Artikkelit

Mielenmallit

Julkaistu  07.11.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Mitä mielenmallit tarkoittavat? Ne ovat henkilön oletuksia siitä, kuinka maailma toimii. Mielenmallit vaikuttavat siis siihen, kuinka henkilöt ymmärtävät näkemänsä ja kokemansa sekä kuinka he toimivat. Ihmisten oletukset siitä, miten maailma toimii, perustuvat heidän kokemukseensa, koulutukseensa, kasvatukseensa ja luonteeseensa. Mielenmallit ovat lasit, joita käytämme ja jotka suodattavat sekä usein myös vääristävät todellisuutta. Ihmisten käyttäytymistä säätelevät useat eri seikat. Ihmisillä on erilaisia oletuksia, joista muodostuu yritysten politiikat, menettelytavat, systeemit ja rakenteet.

Teoriasta käytäntöön

Julkaistu  22.10.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Yleensä yrityksen johtoa ja koulutuksen rahoittajia kiinnostaa luonnollisesti se, miten opittujen teorioiden ja konseptien vaikutukset näkyvät muutoksena yrityksen toiminnassa. Kiinnostavaa on myös, millaista muutosta esimerkiksi tuotannon toimintatavoissa tavoitellaan ja palvelevatko saadut opit tavoitteen saavuttamista. Miten oppi saadaan jalkautettua jokapäiväiseen toimintaan, uudeksi toimintamalliksi.

Mistä syntyy onnistunut koulutus?

Julkaistu  08.10.2013    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Onnistuneessa koulutuksessa tavoitteen määrittely on tärkeää. Yrityksen johtoa kiinnostaa luonnollisesti se, miten koulutuksen vaikutukset näkyvät muutoksena toiminnassa. Paraniko asiakaspalvelu? Vähenivätkö reklamaatiot ja virheet? Ovatko asiakkaat tyytyväisempiä? Nopeutuivatko prosessit? Kasvoiko myynnin aktiivisuus ja syntyykö kauppaa enemmän kuin ennen? Tosiasia on, että koulutuksen onnistumista voi mitata ainoastaan sen vaikutuksilla toimintaan.

Laatu puhuttaa Suomessa

Julkaistu  12.09.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kauppalehti aloitti Laatu Ratkaisee sarjan Kauppalehdessä 8.11.2013. Tämä sarja ja muut kirjoitukset Kauppalehdessä (13.8.2013) ja Kalevan pääkirjoitus (1.9.2013) nostavat esiin Suomalaista laatutasoa. Kirjoitukset pohjautuvat Amerikan laatuyhdistyksen (ASQ –American Society for Quality) tekemään tutkimukseen laatutasoista eri maissa. Tutkimuksessa selvitettiin laadun roolia ja tasoa yrityksissä 22 maassa ja noin 2000 eri yrityksissä eri toimialoilla. Suomesta yrityksiä mukana oli 151.

Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Julkaistu  10.09.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Visio nollavirheestä luotiin vuonna 1979, kun Philip B. Crosby (1926 – 2001) julkaisi kirjan "Quality is Free" (suomenkielinen: Laatu on ilmaista). Tällä perussanomallaan "Quality is free" Crosby tarkoitti sitä, että organisaatiot voivat omaksua laadukkaan toimintatavan johdon sitoutuessa laatujohtamismalliin, jossa asennemuutos ei maksa mitään. Kuinka tämä nollavirhe kyetään saavuttamaan jäi kuitenkin tuolloin kokonaisuudessaan ratkaisematta.

