Artikkelit

Parannustarpeen tunnistaminen kahdeksan askeleen menetelmällä - Osa 2

Julkaistu  14.12.2009    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tyypillinen haaste kehitys- tai parannushankkeen alussa on kuinka konkretisoida asia. Mikäli tämä on vaikeaa, voit olla varma, että tarkastelet asiaa väärältä tasolta. Yksi tärkeimmistä asioista on pystyä määrittelemään tarkasti mitä tutkia ja parantaa sekä erityisesti miltä tasolta. Tämä edellyttää, että vaatimus – tarve – on yhteydessä tutkittavaan prosessiin. Kun prosessin ulostulo (CTP) ja kriittinen laatuvaatimus (CTQ) on tunnistettu, seuraavana vaiheena määritetään niiden väliset suhteet. Yhteydet tulee ja on mahdollista määrittää niin tuotannossa kuin palveluprosessissa.

Parannustarpeen tunnistaminen kahdeksan askeleen menetelmällä - Osa 1

Julkaistu  20.11.2009    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tavoitteenasi on kehittää tai parantaa jotain. Tehtäväsi on annettu tai käsittelet itse sitä asiaa konkrettisesti (tuttu asia), mutta abstraktisti (ei mitattavasti). Mitä tämä tarkoittaa? Käytät tuttua termiä ja tunnistat, mitä sinun tulee saada aikaan, mutta et osaa mitata sitä. Käsittelet todennäköisesti asiaa väärältä tasolta tarpeeseesi verrattuna. Jos haluat optimoida prosessia tai parantaa tuottavuutta, täytyy ennen sitä määrittää, mitä todella haluat muuttaa. Tällä ei tarkoiteta, kuinka aiot saada sen aikaiseksi, vaan minkä täytyy muuttua (mitä voit mitata), jotta prosessi on optimissa tai tuottavuus paranee. Jo aikoinaan Einstein sanoi, että siltä tasolta, kuin ongelma nähdään, sitä ei voida ratkaista.

Mihin laatu ja laatujohtaminen on menossa - onko tulossa seuraava ”laatuvallankumous” 1980-luvun malliin?

Julkaistu  04.06.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Maailman laatukonferenssissa WCQI (ASQ Word Conference on Quality and Improvement), joka pidettiin Minneapolisissa 18.-20.5.2009, käytiin mielenkiintoista keskustelua uusista laatusuunnista ja menetelmistä. Konferenssiin osallistui n. 2000 henkilöä ympäri maailman. (Vastaavassa kevään Euroopan konferenssissa oli n. 300 henkilöä.)

Mitä pitäisi ymmärtää datasta – tilastoista? OSA IV

Julkaistu  14.04.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Osataanko hyödyntää tietokonetta informaatioaikakaudella datan käsittelyyn? Tietokoneita käytetään kirjoituskoneen ja perinteisen postin korvaavaan toimintaan? Tämäkin tuo ”tehokkuutta”, mutta tuoko riittävästi, vai tukkiiko helppous meidät ajankäytön.

Mitä pitäisi ymmärtää datasta – tilastoista? OSA III

Julkaistu  11.03.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään ”informaatioaikakautta”. Tästä esimerkkinä vanhan paperitehtaan tiloihin tulee Google. Paperi muuttuu binääriseksi. Dataa – tietoa – on numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. On vuosikatsauksia, neljännesvuosikatsauksia, asiat esitetään tilastoin ja graffein, on tilastoja jos mistäkin. Mitä datasta pitäisi päätellä? Kuinka dataa analysoidaan? Mitä johtopäätöksiä tästä tehdään? Vastaus lyhyesti: varmista datan oikeellisuus, analysoi, tulkitse ja omaksu.

