Artikkelit

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?

Julkaistu  17.12.2012    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Globaali kilpailu kovenee päivä päivältä. Suomalaiset palvelut ja tuotteet menettävät asemiaan jatkuvasti ja sen myötä hyvinvointiyhteiskunta. Kilpailun paine aiheuttaa sen, että organisaation on löydettävä parempia tapoja täyttää asiakkaiden tarpeet, alennettava kustannuksia ja lisättävä tuottavuutta. Jatkuvasta tuotteiden ja palveluiden parannuksesta on tullut välttämättömyys ja se olisi integroitava yhä lujemmin yritysten strategiaan, jos se ei sitä vielä ole.

Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA

Julkaistu  16.11.2012    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Osataanko johtaa? Ujostellaanko työntekijöitä? Pelätäänkö työntekijöiden reaktioita johtamistilanteissa? Johdetaanko organisaatiota raporteista saatujen tuloslukujen perusteella? Pitäisikö johdon mennä katsomaan mitä tehtaan lattialla prosessissa oikeasti tapahtuu?

Menetelmäkeskustelusta parantamiseen

Julkaistu  22.10.2012    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean -yhdistyksen syksyn 2012 seminaarissa Richard Alloo kuvasi erinomaisesti miten parannustoiminta Toyotalla on organisoitu.

Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?

Julkaistu  24.09.2012    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Uskomatonta, että kukaan maailmassa ei ole oppinut soveltamaan Toyotalla opittuja menetelmiä yhtä hyvin kuin Toyota. Toyotan tuotantosysteemin ydin perustuu useiden lähteiden mukaan imuohjauksesta, paikan päälle menemisestä, toisen kunnioittamisesta ja nopeista 5 kertaa miksi analyyseistä. Tämä kaikki on yhdistetty Demingin popularisoimaan PDSA -ympyrään. Voiko tämä olla totta?

Lean -aktiviteettien kohdistaminen – tuottoisat Lean -aktiviteetit

Julkaistu  04.05.2012    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kehityskohteen määrittäminen on yksi hankalimmista asioista, mikäli projektilla halutaan saada todellisia tuottoja. Leanin ympärillä ajatellaan usein, että poistamalla hukkaa saavutetaan aina tuottoja tai säästöjä. Tämä on yleinen käsitys, mutta väärä päätelmä. Leanin keskeinen idea on asiakaslähtöinen virtauksen kiihdyttäminen. Liiketoimintatermein tämä tarkoittaa liikevaihdon kasvua estävää hukan poistamista, eikä turhan karsimista.

Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

Julkaistu  05.01.2012    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Teemme joka päivä muutoksia tai vaihdoksia – korjaamme ja vaihdamme erilaisia asioita. Korjaamme rikkinäisen lampun, vaihdamme syksyisin ja keväisin autonrenkaat, reklamoimme, valitamme ja vaadimme muutoksia ja parannuksia. Nämä kaikki ja monet muut ovat muutoksia, mutta ne eivät ole parannuksia. Näillä vain palautetaan virheellinen tila entiselleen. Näin myös sairastuessamme. Oikea lääkäri ja lääke palauttaa tilamme ennalleen, ei paranna.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

KaizenPDCAsyy-seurauskaaviohukan muodotlaadunkehittäjänollavirheShingoOFATValue Stream Mappingguruttehollinen aikaLeankvantitatiiviset menetelmätinnovaatiojitqfdTQMhistogrammiTuottavuusFactory PhysicsparannusmalliOpetusmenetelmätasiakasvuodiagrammiprosessikuvausCombanion by MinitabDOEuutiskirjeParetoideointisuorituskykymittaritHall of FameMinitabTPSlaadunparannusmixturePDSA-ympyräkoulutusSigmaDMAICvalvontaMinitab 19tehokkuusreunaJatkuva parantaminenControl PlanTätä on LeanmuutosstabiiliLean-talooperaatiotutkimusparannusmenetelmäHarryongelmanratkaisumonimuuttujatestiIATFkuvaaminenmonimuuttujakoejärjestäminentoiminnan laitvaihtelun vaikutusDesign of ExperimentslaadunohjausTPMHukkaBlack BeltROIt-testilaatutaulutMarkkinointiprosessityökalutASQBOKryhmittelykaaviodatan laatuSPCCDAANOVAdatan luokitteluriskiarvovirtajohtamisjärjestelmästandardointiBig DataPDSAlaadunhallintavaihteluDMADVlaatuneukkarikoeparannuksen johtaminentehdasfysiikkamenetelmätlaatu ratkaiseeregressioanalyysiVOCdatan käsittelytiedonkerääminenOpettaminenhävikkifunktioLean Six SigmasekoitekoesysteemimittausprosessihypoteesitestaustekoälyBalanced ScorecardmittaaminenCTPpaloautopeliL8-matriisiFMEADSDsitoutuminenIshikawadataohjauspäämäärämallidatan käsittelyhypoteesitestiJuranSPC-korttiLittlen lakiasiakastyytyväisyystäystekijäkoeryhmätyöskentelypuhdistaminentoleranssiturvallisuusmalliToyotaparannustoimintaKingmantilastomatematiikkaLaatutyökalutparannustoiminnan lainalaisuudetLean-visioIATF 16949satunnainen vaihteluShewhartGage R&RmittaussysteemimittavirheWheelerVSMKingmanin yhtälöOhno0-virheDemonstraatiotLean HandbookKatadata-analyysimuutoksen tuskadatan käsittelylainalaisuudetacceptance samplingarvovirta-analyysidatan keräysISO 9000kausaliteettitilastollinen päätöksentekohyväksymisnäytteenottoohjauskorttikalanruotoKaikakuprosessiennustaminenAsiakastarveaivoriihiohjaussuunnitelmaCrosbyISO 9001:2015Body of KnowledgetilastoasiakastyytyväisyysmielenmallitkustannussäästötCTQjaksoaikaLean Six Sigma Black BeltkoesuunnitteluMSAlajitteluMonte CarloSix SigmaFeigenbaumparantaminenerityissyyMarkkinointiMinitab 185W2H oeelaatutyökalutLaatujärjestelmäluotettava mittausTOCEDA5SJohtaminenGage8Driskinkartoitusjidokaparannustoiminnan kehittyminenläpimenoaikaISO 9001satunnaissyyTaguchiarvovirtakuvausDemingDFSSkorrelaatioDesign for Six Sigmalaatu SuomessaLaatukonferenssi

Arkisto