Artikkelit

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0

Julkaistu  25.09.2018    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Niin maailma muuttuu Eskoni! Mikään ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen! Viimeisten vuosikymmenien aikana on tapahtunut erittäin nopea muutos ihmisten välisissä yhteyksissä, analytiikassa ja datassa. Elämme nyt neljättä teollista vallankumousta (Industry 4.0), informaatio- ja kyberfyysistä aikaa

Väärinymmärretty Lean

Julkaistu  16.08.2018    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Kuulostaako tutulta: hukan poistaminen on "pop", kypsyysarviointia suoritetaan osasto- ja aluekohtaisesti, kaikki toimintatavat tulee standardoida, valkotaulut seinille ja niiden ympärille kokoonnutaan säännöllisesti, 5S -auditointi on tärkeää, kaikkia kannustetaan tekemään jatkuvasti pieniä parannuksia osastoilla. Minusta kuulostaa tutulta.

Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”

Julkaistu  05.07.2018    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Lean Six Sigma -menetelmä on keino ja tehokas täsmäisku suorituskyvyn parantamiseen vaativassa kohteessa. Menetelmän tavoite ja keinot poikkeavat merkittävästi yksittäisen ongelman poistamisesta, juurisyyanalyysistä. Menetelmä pitää sisällään parannuksen perustan kannalta monia tärkeitä elementtejä.

Six Sigma on saavuttanut kypsän iän

Julkaistu  13.06.2018    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigma -menetelmä on hyvä keino hakea ratkaisua, muutosta parempaan, hyvin määriteltyihin kohteisiin. Six Sigma tuo organisaatioon myös mukanaan kulttuuria keskustella numeroiden avulla todellisista ongelmista.

Hukka ja arvo vs. lean-tiede

Julkaistu  31.05.2018    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Hukan poistamisen ja arvonlisäämisen fantasia hokemin kuvaa tätä aikaa. Keskustelu keskittyy liiaksi selitykseen mitä hukka on, mitä arvo on. Huomion kohteeksi voisi ottaa sen, mitä organisaation tulee saada aikaan. Ensimmäinen askel on siirtyä subjektiivisesta keskustelusta objektiivisiin numeraalisiin mittareihin.

Lean strategia ja sen soveltaminen, osa II

Julkaistu  05.04.2018    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Olen huomannut, että Suomessa lean -työkalun käyttö nähdään "muutoksena" ja muutoksen tulos parannuksena. Näin ainakin julistavat eräät lean -konsultit kertoessaan "menestystarinoita". Eihän se näin ole! Tyhjiä lupauksia. Muutos syntyi, mutta tavoite jäi saavuttamatta ja aika ja rahat menivät!

Mihin tietoon voi luottaa?

Julkaistu  22.03.2018    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Uskoisitko, että suomalaisten juoman kahvin arvo ylitti yhden prosenttiyksikön bruttokansantuotteesta vuonna 2017? Hyvä että et, koska väite on täyttä puppua.

Lean -strategia ja sen soveltaminen

Julkaistu  07.03.2018    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Leanin yhteydessä on harvoin keskusteltu strategiasta; kuinka saavutetaan tavoitteet ja päämäärät. Suomessa leanin strategiana näyttää olevan hukan poistaminen erilaisten lean -työkalujen avulla. Jotkut pyrkivät myös lyhentämään läpimenoaikoja. Onko tämä riittävää, tehokasta ja oikein? Mitkä ovat yrityksen päämäärät ja miten niihin päästään lean -opilla? Miten lean pitäisi ottaa käyttöön?

”Kultasormi” Black Belt ja hänen Lean Six Sigma -pelinsä

Julkaistu  07.02.2018    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Leanin ja ja Six Sigman perusta on ”uudessa” näkemyksessä siitä kuinka luonto käyttäytyy. 1900-luvun alussa ”vanha” eksaktiin maailmankuvaan perustuva näkemys korvautui Einsteinin suhteellisuusteorialla ja kvanttifysiikalla.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

Artikkelit 2015

Kuinka FMEA:ta sovelletaan palveluissa?
Miksi toleranssit?

Palvelun ja tuotteiden laatu ja Lean Six Sigma 
 
Big Data palveluissa ja palveluna
 
VSM - mihin tätä käytetään?
  
Asiakaslähtöinen tuotekehitys (QFD) 

Kokeilua vai koetoimintaa?
 
Hyväksymisnäytteenotto

Kuinka parannat laatua ja tuottavuutta 
Mietteitä korrelaatiosta ja kausaliteetista 
 
Pääkomponenttianalyysi Minitabilla
  
Kahden moniulotteisen SPC-kortin laskeminen Minitabilla

Tuottavuuden parantaminen
   
Big Data - Suuri mahdollisuus vai suuri erehdys 

Parannustoiminnan kohdistaminen
  
Kumpi auto on parempi
 
Lean -toiminnan lainalaisuudet 
 
Koesuunnittelu - Tilastollisesta menetelmästä käytännön työkaluksi
  
Lean konfliktissa kustannuslaskennan kanssa 

Miksi yrityksen pitäisi soveltaa tilastomatemaattisia menetelmiä

Tuottavuuden parannus ja mallit

Artikkelit 2014

Informaation luotettavuus on usein kehityksen este  
Lean Six Sigma ja palvelucase

Lean -teesien maailma

Lean Six Sigma ja simulointi 
Arvovirtakuvauksen käyttäminen operatiivisessa analyysissä 

t-testi tutuksi!

