Artikkelit

Käytetään oikeanlaisia ihmisiä ja oikeanlaisia menetelmiä ratkomaan oikeita ongelmia

Julkaistu  11.08.2011    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Teollisuuden tuottavuus on kasvanut kiistatta voimakkaasti 1900-luvun alusta. Tehtaiden ja toimintojen parantamiseen on kehitetty ja käytetty lukemattomia eri konsepteja. Historia on todistanut, että monet näistä menetelmistä joutavat roskakoriin. Menestyneistä menetelmistä voidaan koota kolme asiaa: ”käytetään oikeanlaisia ihmisiä ja oikeanlaisia menetelmiä ratkomaan oikeita ongelmia”.

Muutosprosessi – stabiilista tilasta vihan kautta hyväksyntään

Julkaistu  14.07.2011    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Organisaatiot ovat jatkuvan muutoksen tarpeessa, koska ympärillä oleva maailma muuttuu nopeasti ja jatkuvasti. Muutos herättää keskustelua ja intohimoja organisaatioissa eri tasoilla. Muutosta vastustavat henkilöstöryhmät tai henkilöt saattavat todeta, että ”taas joku ismi”. Toteamus tehdään joko ärsyttääkseen kertojaa tai vastaavasti itse uskotaan näin juuri olevan. On olemassa henkilöitä, jotka toteavat, että ”tämä on taas tätä”, mutta miksi?

Aktiviteetti vs. tuloskeskeinen parantaminen

Julkaistu  25.05.2011    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Usein ihmisten suusta kuulee kysymyksen, "minkä työkalun minä valitsen?". Tämä kysymys on väärä. Pitäisi kysyä, "mitä minä haluan saada aikaiseksi?" Leanissä se, mitä pitää saada aikaiseksi, on ratkaistu luomalla Lean -visio, pysyvä päämäärä, joka johtaa yritystä parempaan suuntaan. Visio koostuu neljästä komponentista, jotka luovat konkreettiset ja mitattavat tavoitteet.

Lean projektien onnistumisessa on toivomisen varaa, vain 2% lean projekteista saavutti asetetut tavoitteet!

Julkaistu  17.03.2011    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Toyotaa on ylistetty ja ihailtu niin autoista kuin johtamistavasta. Eikä syyttä. Yritys on noussut autonvalmistajien kärkeen, kunnes pari vuotta sitten tuli "takapakkia". Toyotan autot käyttäytyivät (kiihtyivät) ennakoimattomasti. Epäiltiin polttoainesyöttöä ohjaavan elektroniikan piilevää vikaa. Toyota käynnisti autojen massiivisen takaisinvedon ja tutkimukset käynnistyivät.

Kolmannen generaation Six Sigma 3.0

Julkaistu  17.01.2011    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Six Sigma menetelmä kehitettiin yli 20 vuotta sitten. Virallinen syntymäpäivä oli 15.1.1987, kun Motorola rekisteröi Six Sigma nimen ja merkin. Ennen tätä menetelmää oli muotoiltu lähes 10 vuotta.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2020

Saadaanko jo kohta ISO:9001 2025? 
Lean ja Six Sigma - Eri polut kohti samaa päämäärää  
Lean-johtaminen
  
Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?
   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

Wheelerdatan keräysqfdasiakastyytyväisyysprosessikuvausFeigenbaumDSDGagelaadunparannusValue Stream MappingLean-johtajainnovaatioMinitab 18TOCControl Planparannustoiminnan kehittyminentehokkuusreunamielenmallitLittlen lakijohtamisjärjestelmäparannusmalliDMAICKingmanmittavirhetoiminnan lainalaisuudetLaatujärjestelmäSPCohjausparantaminenANOVAparannuksen johtaminenMinitabprosessimonimuuttujakoeOpettaminenideointiryhmittelykaavioPDSA-ympyrähävikkifunktioasiakasohjauskorttilaatu ratkaiseehypoteesitestiacceptance samplingdatan luokitteluDFSSlaadunkehittäjämittaaminenvaihtelun vaikutusBody of Knowledgehukan muodotkoulutusdatan käsittelymixtureBig DataKaizentilastovuodiagrammiSPC-korttiCrosbyläpimenostandardointiterveydenhuoltoPDCAVSMLean Six Sigma Black BeltvaihteluMinitab 19FMEAkvantitatiiviset menetelmätennustaminenmenetelmätasiakastyytyväisyysVUTDMADVmonimuuttujatestiLeanTQMkoesuunnittelusatunnaissyyISO 9001:2015ryhmätyöskentely0-virheVUCAguruthistogrammikalanruotopalvelukanbanTätä on LeankausaliteettiHarrytäystekijäkoertbOhnoBlack Beltmallitoleranssiohjaussuunnitelma5W2H parannustoimintaHukkakairyoaivoriihiläpimenoaikadatan laatuTPSASQLean HandbookLaatutyökalutjärjestäminentekoälytilastomatematiikkatehdasfysiikkastabiilivalvontalaatu SuomessaYellow BeltlaatutaulutIshikawaCDAMarkkinointiSix SigmaEDAsitoutuminensatunnainen vaihtelulaadunohjausROIjidokamuutoksen tuskaarvovirtaLean-visioL8-matriisipäämäärämallilaadunhallintaToyotaIATF 16949oeeMonte CarloHall of FameCombanion by MinitabkuvaaminenOFATneukkarikoeGage R&RBalanced ScorecardoperaatiotutkimuslaatutyökalutJatkuva parantaminentyökalutMarkkinointiprosessiriskiMSAsuorituskykyt-testimittaussysteemidata-analyysiVOCISO 9001ongelmanratkaisuSigmaShingolajitteluhyväksymisnäytteenottoParetotoiminnan laitLean Six SigmasysteemiLean-taloTaguchiarvovirta-analyysiPDSADemingtiedonkerääminenlainalaisuudetuutiskirjeLaatukonferenssitilastollinen päätöksentekohypoteesitestausKatasuorituskykymittaritBayespaloautopelidatan käsittelyKaikakuFactory PhysicsCTPLean-asiantuntijakustannussäästötBOK5SISO 9000laatutekniikkaJohtaminenCTQTuottavuusregressioanalyysijitDemonstraatiotparannusmenetelmäGreen BeltOpetusmenetelmätIATFparannusKingmanin yhtälöluotettava mittauskorrelaatioerityissyyriskinkartoituspuhdistaminensekoitekoenollavirhelaatuturvallisuusmittausprosessidatan käsittelyDesign for Six SigmaDOEtehollinen aikaShewhartmuutosdataarvovirtakuvaus8Djaksoaikasyy-seurauskaavioTPMDesign of ExperimentsAsiakastarveJuran