ja sitten ensiviikolla, niin tulos on eri. Vastaus tähän on selvä, et tunne mittausvirheen suuruutta. Onkin sanonta, jos et tiedä kuinka hyvin tiedät, et tiedä juuri mitään.

Lean ja Six Sigma

Julkaistu  19.02.2007    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Six Sigma ja Lean ovat molemmat liiketoiminnan parannusmenetelmiä tai tarkemmin liiketoimintaprosessien parannusmenetelmiä. Molemmilla on samanlainen tavoite – parempi prosessin suoritusarvo – mutta niiden fokuksena ovat eri prosessin elementit. Molemmat menetelmät ovat myös kärsineet "halpamyynnistä ja trivialisoinnista" ilman, että niiden saavutuksia olisi arvioitu objektiivisesti tai esitetty parempi menetelmä.

Six Sigman soveltaminen markkinointiin ja myyntiin

Julkaistu  24.01.2007    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Six Sigman kritiikissä mainitaan usein yleinen mantra, että "Six Sigman konsepteja ja työkaluja voidaan soveltaa ainoastaan tuotannolliseen ympäristöön eikä ne sovellu niin hyvin liiketoiminnalliselle kentälle". Näihin kysymyksiin voisi kysyä vastakysymyksinä: Mikset usko että se toimii? Luuletko, että liiketoiminnallisessa ympäristössä ei ole riittävästi dataa, jotta Six Sigma toimisi? Ovatko markkinointi ja myyntiprosessisi niin vahvoja ja hyviä, että niitä ei voi parantaa?Oletko huolissasi, että näillä alueilla työskentelevillä ihmisillä ei ole älyllistä lahjakkuutta, halua tai valmiutta käsitellä hiukan Six Sigma projekteissa vaadittavaa matematiikkaa?

Riski - Riskin tunnistaminen ja hallitseminen

Julkaistu  18.01.2007    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Välillä tuntuu siltä, että mikään ei onnistu? Onko tuttu tunne? Kun asiaa lähestyy todennäköisyyslaskennan kannalta, on ihme, että yleensä jokin onnistuu. Tunnistatko omaan ydinliiketoimintaan liittyvän riskin? Hallitsetko sitä? Lähestytkö riskipaikkojesi tunnistamiseen järjestelmällisesti, hyödynnät ryhmätyön eri ulottuvuuksia ja kokoat tunnistetut riskit sekä dokumentoit ne ja teet toimenpiteet riskin pienentämiseksi.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2020

Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

päämäärämallihistogrammitehdasfysiikkakuvaaminenTätä on LeanTuottavuusstandardointiohjauskorttiprosessiryhmittelykaaviolaadunparannusLaatutyökalutDMAICDMADVongelmanratkaisuVUTBayesaivoriihiläpimenoaikadatan käsittelySigmartbacceptance samplinguutiskirjeBig DataISO 9000lajittelumenetelmättekoälyohjausmittausprosessiasiakastyytyväisyystyökalutLean-visiosuorituskykymittaritIATF 16949Value Stream Mappingdatan käsittelyVUCATQMhävikkifunktiohyväksymisnäytteenottokairyooeeParetositoutuminenterveydenhuoltoasiakasarvovirtajitLean Six SigmalainalaisuudetTPSMinitab 18parannusmenetelmäVOCYellow BelttiedonkerääminengurutLeanPDSA-ympyräCDAlaatuKaikakuryhmätyöskentelySPC-korttiLean Six Sigma Black Belttoiminnan laitpaloautopeliROImixtureprosessikuvausmuutoksen tuskaparantaminenMarkkinointiL8-matriisiISO 9001:2015Jatkuva parantaminenmielenmallitMinitab 19KingmanhypoteesitestausregressioanalyysikorrelaatiokoulutusqfdPDSAHarrykalanruotojohtamisjärjestelmävuodiagrammiDesign for Six Sigmajaksoaikasyy-seurauskaavioennustaminendata-analyysidatan käsittelySPCriskiDemonstraatiotsatunnaissyyGreen BeltBOKhypoteesitestiLean HandbookLittlen lakiKingmanin yhtälöToyotariskinkartoitusLaatujärjestelmäShingoISO 9001TOCDemingpalvelu0-virheneukkarikoeControl PlanOpetusmenetelmättilastomatematiikkaasiakastyytyväisyysOpettaminentoleranssiBalanced ScorecardMSAerityissyyDFSStoiminnan lainalaisuudethukan muodottehollinen aikamuutosDesign of ExperimentsMinitabGageKaizenparannustäystekijäkoeohjaussuunnitelmaPDCAMonte Carlomonimuuttujatestisatunnainen vaihtelulaatu SuomessaIshikawaJuranlaadunkehittäjäCTPVSMvaihtelumittavirhe5W2H 5SHukkaANOVAEDAt-testiFactory PhysicsOhnoBlack BeltCrosbyLaatukonferenssiIATFTPMMarkkinointiprosessiOFATCombanion by Minitabläpimenotilastollinen päätöksentekoTaguchiarvovirtakuvausmallijärjestäminenSix SigmaoperaatiotutkimussekoitekoeHall of Famemittaaminendatan luokitteluturvallisuusdatan keräysluotettava mittauslaadunhallintaideointilaatutaulutvalvontaFeigenbaumCTQmittaussysteemipuhdistaminenWheelersysteemiDSDkanbanjidokaKataparannusmalliJohtaminentehokkuusreunaLean-talokustannussäästötkoesuunnitteluAsiakastarvekausaliteettidatavaihtelun vaikutusnollavirheDOElaatu ratkaisee8Dkvantitatiiviset menetelmätShewhartparannustoimintalaatutekniikkaFMEAsuorituskykydatan laatuinnovaatiostabiiliASQarvovirta-analyysimonimuuttujakoeparannustoiminnan kehittyminenBody of KnowledgelaadunohjauslaatutyökalutGage R&Rtilastoparannuksen johtaminen