Artikkelit

Unohdettu laadunohjaus?!

Julkaistu  09.11.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Olen vuosien kuluessa huomannut ja samalla ihmetellyt suomalaisten yritysten laadunohjauksen tilaa. Kovin monesta yrityksestä näyttää "laadunohjaus" puuttuvan kokonaan tai ainakin sen toimintaperiaatteen ymmärtäminen. Onko laadunohjaus unohdettu vai eikö sitä ymmärretä. Pienillä toimilla voidaan tehdä merkittäviä parannuksia tuotteiden ja palvelujen laatuun. Antamalla oikeaa palautetta ja oikein!

Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä

Julkaistu  26.10.2016    Kirjoittanut  Tanja Karjalainen  
Monet ammattilaiset tuntuvat pelkäävän Six Sigmaan liittyvää statistiikkaa – laskentaa, matematiikkaa – syyttä. Vaikka data näyttelee kriittistä roolia laadun parantamisessa, ei analyysejä ole suurimmalta osalta vaikea tehdä ja ymmärtää. Sinun ei tarvitse olla tilastollisissa analyyseissä haka tai edes tuntea niitä entuudestaan! Kaikki on nyt tehty helpoksi ja ymmärrettäväksi "kuvien, graaffien" avulla.

Lääkärille 15 minuutissa

Julkaistu  12.10.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Peruslainalaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen sekä käyttäminen päätöksenteossa luovat eriomaista pohjaa kilpailukyvyn parantamiseen. Lainalaisuuksien tarkastelu mallien (kaavojen ja yhtälöiden) avulla korjaa ajatusvinoumia ja auttaa tekemään parempia johtopäätöksiä.

Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna

Julkaistu  28.09.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Jatkuvasti törmään keskusteluun jaksoajan (jotkut käyttävät termiä läpimenoaika) lyhentämisestä. Olen havainnut, että aina ei muisteta miksi aika on ja mistä se muodostuu. Jos lyhentynyt aika voidaan hyödyntää kaupankäynnissä ja muuttaa tuottajalle arvoksi, rahaksi, kannattaa se tehdä. Muutoin ajan lyhentämisestä voi tulla kallis "harrastus".

Tehokkuusreunan tunnistaminen

Julkaistu  14.09.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Tehdasfysiikasta on sanottu, että se on teknistä. Valmistus ja tuottaminen ovat teknistä, onpa kyseessä tuote- tai palveluliiketoiminta.

Lean Six Sigman soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa

Julkaistu  31.08.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigma leviää suhteellisesti eniten maailmassa (17 % kasvu). Lean on myös kasvussa (muutos on kuitenkin virherajojen sisällä ±3,6 %) . Sen sijaan suosiota ovat menettämässä ISO, Laatujohtaminen ja auditointi. Tieto perustuu Amerikan Laatuyhdistyksen (ASQ) maailman laatutilannetta 2016 kuvaavaan tutkimuksen/1/. Tutkimukseen osallistui 1665 yritystä lähes sadasta maasta. Suomesta osallistujia oli 68.

Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!

Julkaistu  17.08.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Johtajan LAATU on ensisijassa pyrkimystä parempaan liiketoimintaan ja organisaation tulokseen. Keskeinen kysymys on, miten tähän suuntaan voidaan edetä?

Osaaminen, Lean -osaaminen

Julkaistu  03.08.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Osaatko kuvitella lääkäriä tai talousjohtajaa, jolla ei ole alansa koulutusta? Eikö olekin vaikea. Lean -osaajaksi voit nimetä itsesi, vaikka sinulla ei ole koulutusta. Usein itselle saattaa riittää, että olet tehnyt jotain toimenpiteitä, jotka liitetään Leaniin.

Lean Six Sigma ja Kaikaku

Julkaistu  15.06.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Lean Six Sigman tarkoituksena on eliminoida vaihtelua palvelu- ja tuotanto-operaatioista. Vaihtelu esiintyy ajassa – tilausten saapumisväli vaihtelee, työajat vaihtelevat - ja syntyy pitkät läpimenoajat. Samoin vaihtelua voi esiintyä ominaisuuksissa – maku vaihtelee, paino vaihtelee, mitat vaihtelevat - ja syntyy suuret virhe- ja vikamäärät. Sanalla sanoen syntyy suuret määrät hukkaa ja hävikkiä.

Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?

Julkaistu  31.05.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Ajasta on tullut entistä tärkeämpi tekijä palveluorganisaatioiden kilpailussa. Palveluja on yllin kyllin kaikkialla. Yrityksiin kohdistuvaa kysyntää, kasvua, rajoittaa laatu ja saatavuus. Aikatekijä mielletään laaduksi, mutta samalla se usein on mittari saatavuudelle. Esimerkkinä tästä voisi mainita jonotusajan. Mitä nopeammin saat palvelua, sitä laadukkaampana palvelua pidät ja samalla hankkiminen helpottuu.

Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Julkaistu  18.05.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Luodakseen kestävää menestystä yritysten on päästävä tuotekehityksessä eroon epävarmasta tuoteideoinnista ja ideoiden karsinnasta. Onnistuneelle tuotekehitykselle on A ja O tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja priorisoida ne.

Mitä lean on?

Julkaistu  04.05.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean on perimmiltään jatkuvaa täydellisyyden tavoittelua. Täydellisyyden tavoittelu tarkoittaa käytännössä jatkuvaa olemassa olevien toimintatapojen arviointia ja muutosta sekä uusien toimintatapojen vakiinnuttamista. Toiminta on tavoitteellista, jotka johdetaan liiketoiminnan tarpeista.

