Artikkelit

Jatkuvasta tarkastuksesta ja korjauksesta jatkuvaan parantamiseen tai sitten ei?

Julkaistu  15.04.2021    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Ajattelemme usein, että jatkuva parantaminen, ennaltaehkäisy (sitähän se on), on yksinkertaista, ja me kaikki pystymme siihen ja jokainen yritys. Asetamme vain tavoitteen ja vähän "touhuamme" lean- ja laatutyökaluilla ja ... parannusta ja tulosta syntyy, joka säilyy. Onko asianlaita näin?

Uskon kaiken, minkä omin silmin näen

Julkaistu  01.04.2021    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Me uskomme mitä näemme ja näemme mitä uskomme. Kun katsomme aamulla itään, näemme auringon nousevan. Tämä toistuu usein ja ajattelemme, että näin se tapahtuu aina. Itseasiassa, näin ei tapahdu aina edes Suomessa. Lapissa on pitkiä aikoja, kun aurinko ei nouse (kaamosaika). Se, että näemme sen nousevan ja uskomme sen nousevan huomenna, perustuu siihen, että olemme koulussa oppineet ja uskomme teoriaa, että maapallo on pallo ja osa isompaa kokonaisuutta, eikä "lettunen" ja maailman napa. Emme usko fake newseihin.

Suomi - suunnittelun ja tuotekehityksen takapajula?

Julkaistu  18.03.2021    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Huolta suomalaisten yritysten käyttämistä tuotekehityksen panoksista ja talouden kilpailukyvyn varmistamisesta on nostettu taas esiin. Ratkaisuja väläytteli viimeksi valtiovarainministeri Vanhanen, joka ehdotti rahastoa vauhdittamaan tutkimus- ja tuotekehitystyötä (HS 17.3.2021).

Laatupalkintojen nykytila, kehitys ja kritiikki

Julkaistu  04.03.2021    Kirjoittanut  Eero E. Karjalainen  
Mikä on laatupalkintojen kansainvälinen huomiotaso? Ovatko laatupalkinnot arvonsa ansaitsevia ja toimivatko palkintojen taustalla olevat talous- ja laatumallit vielä tänään? Voiko malleilla kehittää ja parantaa yrityksen toimintaa ja tulosta? Mikä on laatupalkintojen suosion kehitys ja millaista kritiikkiä palkinnot ovat saaneet osakseen?

Lean Six Sigma ja ongelmanratkaisu

Julkaistu  18.02.2021    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Six Sigman alkuvaiheessa 2000-luvun alussa menetelmän ylikuumeneminen näkyi siinä, että jopa palaverit oli nimetty Six Sigmaksi ja agenda noudatti DMAIC-prosessia. Nämä ajat ovat varmaan jääneet taakse, mutta uudet ylikuumenemisen aiheet ovat tulleet Six Sigmaan.

Määritä lean - nyt heti!

Julkaistu  04.02.2021    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Filosofia, uskonto, menetelmä, päämäärä, tapa, virtaus, työkalut, puhallus, imu tai tapa ajatella ovat asioita, joita tulee pinnalle, kun ihmisiä pyytää määrittelemään termin lean. Tämä havaintojen tai mielleyhtymien lista ei ole mitenkään täydellinen ja siihen kukin voi varmasti lisätä omansa, mutta harvoin pienikään ryhmä eri osista samaa organisaatiota on kovin samanmielinen määritelmässään.

Laadun suunnittelu – kilpailukyvyn peruskallio

Julkaistu  21.01.2021    Kirjoittanut  Antti Piirainen  
Asiakkaan ja laadun tulee olla huippuprioriteetti. Asiakkaan kokema tarkoituksenmukainen laatu on kilpailukyvyn peruskallio. Kun sinä tai organisaatiosi ratkaisee asiakkaan "ongelman", ei hänellä ole syytä hankkia tätä muilta. Laadun tulisi olla strateginen prioriteetti.

Uudenvuoden lohen suorituskyky

Julkaistu  07.01.2021    Kirjoittanut  Matti Pesonen  
Joulun alla oli kohinaa kalojen tuoreudesta ja havaituista epäkohdista (HS 17.12). Noin 30 % pistokokein analysoiduista tuoretiskeiltä myytävistä kaloista ei täyttänyt tuoreelle kalalle asetettuja vaatimuksia. Eli suomeksi: kaloissa oli paljon virheellisiä. Tämä voi olla riski terveydelle tai ainakin aiheuttaa tyytymättömyyttä ostajassa, siis ainakin aihetta reklamaatioille.