Lean Six Sigman vaikuttajat – Hall of Fame

Julkaistu  27.08.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma julkaistiin vuonna 1988 Yhdysvalloissa kun Motorola voitti Amerikan Presidentin laatupalkinnon (Malcom Baldrige). Six Sigman tausta ulottuu vuosien taakse ennen varsinaista julkaisua. Six Sigma oli vastaisku, keino, japanilaista puolijohdeylivoimaa vastaan. Motorola oli ahdingossa laaduttomuuden takia, koska japanilaisten laatutaso oli paljon heidän yläpuolellaan. Six Sigma on muuttunut niistä ajoista merkittävästi. Ensin mukaan tuli määrittelyvaihe (projektikohteiden tunnistaminen) ja myöhemmin Lean (aika -käsite).

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

Julkaistu  18.06.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Paras tapa parantaa systeemin suorituskykyä ja kapasiteettia on johtaa vaihtelua. Vaihtelu on johtamisen vaakakupin toisella puolella, jolla voidaan hallita toisen puolen hukkien lisääntymistä - alhaista läpimenoa, alhaista käyttöastetta ja pitkiä läpimenoaikoja (Kuva 1). Yhdellä sanalla: parantaa heikkoa tuottavuutta.

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Julkaistu  03.06.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Prosessien kehittämiseen on olemassa lukuisia eri tapoja. Yksi yleisesti käytetty konsepti on arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), jossa kuvataan prosessin vaiheet, yhteydet, tapahtumien taajuudet, varastojen määrät ja prosessien ajat yhdelle lomakkeelle. Keskeisintä prosessien kehittämisessä on, että toimintoja pyritään virtaviivaistamaan ja asioita halutaan ajatella uudella tavalla, kyseenalaistaen.

Onko kaikki erilaista vai ei?

Julkaistu  21.05.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ennen tieteellistä lähestymistapaa asioita ratkottiin järjen ja päättelyn perusteella. Tässä lähestymistavassa ongelmana oli hitaus ja usein väärin tehdyt johtopäätökset. Maapallon oletettiin olevan litteä, ajateltiin että kaikki ulkoplaneetat kiertävät maata, syövät johtuvat vääräuskoisuudesta jne. Kun järjen ja päättelyn tilalle tulivat luonnonlait, yhteiskunta alkoi kehittyä vauhdilla, elinikä kasvoi ja päästiin keskiajan kurjuudesta tämän päivän hyvinvointiin. Usein kuulee, että tuottavuusongelmien ratkaiseminen on maalaisjärjen käyttöä ja päättelyä. Onko näin? Pitäisikö asiaa lähestyä niin kuin tieteessä lakien kautta?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa

Julkaistu  06.05.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
5W2H -menetelmä on monipuolinen konsepti. Työkalua käytetään ongelmanratkaisussa ongelman rajaamiseen ja/tai parannusideoiden kehittämiseen. 5W2H -menetelmä sekoitetaan usein 5 x miksi analyysiin.

Säästä aikaa Minitab -nikseillä

Julkaistu  17.04.2013    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Statistiikasta on tullut viimevuosina vaadittu taito eri alojen ammattilaisten keskuudessa. Minitab on yksi yleisimmistä tilasto-ohjelmistoista, joita teollisuudessa käytetään. Minitab on maailmalla standardi statistiikan opetuksessa ja lähes kaikki graafiset ja tilastolliset analyysit eri kirjallisuudessa on tuotettu Minitabilla. Minitabissa on paljon ominaisuuksia, jotka ehkä jäävät tavalliselle käyttäjälle tuntemattomiksi. Näiden avulla kuitenkin säästät aikaa ja saat lisää tehokkuutta data-analyysiisi. Näitä oikopolkuja, vinkkejä ja kikkoja toki käsitellään koulutuksissa ja demonstraatioissa, mutta ne eivät ehkä kuitenkaan ole riittävästi kaikkien käytettävissä. Toisaalta helppariimme tulee usein kysymyksiä tämän tyyppisistä asioista. Pyrin tällä kirjoituksella tuomaan muutaman tuntemattomamman Minitab -niksin esille.

Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Julkaistu  09.04.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Formuloissa renkaiden vaihtoon menee muutama sekunti. Ymmärrän, että niissä piireissä vaihtoa on treenattu satoja tai tuhansia tunteja. Ei ole sattumaa, että he ovat todella nopeita. Kaikki turhat liikkeet ja hukka on karsittu pois, kaikki liikkeet on huolellisesti mietitty. Moottoriurheilussa tuhannesosasekunnit voivat ratkaista miljoonien eurojen vuositulot.

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Julkaistu  26.03.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Tuotteita ja palveluja tuotettaessa on niillä jokaisella etukäteen asetetut enemmän tai vähemmän ”määritellyt” rajat (suoritusarvot), joiden sisällä tai ylä- tai alapuolella asiakas haluaa niiden olevan. Rajoja kutsutaan toleransseiksi eli spekseiksi. Kaikkihan tuntevat NOLLA-toleranssi käsitteen. Jos poiketaan näistä rajoista, on kyseessä tuote- tai palveluvirhe ja ääritapauksessa vika, josta saattaa seurata reklamaatio.

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Julkaistu  13.03.2013    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Yrityksissä ja erityyppisissä organisaatioissa on vuosisatoja kasvatettu tuottavuutta. Usein on onnistuttu, mutta usein on myös epäonnistuttu. Suomessa teollisuuden ja palveluiden tuottavuuden kasvu (BKT) on hiipunut tasaisesti 1970 luvulta tähän päivään tilastokeskuksen tietojen mukaan (Hjerppe 2010) kuin myös työn tuottavuus (Kansantalouden tuottavuuskehitys 2012). Viimeisten uutisten perustellaan, ollaan taas siirtymässä lamaan. Tuottavuuden kasvu 0 % 2010-luvulla? Kääntyykö tuottavuus kasvu-uralle perinteisillä keinoilla vai jatkuvatko vaaralliset trendit vai tarvitaanko uusia tapoja ajatella?

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä? OFAT vai DoE?

Julkaistu  26.02.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Saat loistavan idean, joka näyttäisi ratkaisevan työ- tai vapaa-ajan ongelmasi. Kuinka toimit? Ideaa on testattava ja kokeiltava, toteutuuko idea ja saatko haluamasi tuloksen tai tuoton. Yksinkertaista, eikö totta! Muutat yhden asian ja toteat, mitä tapahtuu. Mutta kuinka ollakaan, työkaverisi tai ystäväsi ideoivat lukuisia muitakin mahdollisuuksia, tekijöitä, jotka voisivat vaikuttaa. Olisi toki hyvä testata ja kokeilla näitä kaikkia ideoita, mutta se olisi työlästä ja vaivalloista. Voisitko testata kaikkia ideoita samanaikaisesti? Mutta silloinhan et voi tietää, mitkä tekijät vaikuttavat, vai voisitko sittenkin saada tekijän selville yhdellä kokeella?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Julkaistu  12.02.2013    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
En malta olla siteeraamatta juuri ilmestynyttä professori Esko Valtaojan kirjaa ”Kaiken käsikirja – Mitä jokaisen tulisi tietää” (Ursa, 2012). En siksi, että alkujaan opiskelin kvanttifysiikkaa, vaan siksi, että kirja on erinomainen ja kuvaa hyvin tiedettä ja luontoa – siis myös laatua ja sen parantamista. Luonnon laeistahan on kysymys. Esko Valtaoja toteaa, että on olemassa kaksi luotettavaa teoriaa – kvanttifysiikka ja suhteellisuusteoria. Six Sigma ja Lean ovat sovellutuksia kvanttifysiikasta. Älä pelästy, ei se niin vaikeaa ole, vaikka joskus hämmästyttävää!

