Artikkelit

Lean Six Sigma ja palvelucase: ”Lähetejonojen ja läpimenoajan lyhentäminen Ortopedian poliklinikalla”

Julkaistu  04.11.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigma on systeemin, prosessin tai palveluketjun suorituskyvyn parannusmenetelmä, joka perustuu viisivaiheiseen DMAIC -prosessiin. Prosessilla voidaan parantaa tehokkaasti niin Lean (aika) kuin Six Sigma (tuote-, palveluominaisuus) kohteita. Olemme saaneet harvinaisen luvan julkistaa Pohjois-Karjalan keskussairaalan (PKSSK) ortopedian poliklinikalla tehdyn Lean Six Sigma Black Belt -projektin kokonaisuudessaan.

Lean -teesien maailma

Julkaistu  01.10.2014    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Leanista on puhuttu Suomessa jo useampi vuosikymmen. Miksi edelleen tuottavuuden kehitys laahaa? Onko Leanissa päästy eteenpäin? On toki helppo yhtyä yleisiin ja kohtalaisen helposti lausuttaviin teeseihin: luottamus, johto mukana, sana pitää, oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus, oma esimerkki, kaikki kehittävät, osaamiskartoitus, kommunikaatio toimii, tiimikoulutus, tiimityö, visuaalisuus, siisteys, tavarat oikeilla paikoillaan, jne. Mutta mietipä itsesi kehitysjohtajan, toimitusjohtajan tai tuotantojohtajan rooliin, jossa viet nämä käytäntöön ja organisoit nämä toimenpiteet tai toimintatavat jokaisella organisaatiotasolla joka päivä niin, että yrityksen operatiiviset ja taloudelliset suoritusarvomittarit paranevat.

Lean Six Sigma ja simulointi

Julkaistu  02.09.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigman yksi merkkipaalu ohitettiin 27.1.2014, kun Six Sigma -menetelmästä julkaistiin suomeksi SFS/ISO -standardit 13053-1 ja 13053-2. Standardit ovat: "Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma osa 1: DMAIC-menetelmä" ja "Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma osa 2: Työkalut ja tekniikat".

Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä

Julkaistu  12.08.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean on ihmisten johtamista (leadership) ja tekniikkaa (engineering). Johtamisen tukena toimivat psykologia ja johtamisteoriat. Tekniikassa tukena toimivat toimintaa säätelevien lainalaisuuksien ymmärtäminen ja kvantitatiiviset analyysit.

t-testi tutuksi!

Julkaistu  01.06.2014    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Tänä päivänä tilasto-ohjelmistot, kuten Minitab, ovat tuoneet tilastolliset analyysit jokapäiväiseen käyttöön. Laskenta ei enää ole työlästä eikä kaavoja tarvitse muistaa. Riittää, kun osaat kerätä oikeanlaisen näytteen, sijoittaa datan Minitab -worksheetille ja valita oikean analyysin. Sen jälkeen ohjelma suorittaa laskennan ja piirtää kuvat. Sinun tarvitsee vain osata tulkita tuloksia.

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Julkaistu  28.04.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Keskustelu viekö Lean tai Six Sigma -menetelmä eteenpäin yritystoimintaa on jatkuvan väittelyn kohde. "Koulukunnat" pyrkivät todistamaan oman kantansa parhain päin. Objektiivinen asioiden tarkastelu saa jäädä taka-alalle. Tämä väittely saa jopa kiihkomielistä vastakkainasettelua kirjoissa sekä keskusteluissa. Jos tavoitteena on kehittää toimintaa, on kai tärkeämpää ymmärtää objektiivisesti miksi jotkut onnistuvat ja toiset eivät soveltaessaan menetelmiä.

Aikavaihtelu

Julkaistu  01.04.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tilausten ja tuotteiden välisten aikojen vaihtelun vaikutus yritysten tai organisaatioiden tuottavuuteen on merkittävä. Jos tilaukset tulisivat aina samalla nopeudella, niiden aikaväli ei vaihtele. Jos tuotteet yrityksessä tehtäisiin aina samalla nopeudella (so. liukuhihna), niiden nopeus/aika ei vaihtele. Vaihtelu vaikuttaa resurssien tarpeeseen ja tätä kautta investointitarpeeseen sekä organisaation kykyyn vastata asiakaskysyntään nopeasti ilman korkeaa varastotasoa. Artikkelissa käsitellään luonnollisen, satunnaisten ja ei-satunnaisten sekä laatuvikojen vaikutusta aikaan ja sen vaihteluun.

