Artikkelit

Käytetään oikeanlaisia ihmisiä ja oikeanlaisia menetelmiä ratkomaan oikeita ongelmia

Julkaistu  11.08.2011    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Teollisuuden tuottavuus on kasvanut kiistatta voimakkaasti 1900-luvun alusta. Tehtaiden ja toimintojen parantamiseen on kehitetty ja käytetty lukemattomia eri konsepteja. Historia on todistanut, että monet näistä menetelmistä joutavat roskakoriin. Menestyneistä menetelmistä voidaan koota kolme asiaa: ”käytetään oikeanlaisia ihmisiä ja oikeanlaisia menetelmiä ratkomaan oikeita ongelmia”.

Muutosprosessi – stabiilista tilasta vihan kautta hyväksyntään

Julkaistu  14.07.2011    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Organisaatiot ovat jatkuvan muutoksen tarpeessa, koska ympärillä oleva maailma muuttuu nopeasti ja jatkuvasti. Muutos herättää keskustelua ja intohimoja organisaatioissa eri tasoilla. Muutosta vastustavat henkilöstöryhmät tai henkilöt saattavat todeta, että ”taas joku ismi”. Toteamus tehdään joko ärsyttääkseen kertojaa tai vastaavasti itse uskotaan näin juuri olevan. On olemassa henkilöitä, jotka toteavat, että ”tämä on taas tätä”, mutta miksi?

Aktiviteetti vs. tuloskeskeinen parantaminen

Julkaistu  25.05.2011    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Usein ihmisten suusta kuulee kysymyksen, "minkä työkalun minä valitsen?". Tämä kysymys on väärä. Pitäisi kysyä, "mitä minä haluan saada aikaiseksi?" Leanissä se, mitä pitää saada aikaiseksi, on ratkaistu luomalla Lean -visio, pysyvä päämäärä, joka johtaa yritystä parempaan suuntaan. Visio koostuu neljästä komponentista, jotka luovat konkreettiset ja mitattavat tavoitteet.

Lean projektien onnistumisessa on toivomisen varaa, vain 2% lean projekteista saavutti asetetut tavoitteet!

Julkaistu  17.03.2011    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Toyotaa on ylistetty ja ihailtu niin autoista kuin johtamistavasta. Eikä syyttä. Yritys on noussut autonvalmistajien kärkeen, kunnes pari vuotta sitten tuli "takapakkia". Toyotan autot käyttäytyivät (kiihtyivät) ennakoimattomasti. Epäiltiin polttoainesyöttöä ohjaavan elektroniikan piilevää vikaa. Toyota käynnisti autojen massiivisen takaisinvedon ja tutkimukset käynnistyivät.

Kolmannen generaation Six Sigma 3.0

Julkaistu  17.01.2011    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Six Sigma menetelmä kehitettiin yli 20 vuotta sitten. Virallinen syntymäpäivä oli 15.1.1987, kun Motorola rekisteröi Six Sigma nimen ja merkin. Ennen tätä menetelmää oli muotoiltu lähes 10 vuotta.

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

BOKparannusjidokaANOVAarvovirtakuvausDMADVkoesuunnittelulaatutaulutarvovirta-analyysiJatkuva parantaminenjaksoaikasyy-seurauskaavioToyotaTPMMarkkinointiprosessimittausprosessimuutosmittaaminenBalanced ScorecardtoleranssiL8-matriisiOhnotehdasfysiikkaAsiakastarvetäystekijäkoeIshikawahyväksymisnäytteenottoValue Stream Mappingpuhdistaminenlaatu ratkaiseeparannustoimintaturvallisuusPDSADesign of Experimentsaivoriihiparannuksen johtaminenISO 9000HarryhypoteesitestausFeigenbaumtehollinen aikahävikkifunktioLeanOFATtyökaluttoiminnan laitDesign for Six SigmasitoutuminendataSPCmuutoksen tuskatoiminnan lainalaisuudetasiakastyytyväisyysFMEAIATFvalvontapäämäärämallipaloautopeliMonte CarloIATF 16949tilastomatematiikkaluotettava mittausmixtureKingmanKataqfdlaadunohjauserityissyymenetelmätOpetusmenetelmätParetoryhmätyöskentelylaadunkehittäjäTätä on LeanPDSA-ympyrätilastollinen päätöksentekoMarkkinointidatan keräysVSMennustaminenparannustoiminnan kehittyminendatan luokitteluLean Six Sigmaacceptance samplingCTQLean-visioTOClaatulajitteluKaikakuLean HandbookMinitablaatu Suomessadatan laatumonimuuttujatestioperaatiotutkimusHukkalaadunparannusROIt-testikalanruotoCrosbyKingmanin yhtälöASQVOCBig DataJuranjitShewhartTPSkausaliteettitehokkuusreunakorrelaatioLaatutyökaluttiedonkerääminenDFSSlaadunhallintaDSDFactory PhysicsriskinkartoitusCTPISO 9001:2015datan käsittelyLaatukonferenssiLean-taloregressioanalyysiPDCAsuorituskykymittaritTaguchikustannussäästötMinitab 18LaatujärjestelmäLittlen lakilaatutyökalut5SstabiiliDOEjärjestäminendatan käsittelyryhmittelykaavioEDAJohtaminenkuvaaminenongelmanratkaisu8DneukkarikoeinnovaatiohypoteesitestiHall of Famevaihtelun vaikutusjohtamisjärjestelmäohjaussuunnitelmahukan muodotSix Sigmakvantitatiiviset menetelmätuutiskirjemonimuuttujakoeBlack BeltmittavirheWheelerCombanion by MinitabMSAlainalaisuudettilastoasiakastyytyväisyysISO 9001satunnainen vaihteludatan käsittelyhistogrammiideointivuodiagrammiBody of KnowledgeDemingmielenmallitLean Six Sigma Black BeltSigmasysteemiläpimenoaikaprosessisekoitekoeriskiGagedata-analyysisatunnaissyyprosessikuvausOpettaminenCDA0-virhemalliparantaminenShingoTuottavuus5W2H arvovirtagurutoeeohjausControl PlanvaihteluDemonstraatiotparannusmenetelmäSPC-korttiasiakasmittaussysteemiohjauskorttistandardointiDMAICparannusmallinollavirhe

Arkisto