Tilastollinen prosessinohjaus vaihtelun tunnistamisessa

Aikavaihtelu 

Onko Laatu Leania vai Lean Laatua?

Lean ja hukka - Muda, Mura ja Muri

Käytätkö oikeaa parannusmenetelmää

Artikkelit 2013

Mielenmallit
Teoriasta käytäntöön

Mistä syntyy onnistunut koulutus?
Laatu puhuttaa Suomessa
Nollavirheajattelusta Six Sigmaan

Lean Six Sigman vaikuttajat - Hall of Fame

Avain parannukseen ja innovaatioihin vaihtelua pienentämällä

VSM (Value Stream Mapping) - Arvovirtakuvaus

Onko kaikki erilaista vai ei?

5W2H -menetelmä ongelman rajaamisessa ja ratkaisemisessa
Säästä aikaa Minitab -nikseilllä
Ongelmanratkaisu ja parantaminen

Kuinka hallitsen tuotanto- ja palveluprosesseja

Ajatuksia tuottavuuden parantamisesta

Muutanko yhtä tekijää vai useita tekijöitä?

Mitkä ovat Six Sigman ja Leanin teoriat?

Miksi joudun odottamaan sohvaa neljä viikkoa...
Viiden ässän kehitystyökalu 

Artikkelit 2012

Onnistuuko tuottavuuden ja laadun parannus?
Toyotan johtamiskäytännöt - TOYOTA KATA
Menetelmäkeskustelusta parantamiseen
Lean on vain käytännön tekemistä, vai ei?
Lean -aktiviteettien kohdistaminen
Jokainen parannus vaatii muutoksen, mutta vain harvat muutokset johtavat parannukseen

 

Lisää artikkeleita.

 

Tagipilvi

jitpuhdistaminenerityissyyParetoDFSS8DsysteemiTaguchiriskinkartoituslaadunkehittäjäFMEAjohtamisjärjestelmäGage R&RDemingANOVAPDSAMinitabinnovaatioJuranaivoriihiKaikakumixturekorrelaatioPDSA-ympyräacceptance samplingMonte Carlomenetelmätmittausprosessikvantitatiiviset menetelmätBalanced ScorecardVOCparannusmenetelmähävikkifunktiojidokaTQMparannustoimintadatan käsittely0-virheDesign of ExperimentskalanruotoDMADVISO 9001:2015ohjausasiakastyytyväisyysKingmanin yhtälödatan laatuLeansekoitekoehistogrammipäämäärämallitilastoDOEIshikawaCrosbySPCmittaussysteemiGageLean Six SigmaFactory PhysicsparantaminenCTPControl PlanMarkkinointiprosessimittaaminenLean-taloFeigenbaumvaihtelun vaikutusSPC-korttimalliAsiakastarvearvovirtakuvausLaatukonferenssiparannuksen johtaminendatan käsittelyToyotatilastomatematiikkaISO 9000ShewhartlaadunparannusDSDMarkkinointiqfdprosessiKaizenohjauskorttipaloautopelikuvaaminenhukan muodothyväksymisnäytteenottolainalaisuudetohjaussuunnitelmaL8-matriisi5STuottavuustilastollinen päätöksentekosatunnaissyyasiakastyytyväisyysläpimenoaikamuutosTOCsyy-seurauskaavioBody of KnowledgeKataIATF 16949prosessikuvausTPMoperaatiotutkimusarvovirta-analyysiSigmaDemonstraatiotPDCAdataLean-visioDesign for Six SigmaASQBig DataJohtaminentoiminnan lainalaisuudetSix SigmasuorituskykymittaritHukkaROIOpettaminenOhnomonimuuttujakoeuutiskirjeMinitab 185W2H Black BeltlaatutyökalutLaatujärjestelmägurutryhmittelykaaviotoiminnan laitparannusennustaminenkoulutusOpetusmenetelmätCDAturvallisuusIATFsitoutuminentehokkuusreunaWheelertäystekijäkoeparannusmalliJatkuva parantaminenhypoteesitestausasiakasoeeBOKISO 9001koesuunnitteluhypoteesitestitehdasfysiikkalaadunhallintatehollinen aikatyökaluttiedonkerääminenjärjestäminenHall of Fameparannustoiminnan kehittyminenmielenmallitHarrydatan luokittelulaatutaulutnollavirheKingmanmuutoksen tuskaCTQdata-analyysiLean HandbooktoleranssiLean Six Sigma Black BeltongelmanratkaisuryhmätyöskentelyjaksoaikaVSMkausaliteettiluotettava mittaust-testistabiiliarvovirtalaatu SuomessaLittlen lakiOFATstandardointimittavirheValue Stream MappingriskiideointiTPSregressioanalyysilajittelusatunnainen vaihteluShingoMSAneukkarikoeLaatutyökalutkustannussäästötEDAvaihteluTätä on LeanvuodiagrammilaadunohjauslaatumonimuuttujatestivalvontaCombanion by MinitabDMAICdatan käsittelydatan keräyslaatu ratkaisee

Arkisto