Artikkelit

Robust Design Simplified

Julkaistu  09.12.2008    Kirjoittanut  Vieraileva asiantuntija  
Tuotekehityksen uudet menetelmät kulkevat DFSS eli Design for Six Sigma nimen alla. DFSS perustuu Robustiin teknologiaan, jonka periaatteet esiteltiin ensikerran 1980-luvulla.

Innovaatio ja Six Sigma: Ovatko ne vastakkaiset strategiat?

Julkaistu  14.08.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kuulet usein ihmisten keskustelevan Six Sigmasta ja innovaatiosta niin kuin ne olisivat vastakkaiset strategiat. Tämä keskustelu on täysin virheellinen. Nämä kaksi konseptia liittyvät läheisesti toisiinsa ja siksi onkin tärkeää tunnistaa Six Sigman rooli innovoinnissa.

Konkretisoi Lean arvovirtakuvauksen avulla - Value Stream Mapping, VSM

Julkaistu  18.06.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Olemme kirjoittaneet artikkeleissamme useita kertoja laadusta ja laadun parantamisesta, Six Sigmasta, ja prosessien mallintamisesta. Tällä kertaa lyhyt läpileikkaus Lean filosofiaan ja sen tärkeimpiin työkaluihin. Laadun parantamisessa ja Six Sigmassa on kyse vaihtelun minimoinnista. Kun taas Leanissa on kysymys hukan (muda) minimoimisesta ja virtauksen maksimoinnista.

Ohjaussuunnitelmat (Control Plans)

Julkaistu  02.04.2008    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Ohjaussuunnitelma on määrämuotoon kirjoitettu dokumentti, jonka tavoitteena on kertoa kaikille, jotka ovat tuotteen kanssa tekemisissä, että kaikki vaiheet on suoritettu oikein. Ohjaussuunnitelmalla minimoidaan prosessi- ja tuotevaihtelua. Ohjaussuunnitelma ei kuitenkaan korvaa työ- tai toimintaohjeita. Ohjaussuunnitelma (Control Plan) on yhteenveto.

Data-analyysi on päätöksenteon peruskallio - Case palvelutuotanto

Julkaistu  05.02.2008    Kirjoittanut  Olavi Kokkonen  
Miksi data ja sen analysointi on tärkeätä? Koska vain tosiasioiden pohjalta voimme tehdä perusteltuja päätöksiä. Data-analyysin suomat mahdollisuudet ovat tai ainakin niiden pitäisi olla johdon erityisessä suojeluksessa ja kiinnostuksen kohteena niiden tuodessa päätöksen tekoon ryhtiä ja varmuutta.

Kuinka lähestyä tiedon - datan - keräämistä?

Julkaistu  04.01.2008    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Organisaatioissa ja yrityksissä on kerätty, kerätään ja parasta aikaa mietitään, kuinka kerättäisi tietoa ja dataa toiminnasta ja/ tai prosessista. Mitä olisi hyvä ottaa huomioon, ennen kuin alat keräämään dataa, jotta keräämääsi tieto/dataa voidaan hyödyntää?

Artikkelit 2017

DSD -koesuunnitelmat  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

riskinkartoitusDFSSANOVAerityissyyryhmittelykaaviojidokamonimuuttujakoeCTQMSABlack Beltennustaminenluotettava mittausläpimenoaikalajitteluBalanced ScorecardmixtureJuranDOESix SigmasitoutuminentoleranssiTätä on LeanmonimuuttujatestiOFATparannustoiminnan kehittyminendatan käsittelyhävikkifunktiot-testiASQmittavirhelaadunparannusJohtaminenISO 9001:2015EDAparannusmallikausaliteettihistogrammiSPC-korttiFMEAIshikawaDemingDesign of ExperimentsarvovirtakuvausGageFactory PhysicsDMADVtilastomatematiikkaparannustoimintavaihtelun vaikutusCTPPDSALaatutyökalutlaatutaulutpäämäärämallidatan luokitteluParetomuutosLean Six SigmaaivoriihitiedonkerääminenIATFIATF 16949kuvaaminenhypoteesitestiMonte CarlosatunnaissyyToyotakvantitatiiviset menetelmätLean-taloISO 9000Body of KnowledgemielenmallitKingmandatan laatuhypoteesitestausCombanion by MinitabmittaaminenMarkkinointiROIsekoitekoeCDAparantaminennollavirhelaatu ratkaiseejärjestäminenkoesuunnitteluKataDMAICtehollinen aikahyväksymisnäytteenottokorrelaatio5StilastoPDCACrosbyprosessilaadunhallintaBig DataLaatukonferenssilaadunohjausTOCLaatujärjestelmämallihukan muodotsatunnainen vaihtelujaksoaikakustannussäästötprosessikuvausmenetelmätMarkkinointiprosessimuutoksen tuskaOpetusmenetelmätparannusmenetelmäohjausLean-visioTuottavuusDesign for Six SigmasysteemiinnovaatiovuodiagrammiLeanriskiryhmätyöskentelyDemonstraatiotneukkarikoejohtamisjärjestelmäLittlen lakistabiilisyy-seurauskaavioL8-matriisiasiakastyytyväisyysdata-analyysilainalaisuudetgurutlaatukalanruotouutiskirjejitOpettaminenlaatutyökalutVSMDSDtehdasfysiikkaOhnoparannuksen johtaminendatan käsittelyasiakasvaihteluturvallisuuspaloautopeli8DLean Six Sigma Black BeltFeigenbaumoeeacceptance samplingpuhdistaminenTPStäystekijäkoeideointidatan käsittelyohjauskorttioperaatiotutkimusvalvontaMinitab 18asiakastyytyväisyysqfdSPCTaguchiLean HandbookPDSA-ympyrätoiminnan lainalaisuudetJatkuva parantaminenHarry0-virhearvovirta-analyysistandardointiparannustilastollinen päätöksentekoAsiakastarveHall of FameSigma5W2H mittaussysteemiMinitabongelmanratkaisusuorituskykymittaritHukkaControl PlanWheelerValue Stream MappingShewhartohjaussuunnitelmamittausprosessitehokkuusreunadatan keräysBOKKaikakudatalaatu SuomessaVOCregressioanalyysiISO 9001ShingoTPMlaadunkehittäjätyökalutarvovirtaKingmanin yhtälö

Arkisto