Artikkelit

Parannustarpeen tunnistaminen kahdeksan askeleen menetelmällä - Osa 2

Julkaistu  14.12.2009    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tyypillinen haaste kehitys- tai parannushankkeen alussa on kuinka konkretisoida asia. Mikäli tämä on vaikeaa, voit olla varma, että tarkastelet asiaa väärältä tasolta. Yksi tärkeimmistä asioista on pystyä määrittelemään tarkasti mitä tutkia ja parantaa sekä erityisesti miltä tasolta. Tämä edellyttää, että vaatimus – tarve – on yhteydessä tutkittavaan prosessiin. Kun prosessin ulostulo (CTP) ja kriittinen laatuvaatimus (CTQ) on tunnistettu, seuraavana vaiheena määritetään niiden väliset suhteet. Yhteydet tulee ja on mahdollista määrittää niin tuotannossa kuin palveluprosessissa.

Parannustarpeen tunnistaminen kahdeksan askeleen menetelmällä - Osa 1

Julkaistu  20.11.2009    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tavoitteenasi on kehittää tai parantaa jotain. Tehtäväsi on annettu tai käsittelet itse sitä asiaa konkrettisesti (tuttu asia), mutta abstraktisti (ei mitattavasti). Mitä tämä tarkoittaa? Käytät tuttua termiä ja tunnistat, mitä sinun tulee saada aikaan, mutta et osaa mitata sitä. Käsittelet todennäköisesti asiaa väärältä tasolta tarpeeseesi verrattuna. Jos haluat optimoida prosessia tai parantaa tuottavuutta, täytyy ennen sitä määrittää, mitä todella haluat muuttaa. Tällä ei tarkoiteta, kuinka aiot saada sen aikaiseksi, vaan minkä täytyy muuttua (mitä voit mitata), jotta prosessi on optimissa tai tuottavuus paranee. Jo aikoinaan Einstein sanoi, että siltä tasolta, kuin ongelma nähdään, sitä ei voida ratkaista.

Mihin laatu ja laatujohtaminen on menossa - onko tulossa seuraava ”laatuvallankumous” 1980-luvun malliin?

Julkaistu  04.06.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Maailman laatukonferenssissa WCQI (ASQ Word Conference on Quality and Improvement), joka pidettiin Minneapolisissa 18.-20.5.2009, käytiin mielenkiintoista keskustelua uusista laatusuunnista ja menetelmistä. Konferenssiin osallistui n. 2000 henkilöä ympäri maailman. (Vastaavassa kevään Euroopan konferenssissa oli n. 300 henkilöä.)

Mitä pitäisi ymmärtää datasta – tilastoista? OSA IV

Julkaistu  14.04.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Osataanko hyödyntää tietokonetta informaatioaikakaudella datan käsittelyyn? Tietokoneita käytetään kirjoituskoneen ja perinteisen postin korvaavaan toimintaan? Tämäkin tuo ”tehokkuutta”, mutta tuoko riittävästi, vai tukkiiko helppous meidät ajankäytön.

Mitä pitäisi ymmärtää datasta – tilastoista? OSA III

Julkaistu  11.03.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään ”informaatioaikakautta”. Tästä esimerkkinä vanhan paperitehtaan tiloihin tulee Google. Paperi muuttuu binääriseksi. Dataa – tietoa – on numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. On vuosikatsauksia, neljännesvuosikatsauksia, asiat esitetään tilastoin ja graffein, on tilastoja jos mistäkin. Mitä datasta pitäisi päätellä? Kuinka dataa analysoidaan? Mitä johtopäätöksiä tästä tehdään? Vastaus lyhyesti: varmista datan oikeellisuus, analysoi, tulkitse ja omaksu.

Mitä pitäisi ymmärtää datasta - tilastoista? OSA II

Julkaistu  13.02.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään informaatioaikakautta, on olemassa dataa – tietoa – numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. Mark Twain sanoi aikoinaan, että vale, emävale ja tilasto. Valehteleeko tilasto vai tulkitseeko numeronaivi tilastosta kohinan singaaliksi? Kuinka välttyä informaation käyttössä tältä harhalta? Tämä kysymys on tärkeä kaikissa datan käyttötarkoituksissa.

Artikkelit 2017

Leviääkö Lean käsiin?  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

DFSSDemonstraatiotFeigenbaumLaatukonferenssilaatukalanruotoprosessiDMAICLean Six Sigma Black BeltoperaatiotutkimusLean Handbookhyväksymisnäytteenottoinnovaatiodatapuhdistaminen0-virhenollavirheläpimenoaikaWheelervalvontaGageTätä on LeanparannustoimintakorrelaatiojitFactory Physics5SVSMqfdSigmalaatu ratkaiseeCTQKingmanvaihteluBalanced ScorecardstabiiliOpetusmenetelmätmuutoksen tuskaShewhartpäämäärämalliMSAmonimuuttujakoeprosessikuvausIshikawalaadunhallintaSix SigmaJohtaminenLean-visiosuorituskykymittaritoeeDMADVKingmanin yhtälöstandardointimixtureBody of KnowledgeJuranBlack BeltohjauskorttiTOChypoteesitestitiedonkerääminenmittavirhesekoitekoetehdasfysiikkamonimuuttujatestiparannusmenetelmäsysteemiFMEABig Data8DohjaussuunnitelmaLaatutyökaluthistogrammidatan luokitteluhypoteesitestauslainalaisuudetLean-taloDOEerityissyySPC-korttijohtamisjärjestelmäideointiL8-matriisiControl Planarvovirtaluotettava mittausarvovirta-analyysitilastoriskiLittlen lakiPDSApaloautopelihukan muodotValue Stream MappinglaadunkehittäjäROIsyy-seurauskaaviomenetelmätLean Six SigmaOhnomittaussysteemiISO 9001BOKKaikakudatan keräystyökalutmuutosryhmittelykaavioHarrymalliShingoTPSAsiakastarveDemingdatan laatusatunnainen vaihteluparannustoiminnan kehittyminenregressioanalyysimittausprosessiIATFISO 9000TaguchiLeanToyotaCrosbyIATF 16949laatutaulutasiakastyytyväisyysongelmanratkaisulaatutyökalutkustannussäästötOFATennustaminenryhmätyöskentelydata-analyysiaivoriihiVOCgurutDesign for Six SigmaTuottavuuslaadunparannusDesign of Experimentskoesuunnitteluparannuksen johtaminenhävikkifunktiokvantitatiiviset menetelmättehokkuusreunaturvallisuusISO 9001:2015MarkkinointiprosessiohjausMarkkinointiANOVAParetoCDAparannusJatkuva parantaminenlaatu Suomessat-testiCTPacceptance samplingvuodiagrammiHukkamielenmallitparannusmalliPDCAtilastomatematiikkasatunnaissyydatan käsittelytilastollinen päätöksentekoPDSA-ympyräOpettaminenTPMtehollinen aikajaksoaikaneukkarikoeLaatujärjestelmälaadunohjaustoleranssitäystekijäkoevaihtelun vaikutusdatan käsittelysitoutuminenkausaliteetti5W2H ASQuutiskirjeKatakuvaaminenriskinkartoitusMinitabSPCjärjestäminenHall of FameasiakaslajitteluasiakastyytyväisyysEDAparantaminenmittaaminenarvovirtakuvausjidokatoiminnan lainalaisuudetdatan käsittely

Arkisto