Artikkelit

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?

Julkaistu  22.12.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
FMEA on työkalu, menetelmä, jota voidaan käyttää palveluissa tunnistamaan potentiaaliset tai tunnetut vikamuodot. Menetelmä tarjoaa mahdollisuuden tilanteen seurantaan sekä korjaaviin toimenpiteisiin, ennen todellista (ensimmäistä) palvelua. Ensimmäinen palvelukerta on toiminta, jolloin palvelu suoritetaan tietylle asiakkaalle osana jokapäiväistä toimintaa.

Miksi toleranssit?

Julkaistu  09.12.2015    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Eli Whitney loi yhden keskeisistä tuottavuuskonsepteista, joka mahdollisti töiden osittamisen ja alihankintaketjujen luomisen. Hän loi konseptin, kuinka hallita raaka-aineista ja valmistuksesta muodostuvaa vaihtelua (poikkeamia). Tämä konsepti syntyi ratkaisuksi käytännön ongelmaan, kuten moni muukin merkittävä idea.

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma

Julkaistu  24.11.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Erinomainen laatu palveluissa ja tuotteissa takaa kestävät taloudelliset tulokset, koska palvelut ja tuotteet, jotka ovat erinomaisia kilpailijoihin nähden myyvät enemmän ja niiden tuottaminen on halvempaa ja nopeampaa.

Big Data palveluissa ja palveluna

Julkaistu  11.11.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Elämme maailmassa, jossa datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tähän datan määrän kasvuun liittyen on alettu puhumaan Big Datasta, suuresta datasta.

VSM - mihin tätä käytetään?

Julkaistu  25.10.2015    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Olet saanut tehtäväksesi parantaa yksikkösi tuottavuutta ja palvelun laatua. Mietit ehkä mitä pitäisi tehdä. Takaraivossa kuumottaa ajatus…

Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD)

Julkaistu  13.10.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Asiakaslähtöisen tuotekehityksen keskeisenä työkaluna on QFD-matriisi, jolla asiakkaan tarve selvitetään ja priorisoidaan ja käännetään operatiivisiksi ohjeiksi ja spekseiksi.

Kokeilua vai koetoimintaa?

Julkaistu  29.09.2015    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Tiedätkö, mitä eroa on kokeilulla ja koetoiminnalla? Useat henkilöt ns. kokeilevat tai asettavat jonkin tuotteen tai prosessin kokeilemalla paikalleen. Tätä ei yleensä kutsuta kokeeksi (experiment) vaan kokeiluksi (räpläämiseksi).

Hyväksymisnäytteenotto

Julkaistu  15.09.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Teollisuudessa ja jokapäiväisessä elämässä voi tulla vastaan tilanteita, joissa esimerkiksi kaikkien tuotteiden tarkastaminen ei ole mahdollista. Tällaisia tilanteita varten on teollisuudessa käytössä erilaiset hyväksymisnäytteenoton tekniikat (acceptance sampling).

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta

Julkaistu  02.09.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Keskustelu tuottavuudesta ja yksikkötyökustannuksista käy kiivaana. Pitäisikö lisätä työn tuloksia parantamalla tuottavuutta vai pienentää työn yksikkökustannusta.

Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista

Julkaistu  19.08.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Monet eri alojen, kuten terveystieteen, sosiaalitieteen, taloustieteen tai käyttäytymistieteen tutkimukset keskittyvät kausaalisuuteen eivätkä niinkään assosiaatioon. Kausaalisuus tarkoittaa syyn ja seurauksen tutkimista. Vastaavasti assosiaatiota tutkittaessa keskitytään tilastotieteen keinoin esimerkiksi korrelaation tutkimiseen.