Mitä pitäisi ymmärtää datasta - tilastoista? OSA II

Julkaistu  13.02.2009    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Eletään informaatioaikakautta, on olemassa dataa – tietoa – numeraalisessa ja ei-numeraalisessa muodossa, josta pitäisi päätellä jotain. Katsot mihin tahansa, ympärilläsi on vuorittain – gigatavuja – dataa. Mark Twain sanoi aikoinaan, että vale, emävale ja tilasto. Valehteleeko tilasto vai tulkitseeko numeronaivi tilastosta kohinan singaaliksi? Kuinka välttyä informaation käyttössä tältä harhalta? Tämä kysymys on tärkeä kaikissa datan käyttötarkoituksissa.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2020

Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

GageTuottavuusasiakasKaikakuparannusmalliANOVAToyotaShingoDeminghyväksymisnäytteenottoDMADVhävikkifunktioEDApäämäärämalliriskiCTPDesign of ExperimentskustannussäästötgurutmonimuuttujakoejidokamenetelmätkoesuunnittelukanbanlaadunparannusOpettaminenjitMarkkinointitoiminnan laitmixtureneukkarikoelaatutekniikkavaihteluValue Stream MappingPDSATätä on LeanJatkuva parantaminenKaizenongelmanratkaisusysteemitehokkuusreunaKataFactory Physicslaatulainalaisuudetdatan luokitteluVOCCTQROIYellow BeltlaadunkehittäjäpaloautopeliLaatujärjestelmäIATFdatan käsittelyryhmittelykaaviositoutuminentiedonkerääminenDOEohjauskvantitatiiviset menetelmätparannustoimintatoleranssiLaatukonferenssiOFATsatunnainen vaihteluBlack BeltkalanruotoPDSA-ympyräISO 9000ohjauskorttimittaussysteemiinnovaatiovalvontaJohtaminenKingmanin yhtälöparannustoiminnan kehittyminenHarryvaihtelun vaikutusFMEAlaatu SuomessaDemonstraatiotsuorituskykymittaritCDAkoulutusryhmätyöskentelyluotettava mittausVSMDMAIChukan muodotläpimenoasiakastyytyväisyysDSDmittaaminenmuutosjärjestäminenparannuksen johtaminenMSAhypoteesitestausmonimuuttujatestiMinitabtyökalutregressioanalyysiturvallisuusmittavirhestabiiliISO 9001:2015ShewhartIATF 16949Hall of FameWheeler0-virheLaatutyökalutprosessikuvausideointierityissyymielenmallitdatan laatuDesign for Six SigmaBalanced ScorecardKingmannollavirheparannusmenetelmäFeigenbaumBayesCombanion by MinitabPDCAlaadunohjausacceptance samplingLean-taloMinitab 18toiminnan lainalaisuudetterveydenhuoltoTPSparannuskorrelaatiotehollinen aikapuhdistaminenmuutoksen tuskaOhnoSix SigmaSPC-korttiSPCarvovirtakuvausqfdControl PlanSigmaoperaatiotutkimustekoälyhistogrammi8DBody of KnowledgeISO 9001Monte CarloParetoLean Six Sigma Black BeltL8-matriisiHukkalaatutyökaluthypoteesitestiASQstandardointisyy-seurauskaavioasiakastyytyväisyysoeemittausprosessiTPMtehdasfysiikkauutiskirjesuorituskykyrtblajittelulaadunhallintaJurantäystekijäkoeCrosbykairyoläpimenoaikaOpetusmenetelmätLean Six Sigmaarvovirtajaksoaikapalveludatan käsittelyvuodiagrammiMinitab 19AsiakastarveLean HandbookennustaminenDFSSaivoriihidata-analyysikuvaaminenTaguchikausaliteettiGage R&RLean-visio5W2H BOKohjaussuunnitelmaLittlen lakijohtamisjärjestelmätilastolaatu ratkaiseeIshikawaprosessiLeanBig DataMarkkinointiprosessitilastollinen päätöksentekodata5Slaatutaulutriskinkartoitussekoitekoedatan käsittelydatan keräysparantaminenTQMGreen BeltVUTt-testiVUCAarvovirta-analyysimallitilastomatematiikkasatunnaissyyTOC