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua? - Lean Six Sigma

Julkaistu  06.03.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Oletko huomannut, kuinka marketin kassajonossa asiakkaan ”laatuvirhe”, PIN-koodin unohtaminen, tuotteen hinnan puuttuminen joko punnituksen unohtumisesta johtuen tai muusta syystä vaikuttaa kaikkiin henkilöihin? Jonon pituus kasvaa ja harkitset siirtymistä toiseen jonoon. Maksujonosi ei kulje LEANISTI. Syntyy hukkaa

Lean ja hukka – Muda, Mura ja Muri

Julkaistu  19.02.2014    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Onko hukan tunnistaminen päämäärä vai keino? Parantaako hukan tai ei arvoa lisäävän ajan poistaminen aina tuottoa? Mitä hukka on ja mitä se kertoo toimintaolosuhteista?

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Julkaistu  05.02.2014    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Menenkö lääkäriin vai yritänkö hoitaa ”flunssan” kotikonstein? Vai onko minulla sittenkään flunssa vai jokin vakavampi sairaus? Nämä samat kysymykset voidaan esittää hyvinkin erilaisissa yhteyksissä koskivat ne sitten yksilöä, perhettä, yhteisöä, organisaatiota tai valtiota. Miksi ja miten? On selvitettävä syy ja siihen parannuskeino tai menetelmä tai molemmat. Lääkärit kutsuvat tätä diagnoosiksi.

Artikkelit 2017

IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

mittaussysteemiLeanarvovirtakuvausasiakastyytyväisyyskalanruotomonimuuttujatestiHall of Famet-testitilastomatematiikkaHarrySigmaDMAICISO 9000parannusohjauskorttiHukkakausaliteettiGageKingmanin yhtälöLean-talohyväksymisnäytteenottoarvovirtaryhmittelykaaviokorrelaatioparannustoimintaasiakasmuutoksen tuskatilastodatan käsittelyAsiakastarveacceptance samplinglaadunohjaussatunnaissyyläpimenoaikavaihtelun vaikutusJohtaminenlajittelutoiminnan lainalaisuudetPDCAvuodiagrammitilastollinen päätöksentekomonimuuttujakoelaadunkehittäjälaatutyökalutFeigenbaumlaatutaulutCrosbyjärjestäminen5SROIprosessidatan käsittelykoesuunnitteluBig DataOpettaminenMarkkinointihukan muodot0-virheVSMinnovaatioerityissyylainalaisuudetlaadunparannuskuvaaminenDemonstraatiotLaatukonferenssikvantitatiiviset menetelmätCTParvovirta-analyysiennustaminenParetoSPCvalvontaryhmätyöskentelyKataideointioeelaatu ratkaiseeMarkkinointiprosessihistogrammiKingmanaivoriihiparannustoiminnan kehittyminenDOEpaloautopelilaatu SuomessaLaatujärjestelmäBlack Beltohjausstabiilidatan laatuEDAShingotiedonkerääminenregressioanalyysiShewhartsysteemitehokkuusreunaDesign for Six SigmaIshikawaBody of KnowledgejitDFSSTaguchisatunnainen vaihteluIATF 16949nollavirheVOCriskiturvallisuuskustannussäästötDemingtehollinen aikaL8-matriisiparannusmalli5W2H mixtureLittlen lakimittaaminentyökalutmielenmallitsekoitekoeCTQvaihtelujidokaasiakastyytyväisyysprosessikuvausSPC-korttiISO 9001:2015IATFpuhdistaminenjaksoaikahypoteesitestausLean HandbookohjaussuunnitelmapäämäärämalliDMADVFMEAdatan käsittelymuutosqfdPDSA-ympyräsuorituskykymittaritCDATPSTPMongelmanratkaisuoperaatiotutkimusgurutlaadunhallintaKaikakumittausprosessiTätä on LeanJatkuva parantaminenTuottavuusPDSA8DToyotaparannuksen johtaminenOFATtoleranssiLean Six SigmaValue Stream MappingControl PlanISO 9001OhnouutiskirjeMinitabriskinkartoitusneukkarikoedata-analyysiDesign of ExperimentshävikkifunktioJurantäystekijäkoeluotettava mittausMSAsyy-seurauskaavioFactory PhysicsANOVAASQBOKmalliLaatutyökalutOpetusmenetelmätdatan keräyslaatuSix SigmastandardointiLean-visioTOCparantaminenjohtamisjärjestelmäLean Six Sigma Black BeltBalanced ScorecarddatahypoteesitestiWheelerdatan luokitteluparannusmenetelmäsitoutuminenmittavirhemenetelmättehdasfysiikka

Arkisto