Artikkelit

Ongelmanratkaisun onnistuminen

Julkaistu  29.10.2010    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Laatuteoria: virheitä poikkeamia (poikkeama mitattuna keskiarvosta) tutkittaessa tullaan rajaan, jossa virheet ja poikkeamat alkavat kasvaa poikkeamia ja virheitä tutkittaessa ja parannettaessa!

Lean – tietotaidon tarve ja tarkoitus

Julkaistu  14.09.2010    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Leania pidetään pääasiassa japanilaisten, lähinnä Toyotan, luomana valmistusparadigmana eli uutena tapana ratkaista laatu- ja tuottavuusongelmat. Womack, Jones ja Roos popularisoivat Lean nimen kirjassaan The Machine That Changed The World. Kirja perustuu MIT:n tekemään viisi vuotta kestäneeseen tutkimukseen. Harva tietää, että Deming oli ennen Leanin "käyttöönottoa" opettamassa johtajia Japanissa. Hän opetti alla olevaan ketjureaktioon liittyviä asioita.

Lean -talo: virtausta ja parannusta

Julkaistu  16.06.2010    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Leaniä tulvii ovista ja ikkunoista sisään ja lukijan täytyisi ymmärtää, mitä Lean tarkoittaa. Lean yleensä trivialisoidaan. Lean mielletään ohjelmaksi, jolla saadaan nostettua tehokkuutta toiminnassa. Siistitään paikat ja aletaan tehdä asioita fiksusti ja huolellisesti. Käynnistetään hukan ja turhan metsästystalkoot. Mitä on saavutettu?

Mitä uutta oli Lean Six Sigma konferenssissa?

Julkaistu  22.03.2010    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Maaliskuussa 2010 pidettiin kymmenennen kerran vuotuinen ASQ:n Lean ja Six Sigma konferenssi Phoenixissa Arizonassa. Konferenssi tarjosi lukuisia hienoja esitelmiä ja uusia avauksia. Artikkelissa lyhyt referointi konferenssin annista.

Ovatko Six Sigma -projektit aina massiivisia?

Julkaistu  19.03.2010    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ovatko Lean Lean Six Sigma -projekteja pidetään aina massiivisina rypistyksinä. Tämä kuva on monilla, varsinkin niillä, jotka eivät ole vetäneet yhtään projektia tai takana on vain yksi tai kaksi projektia. Todellisuus on kuitenkin usein toinen. Selvitysten mukaan käytettävä työmäärä on kohtuullinen. Tavallisesti projekti kestää pitkään, mutta työaika on noin 40 tuntia.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2020

Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

operaatiotutkimusANOVArtbhukan muodotkalanruotoDOEISO 9000koulutusparannustoiminnan kehittyminendatan keräystilastojärjestäminenjitShingoOFATtoiminnan laitDMADVaivoriihivaihteluBOKkvantitatiiviset menetelmätmixtureWheelerkanbandatan laatuacceptance samplingarvovirtakuvausohjauskorttipaloautopeliCTQHukkaTOCLaatukonferenssijidokapalveluOhnonollavirheSPCCTParvovirtadatan käsittelyCrosbyGage R&RläpimenoaikatyökalutmonimuuttujatestiISO 9001:2015systeemiPDSA5SqfdASQlajitteluDSDHarryVOCkoesuunnitteluturvallisuusterveydenhuoltoFMEADMAICasiakastehokkuusreunasekoitekoejaksoaikaTPMvuodiagrammiDesign for Six SigmaTaguchikustannussäästötmonimuuttujakoelaatu ratkaiseeparannusOpetusmenetelmätennustaminenkuvaaminenMSAtilastollinen päätöksentekolaatutekniikkaPDSA-ympyräDemingLean Handbooksyy-seurauskaavioBig Datasatunnainen vaihteludatan käsittelyParetoBalanced ScorecardlaatuDemonstraatiotKingmanin yhtälömittaaminenAsiakastarveBayesLean Six Sigma Black BeltMonte CarloDesign of ExperimentsYellow BeltgurutmittausprosessiJatkuva parantaminenVUTMarkkinointiprosessiJohtaminenpuhdistaminenongelmanratkaisuDFSSlaadunhallintamuutosValue Stream MappinguutiskirjeparannusmenetelmäprosessimenetelmätjohtamisjärjestelmätekoälyLaatutyökalutmuutoksen tuskakausaliteettimielenmallitasiakastyytyväisyys5W2H LeanstabiiliLean-talokorrelaatiot-testiSix SigmaLean-visioriskiläpimenoluotettava mittausvaihtelun vaikutusprosessikuvausLaatujärjestelmäideointimallihyväksymisnäytteenottoparantaminenryhmätyöskentelymittaussysteemidatan luokitteluBlack BelthistogrammiToyotaEDAROITätä on LeanCombanion by MinitabregressioanalyysioeesuorituskykymittaritIshikawaGageTPSlaatutyökalutSigmalainalaisuudetinnovaatiolaadunohjaustiedonkerääminentoiminnan lainalaisuudetTQMControl Planohjauslaatu SuomessaPDCAMinitab 19sitoutuminenSPC-korttitoleranssiMarkkinointitehdasfysiikkaparannusmalliMinitab 18erityissyyGreen BeltpäämäärämalliparannustoimintamittavirheneukkarikoekairyoKaizenFactory Physicsryhmittelykaaviohypoteesitestisuorituskykydatan käsittely0-virheriskinkartoitusMinitabtäystekijäkoetehollinen aikaISO 9001laatutaulutOpettaminenKataJuranShewhartstandardointidataIATF 16949Lean Six Sigmadata-analyysiHall of FameKingmanVSMtilastomatematiikkaasiakastyytyväisyysFeigenbaumlaadunparannusVUCAvalvontaarvovirta-analyysiparannuksen johtaminenhypoteesitestausohjaussuunnitelmalaadunkehittäjäTuottavuushävikkifunktioLittlen lakiL8-matriisisatunnaissyyIATFCDAKaikaku8DBody of Knowledge