Pääkomponenttianalyysi Minitabilla

Julkaistu  05.08.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Teollisuudessa ja käytännössä vastaan tulevat datat ovat monesti monimutkaisia, moniulotteisia datoja. Tällaisten datojen käsittelyyn ja analysointiin voidaan soveltaa tilastomatemaattisia monimuuttujamenetelmiä. Nykyisenä tehokkaiden ja kehittyneiden tietokoneiden aikakautena tällaisten analyysien laskeminen ohjelmistojen avulla on varsin helppoa.

Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Julkaistu  10.06.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Tilastollisen prosessinohjauksen (SPC, Statistical Process Control) historia alkaa vuodesta 1924. Tohtori Walter A. Shewhart työskenteli tällöin Bellin laboratorioiden palveluksessa ja esitteli esimiehelleen ensimmäisen yhden muuttujan SPC-kortin. SPC-kortti oli tohtori Shewhartin työkalu, jolla hän erotteli prosessin vaihtelusta satunnaissyistä johtuvan vaihtelun (common cause variation) ja erityissyistä johtuvan vaihtelun (special cause variation).

Tuottavuuden parantaminen - onko sama mitä aikaa lyhennät? EI

Julkaistu  27.05.2015    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tuottavuuden parantaminen on kaikkien huulilla, etenkin näin alhaisen ja laskevan kysynnän aikana. Lääkkeeksi tarjotaan leikkauksia, säästöjä. Toinen suunta ja samalla mielenkiintoinen eli tuotoksen kasvattaminen jää vähemmälle huomiolle. Tuottavuudesta on tullut liki synonyymi säästämiselle. Tuottavuuden parantaminen ei ole säästämistä, vaan tuotoksien ja panoksien suhteen parantamista.

Vuosittaisen laatukonferenssin kuulumiset USA:sta

Julkaistu  13.05.2015    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Tämänvuotinen Amerikan Laatuyhdistyksen (American Society for Quality, ASQ) järjestämä maailman laatukonferenssi on nyt takanapäin. Konferenssi järjestettiin 4.-6.5.2015 (Nashville, Tennessee) teemalla: Transforming the World Through Innovation, Inspiration, and Leadership. Osallistujia konferenssissa oli lähes 3000, kaikkiaan 47 eri maasta. Konferenssi oli järjestyksessään 69:s.

Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys

Julkaistu  29.04.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Big datasta puhutaan tällä hetkellä paljon. Monet tutkijat tutkivat asiaa ja kirjoittavat siitä. Yliopistot ja muut oppilaitokset kehittävät koulutusohjelmia siihen liittyen. Big datan myötä on jopa syntynyt uusi datatieteilijän (Data Scientist) ammatti, jonka harjoittajat keskittyvät työssään Big datan analysointiin.

Parannustoiminnan kohdistaminen

Julkaistu  15.04.2015    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Parannustoiminnan kohdistaminen oikeaan kohteeseen on oleellinen osa yrityksen kilpailukyvyn parantamista. Jos kohde valitaan väärin eli parannetaan kohdetta ja toimintaa, joka ei ole liiketoiminnan etenemisen este, tulosta ei synny. Laskennallisesti muodostuu tuloksia ja ns. ”funny money:a”, mutta omistajien seuraamat mittarit eivät värähdä.

Kumpi auto on parempi

Julkaistu  01.04.2015    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
4-vuotias Joonas on saanut uuden autoradan, jossa on silmukka ja kaksi autoa. Hän haluaa tietää kumpi autoista, punainen vai vihreä on parempi. Joonas ei vielä ole opiskellut tilastotiedettä, mutta Joonas tietää isän puheiden perusteella, että Six Sigmassa käytännön ongelma "käännetään" tilastomatemaattiseksi ongelmaksi ja vastaavasti tilastomatemaattinen ongelman ratkaisu käytännön ongelman ratkaisuksi.

