Artikkelit

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?

Julkaistu  17.12.2012    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Globaali kilpailu kovenee päivä päivältä. Suomalaiset palvelut ja tuotteet menettävät asemiaan jatkuvasti ja sen myötä hyvinvointiyhteiskunta. Kilpailun paine aiheuttaa sen, että organisaation on löydettävä parempia tapoja täyttää asiakkaiden tarpeet, alennettava kustannuksia ja lisättävä tuottavuutta. Jatkuvasta tuotteiden ja palveluiden parannuksesta on tullut välttämättömyys ja se olisi integroitava yhä lujemmin yritysten strategiaan, jos se ei sitä vielä ole.

Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA

Julkaistu  16.11.2012    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Osataanko johtaa? Ujostellaanko työntekijöitä? Pelätäänkö työntekijöiden reaktioita johtamistilanteissa? Johdetaanko organisaatiota raporteista saatujen tuloslukujen perusteella? Pitäisikö johdon mennä katsomaan mitä tehtaan lattialla prosessissa oikeasti tapahtuu?

Menetelmäkeskustelusta parantamiseen

Julkaistu  22.10.2012    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean -yhdistyksen syksyn 2012 seminaarissa Richard Alloo kuvasi erinomaisesti miten parannustoiminta Toyotalla on organisoitu.

Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?

Julkaistu  24.09.2012    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Uskomatonta, että kukaan maailmassa ei ole oppinut soveltamaan Toyotalla opittuja menetelmiä yhtä hyvin kuin Toyota. Toyotan tuotantosysteemin ydin perustuu useiden lähteiden mukaan imuohjauksesta, paikan päälle menemisestä, toisen kunnioittamisesta ja nopeista 5 kertaa miksi analyyseistä. Tämä kaikki on yhdistetty Demingin popularisoimaan PDSA -ympyrään. Voiko tämä olla totta?

Lean -aktiviteettien kohdistaminen – tuottoisat Lean -aktiviteetit

Julkaistu  04.05.2012    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kehityskohteen määrittäminen on yksi hankalimmista asioista, mikäli projektilla halutaan saada todellisia tuottoja. Leanin ympärillä ajatellaan usein, että poistamalla hukkaa saavutetaan aina tuottoja tai säästöjä. Tämä on yleinen käsitys, mutta väärä päätelmä. Leanin keskeinen idea on asiakaslähtöinen virtauksen kiihdyttäminen. Liiketoimintatermein tämä tarkoittaa liikevaihdon kasvua estävää hukan poistamista, eikä turhan karsimista.

Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

Julkaistu  05.01.2012    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Teemme joka päivä muutoksia tai vaihdoksia – korjaamme ja vaihdamme erilaisia asioita. Korjaamme rikkinäisen lampun, vaihdamme syksyisin ja keväisin autonrenkaat, reklamoimme, valitamme ja vaadimme muutoksia ja parannuksia. Nämä kaikki ja monet muut ovat muutoksia, mutta ne eivät ole parannuksia. Näillä vain palautetaan virheellinen tila entiselleen. Näin myös sairastuessamme. Oikea lääkäri ja lääke palauttaa tilamme ennalleen, ei paranna.

Artikkelit 2017

IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

parannusLean HandbooklaadunparannusLaatutyökalut0-virheDemonstraatiotasiakastyytyväisyysmittavirhehukan muodotdatan käsittelyhypoteesitestiaivoriihiarvovirta-analyysidatan laatulaatutyökalutAsiakastarveasiakaskustannussäästötIshikawastabiilimuutosASQregressioanalyysiprosessikuvauspuhdistaminenWheelersyy-seurauskaaviovalvontaideointiLean Six SigmaDMAICJuranANOVAlaatu ratkaiseeparannusmenetelmäPDCABlack BeltTaguchiinnovaatioLean Six Sigma Black BeltHukkatoiminnan lainalaisuudethypoteesitestausasiakastyytyväisyysCTQsitoutuminenpaloautopelimonimuuttujakoeHall of FamegurutDOEstandardointiROIsysteemitilastomatematiikkakvantitatiiviset menetelmätongelmanratkaisuTPMoeeShewhartLaatujärjestelmäBOKneukkarikoeMSAkuvaaminentoleranssiMarkkinointimixtureluotettava mittausKatauutiskirjeacceptance sampling5W2H FeigenbaumhistogrammimonimuuttujatestiohjauskorttiDesign of ExperimentsläpimenoaikaparantaminenjitToyotaL8-matriisi8Dtäystekijäkoedatan keräysSix SigmaparannustoimintajaksoaikamenetelmättyökalutlaadunohjauskalanruotoSPCSigmaIATFoperaatiotutkimusparannusmalliEDAlaadunkehittäjäPDSAKingmanin yhtälöerityissyyDFSSlaatu SuomessatehokkuusreunaBody of KnowledgejärjestäminenValue Stream MappingHarryGageriskinkartoitusdatan käsittelymalliDemingTuottavuusLittlen lakiISO 9000DMADVmittaussysteemiFactory Physicstehdasfysiikkasatunnainen vaihtelulaatutaulutDesign for Six SigmaryhmätyöskentelyControl Planhävikkifunktiotiedonkerääminenriskiparannustoiminnan kehittyminenParetoohjaussuunnitelmaarvovirtadatan käsittelyJatkuva parantaminenlajittelutilastollinen päätöksentekoIATF 16949mittausprosessiLean-visioVSMOpettaminenhyväksymisnäytteenottoBalanced ScorecardLaatukonferenssimuutoksen tuskaKaikakuqfdt-testiTätä on Leankausaliteettijidokadata-analyysilaatuohjausvaihteluKingmanLean-taloennustaminenturvallisuusLeanmielenmallitBig DataTPSCDAvuodiagrammiCTPsuorituskykymittaritsekoitekoeSPC-korttiISO 9001lainalaisuudetTOCMinitabsatunnaissyyOpetusmenetelmätkorrelaatiotilastoPDSA-ympyräprosessiVOCOhnoOFATISO 9001:2015Crosbyparannuksen johtaminentehollinen aikavaihtelun vaikutusdatan luokittelujohtamisjärjestelmä5SryhmittelykaaviopäämäärämallinollavirheFMEAkoesuunnittelulaadunhallintamittaaminenShingoMarkkinointiprosessiJohtaminendataarvovirtakuvaus

Arkisto