Johtajan LAATU

Julkaistu  20.04.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Johtajan LAATU on ensisijassa pyrkimystä parempaan liiketoimintaan ja organisaation tulokseen. Keskeinen kysymys on, miten tähän suuntaan voidaan edetä. Mikä on visio ja strategia? Mitä lähestymistapoja ja menetelmiä pitäisi käyttää.

Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen

Julkaistu  23.03.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Parannus on aina projekti. Parannus ei ole ohjelma, mutta ohjelma jolla haetaan parempaa, voi johtaa parannukseen, jos se pitää sisällään joukon projekteja. Projektilla tulee olla järkevä päämäärä, aikataulu, oikea kohde ja oikean suuntaiset sekä toimivat toimenpiteet, muuten tulos jää saavuttamatta.

Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?

Julkaistu  02.03.2016    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Parannusta tapahtuu päivittäin jokaisessa organisaatiossa. Jopa niissä, joiden tilanne on huono. Tiivistetysti tämä tarkoittaa sitä, että henkilöstö selviytyy tästäkin päivästä ja näistäkin toimituksista, asiakkaista, potilaista tekemällä lukuisia pieniä ja hyödyllisiä parannuksia – ”Useful many”-parannuksia.

ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista

Julkaistu  24.02.2016    Kirjoittanut  Jarno Kankaanranta  
Ensisijainen tarkoitus laadunhallinnalla on täyttää asiakkaiden vaatimukset ja pyrkiä ylittämään asiakkaiden odotukset. Näin toimimalla, organisaatio saavuttaa jatkuvan menestyksen sekä säilyttää asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamuksen. Kaikki asiakkaan kanssa olevat vuorovaikutustilanteet ovat mahdollisuuksia lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle. Organisaation menestymistä tulevaisuudessa edesauttaa asiakkaiden nykyisten ja tulevien tarpeiden ymmärtäminen.

Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015

Julkaistu  09.02.2016    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Prosessimaisen toimintamallin (process approch) näkee sekoittuvan usein prosessien kuvaamiseen (process mapping). Ne ovat kaksi eri asia. Prosessimainen toimintamalli yleistää kohteen niin, että siihen on helppo soveltaa laadun kolmijakoa: suunnittelu (quality planning), ohjaus (quality control) ja parannus (quality improvement).
Edellinen 12 Seuraava

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2019

Tiedon luominen ja Six Sigma   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

data-analyysilaatu ratkaiseeideointiValue Stream MappingGreen Belthukan muodotLean HandbookPDSA-ympyräTätä on LeanKatatehokkuusreunaBOKCTQmittausprosessiOpettaminenEDAkalanruotopaloautopelilajittelumielenmallitongelmanratkaisukorrelaatiomallilaatutaulutROIstabiilimenetelmätsatunnainen vaihteluKaikakuBody of Knowledgevaihtelusatunnaissyyennustaminenkustannussäästötarvovirta-analyysiHall of FamenollavirhesysteemiToyotaDFSSjithävikkifunktioryhmätyöskentelyneukkarikoeqfdvaihtelun vaikutussuorituskykysuorituskykymittariterityissyydatan käsittelyasiakastyytyväisyysohjausMarkkinointiohjaussuunnitelmatilastollinen päätöksentekotyökalutmonimuuttujatesti5W2H IATFdataregressioanalyysilaatutiedonkerääminenKingmanin yhtälöWheelerterveydenhuoltoKaizenriskinkartoitusGageCrosbyjidokaOFATsyy-seurauskaavioTaguchitoiminnan lainalaisuudetkausaliteettiparannustoiminnan kehittyminenkoulutusLittlen lakiTPSISO 9001järjestäminenTOCsekoitekoeriskitilastotoiminnan laitaivoriihitehollinen aikaShewhartISO 9001:2015gurutmittaussysteemiKingmanluotettava mittauspäämäärämalliSPC-korttiMinitab 19histogrammi0-virheFeigenbaumtäystekijäkoeCTPParetomittaaminenMinitabdatan keräysAsiakastarveryhmittelykaavioasiakastyytyväisyysPDSALaatukonferenssiMSACDAuutiskirjeLean Six SigmatehdasfysiikkapuhdistaminenSix SigmaLeanlaadunhallintaDeminglainalaisuudetVOCMarkkinointiprosessiLaatujärjestelmäGage R&Rkvantitatiiviset menetelmätYellow BeltBalanced ScorecardDMADVSigmalaadunohjausinnovaatioShingoturvallisuusJohtaminendatan käsittely8Dlaadunparannusarvovirtakuvausmonimuuttujakoemuutoksen tuskaPDCAvalvontalaatutyökalutOhnoLean Six Sigma Black BelttoleranssivuodiagrammimixtureparannustoimintamuutosparantaminenoeeControl Plant-testiIshikawaSPClaatu SuomessaBig DatasitoutuminenparannusmalliDSDVSMLean-visioläpimenoaikaBlack BelttekoälyDesign for Six SigmaASQhypoteesitestausjaksoaikaTPMkoesuunnitteluhypoteesitestiJatkuva parantaminenohjauskorttitilastomatematiikkaDMAICFactory Physicsacceptance samplingmittavirheL8-matriisiFMEAhyväksymisnäytteenottoDemonstraatiotdatan laatuLaatutyökalutDOEparannusmenetelmäkuvaaminenHarrylaadunkehittäjäTuottavuusDesign of ExperimentsOpetusmenetelmätoperaatiotutkimusHukkaCombanion by MinitabparannusMinitab 18Lean-taloprosessikuvausasiakasdatan käsittelyTQMISO 9000Juranparannuksen johtaminen5Sprosessistandardointidatan luokitteluarvovirtaMonte CarloANOVApalveluIATF 16949johtamisjärjestelmä

Arkisto