Lean -toiminnan lainalaisuudet

Julkaistu  18.03.2015    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Aikatekijä on noussut keskeiseksi tekijäksi yhteiskunnassa ja yrityksissä. Lainsäätäjä asettaa erilaisia aikarajoitteita tuotteiden ja palvelujen toimittamiselle erilaisten palvelutakuiden muodossa. Yritykset asettavat yhä tiukempia toimitusaika- ja toimitusvarmuusvaatimuksia sekä joutuvat myös itse vastaamaan niihin. Jostain syystä tuotteet ja palvelut halutaan mahdollisimman nopeasti. Liekö syynä digitalisaatio, internet, nettikauppa vai yleinen hektisyyden kasvu? Vai uskotaanko, että vasteaikaa lyhentämällä päästään tehokkuuteen. Kasvaako yrityksen tuottavuus nopeuden myötä?
Edellinen 12 Seuraava

Artikkelit 2017

Leviääkö Lean käsiin?  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

FMEAjitkuvaaminenmallitilastomatematiikkajidokatoiminnan lainalaisuudetprosessiparantaminenBody of Knowledge5W2H mixtureparannusmallisatunnainen vaihteluJohtaminenparannustoiminnan kehittyminenerityissyymielenmallitoeeCDAKingmanShingoTaguchiMarkkinointiPDSAMinitabhävikkifunktiohypoteesitestausLaatujärjestelmäJuranOFATdatan käsittelyryhmittelykaavioDesign for Six SigmaIshikawasekoitekoehypoteesitestiParetoasiakastyytyväisyysDMADVISO 9001:2015data-analyysiasiakasOpettaminenOpetusmenetelmätmittaaminenTOCMSAstandardointiEDALeanDesign of ExperimentsLaatutyökalutmonimuuttujakoekoesuunnittelukorrelaatioHukkaLean Six SigmaDOEqfdBig Datadatan käsittelyaivoriihidatan käsittelyKaikakuhistogrammiluotettava mittausFeigenbaumJatkuva parantaminentyökalutTuottavuusLean-visioSigmatilastollinen päätöksenteko5SparannustoimintaISO 90010-virheROIANOVAacceptance samplingohjausoperaatiotutkimusparannust-testikausaliteettigurutLaatukonferenssikustannussäästötdatan laatuCTQmittaussysteemimittausprosessiDFSStehollinen aikaWheelerBlack BeltparannusmenetelmäVOCjohtamisjärjestelmäprosessikuvausturvallisuusVSMValue Stream MappinglaadunhallintatäystekijäkoeOhnomuutoksen tuskamittavirhelajittelumenetelmätSPCkvantitatiiviset menetelmätarvovirta-analyysiarvovirtakuvausAsiakastarveneukkarikoeTPSregressioanalyysiryhmätyöskentelypaloautopeliohjaussuunnitelmaGage8DSix SigmalaadunohjausControl PlanideointilainalaisuudetnollavirhetoleranssimonimuuttujatestilaatutaulutvaihtelulaatutyökalutMarkkinointiprosessisuorituskykymittaritriskinkartoitusriskiL8-matriisiFactory PhysicsKingmanin yhtälövalvontaasiakastyytyväisyyslaatu ratkaiseeDemonstraatiotuutiskirjetiedonkerääminenToyotapäämäärämallidataHall of FamestabiiliHarryjaksoaikaBOKDMAICTätä on LeanSPC-korttisatunnaissyypuhdistaminenvuodiagrammiarvovirtaDeminglaadunparannusIATF 16949innovaatiolaadunkehittäjädatan luokitteluLean-taloBalanced ScorecardPDCAhyväksymisnäytteenottolaatuPDSA-ympyräKataLean Six Sigma Black BeltLean Handbookhukan muodotlaatu SuomessaTPMLittlen lakiCTPläpimenoaikadatan keräyssysteemitehokkuusreunamuutosASQongelmanratkaisuohjauskorttisitoutuminenCrosbyShewhartennustaminentilastotehdasfysiikkavaihtelun vaikutusjärjestäminenIATFsyy-seurauskaavioparannuksen johtaminenISO 9000kalanruoto

Arkisto