Viiden ässän kehitystyökalu

Julkaistu  15.01.2013    Kirjoittanut  Jouni Väisänen  
Usein yrityksissä törmätään ongelmiin jotka johtuvat tilan puutteesta. Tilan puute voi olla tietotekniikan puolella, toimistossa tai tuotannossa. Tietokone tökkii ja kaatuilee ennustamattomasti. Serverissä ei riitä kapasiteetti, muisti on loppu. Tuotannossa etsitään päivittäin työohjeita ja työkaluja työtehtävien suorittamiseen. Todennäköisesti tilaa on kuitenkin tarpeeksi, niin tuotannossa, kuin toimistossasikin ja tietokoneellasi. Ongelman aiheuttaja voi olla se, että tietokoneesi muistin täyttää vuosien saatossa kerääntyneet tuhannet tiedostot liitteineen, joita et uskalla heittää pois?

Artikkelit 2017

Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

LaatutyökalutIshikawaOhnoideointisuorituskykymittaritFactory PhysicsDemonstraatiotregressioanalyysiKingmanin yhtälöriskinkartoitusBody of KnowledgeWheelerpäämäärämalliryhmittelykaavioLaatujärjestelmäparannusmalliarvovirtaarvovirtakuvausAsiakastarvetiedonkerääminenCTPparannusmenetelmäDOEtyökalutparannustoimintaFeigenbaumDFSSTPMdatan keräyskoesuunnittelukuvaaminenjärjestäminenjaksoaikaCombanion by MinitabShingohypoteesitestiuutiskirjehävikkifunktiolaadunhallintakausaliteettipaloautopeliANOVAMSAqfdMonte CarloHukkaacceptance samplingmielenmallitSix Sigmaaivoriihigurutluotettava mittausmittaussysteemidatan laatuMarkkinointiprosessiarvovirta-analyysiasiakasprosessikuvausriskiL8-matriisiMinitab 18OpettaminenDMAICohjaussuunnitelmaCDAlaadunkehittäjämallitoiminnan lainalaisuudetvaihteluLean Six SigmaTuottavuusBlack BeltTätä on LeanohjausLeantehdasfysiikkaControl PlanDesign of ExperimentsGageEDAmittavirheLean Six Sigma Black BeltasiakastyytyväisyysDemingläpimenoaikaIATFlaatutyökalutVSMLean-visiolajittelut-testiHarrydatatehollinen aikahyväksymisnäytteenottoIATF 16949PDCAShewhartongelmanratkaisulaatu ratkaiseeLittlen lakiASQKaikakuBOKjidokatäystekijäkoeJatkuva parantaminentoleranssilaatuparannustoiminnan kehittyminenmuutosmittaaminenPDSA-ympyräDMADV5SsitoutuminenHall of FameennustaminenISO 9000ISO 9001:2015CTQlaadunparannuslainalaisuudetvaihtelun vaikutushistogrammiprosessitehokkuusreunasysteemiSPClaatu SuomessaTPSasiakastyytyväisyysparannuksen johtaminen0-virheLean-talolaadunohjausPDSAOFATparantaminendatan käsittelyMarkkinointivuodiagrammidatan käsittelyToyotaSigmaOpetusmenetelmätturvallisuustilastollinen päätöksentekokorrelaatioDSDsatunnainen vaihtelu5W2H muutoksen tuskaSPC-korttiISO 9001kustannussäästötsyy-seurauskaavioTaguchimonimuuttujatestiTOCerityissyyhypoteesitestaussatunnaissyymonimuuttujakoeValue Stream Mappinghukan muodotMinitab8DoperaatiotutkimusjohtamisjärjestelmäparannusstabiililaatutaulutvalvontaParetotilastomatematiikkasekoitekoejitLean HandbookryhmätyöskentelyCrosbytilastoBalanced ScorecardROIstandardointipuhdistaminenmixtureFMEAdata-analyysiKataJohtaminenJurannollavirhemenetelmätVOCdatan luokitteludatan käsittelyinnovaatiomittausprosessiDesign for Six Sigmaohjauskorttikvantitatiiviset menetelmätKingmanBig DataLaatukonferenssioeeneukkarikoekalanruoto

Arkisto