Vierasblogi: Factory Physics

Osa I: Miten eräs yritys kasvatti tulosta 10-kertaiseksi
Osa II: Johtotason päälliköt aiheuttavat vaihtelua
Osa III: Mitä on varasto-optimointi? 
Osa IV: Lopeta köydenveto talouden ja operaatioiden välillä 
Osa V: Kuinka saada eniten arvoa lisäarvosta 
Osa VI: Kolme syytä varastojen optimoinnin epäonnistumisissa 
Osa VII: Kaksi asiaa mitä jokaisen talousjohtajan (CFO) ja operatiivisten johtajan (COO) pitäisi tietää varastojen hallinnasta 
Osa VIII: Kuinka hallita työntekijäkapasiteettia  
Osa IX: Kolme erittäin yleistä virhettä ennustamisessa 
Osa X: Täydellisen maailman löytäminen johtajana 

Artikkelit 2021

Uskon kaiken, minkä omin silmin näen
Suomi - suunnittelun ja tuotekehityksen takapajula
Laatupalkintojen nykytila, kehitys ja kritiikki
Lean Six Sigma ja ongelmanratkaisu
Määritä lean - nyt heti!
Laadun suunnittelu - kilpailukyvyn peruskallio
Uudenvuoden lohen suorituskyky

Artikkelit 2020

Laatuteknologia ja Uusi Fysiikka 
Laadunhallintajärjestelmät - tuki ja turva vai työläs ja kustannus
 
Uusi ammattikirja avaa Lean Six Sigman teorian ja taustat suomeksi 
Juurisyyt vai selitys? Ethän tutki virheitä ja sotke koko hommaa?  
Saadaanko jo kohta ISO:9001 2025?
 
Lean ja Six Sigma - Eri polut kohti samaa päämäärää  
Lean-johtaminen
  
Bayes "puhuu" meille tapahtumien syiden todennäköisyydellä, totuudesta?
   
Teköäly (AI), monimuuttujakoe (DOE) ja Six Sigma
   
Riskit laadun johtamisessa
  
Uusia tuulia ja ennakkotietoa Lean Six Sigma 2.0 ja laatuteknologia -kirjan julkaisusta
   
Virtaus- ja resurssitehokkuus
  
Jatkuva siivoaminen ja konmaritus
   
Lean Six Sigma -osaaminen – ketjuta ja kehity
   
Virtaus ja kaivamisen estäminen
  
Buffereiden eli joustovarojen puute
   
Parannusidean myyminen – Lean Six Sigma
   
Ristiriidat ja viisaus operaatioiden johtamisessa 
 
Vaatiiko asiakkaasi MSA-tuloksia?
   
Kausaliteetti-syy on ehto parannukselle
   
Lean – työkalut ja muut asiat 
 
Kaikki oli ennen paremmin – kuvatkin piirrettiin käsin!
   
Jättämä ja myöhästyminen on kroonista

Miksi näkemällä ei voida murtaa systeemiä   
Suomalainen Laatu 2020
  
Lean & Six Sigma ja Laatuteknologia

Artikkelit 2019

Lapputekniikka nimeltä lean?
Numeeriset ja analyyttiset tutkimukset  
Jatkuva säätäminen – miksi säädämme?
  
Kaizen, Ohno ja VUT
  
Tunnettu ratkaisu ja suorituskyky  
Tiedon luominen ja Six Sigma
   
Lean Six Sigma, suorituskyky ja monimuuttujakokeet
   
Tilastollisen ajattelun luonnottomuus
   
Lean Six Sigma ja palveluesimerkki
  
Ongelmat ja osaaminen
    
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA IV
    
Minitab 19 - uusi versio suositusta ohjelmistosta
    
Jonotuksen ja bufferien pakko
  
X 4.0
    
Laatu 4.0 ja sen vaatimukset organisaatiolle
   
Vähennä entropiaa – älä menetä käytettävyyttä
    
Yritys ja erehdys vai koe?
 
Onko prosessi ymmärretty väärin?
    
Hävikki ja hukka – Loss & Waste
   
Auttavatko palaute- ja reklamaatioselvitykset parantamaan laatua?
    
Toyota ja Lean – Mikä on Leanin lähestymistapa laatuun
   
Neljä ongelmaa, neljä lähestymistä
    
Kokonaisvaltainen lähestyminen toiminnan kehittämisessä
  

Artikkelit 2018

Laatu 4.0 ja Lean Six Sigma 2.0
Väärinymmärretty Lean
  
Lean Six Sigma -metodi ja kaksi tärkeää ”ympyrää”
 
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän  
Hukka ja arvo vs. lean-tiede 
 
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa II
  
Mihin tietoon voi luottaa?
  
Lean -strategia ja sen soveltaminen, osa I
  
”Kultasormi” Black Belt

Artikkelit 2017

Totuuden jälkeinen aika tuottavuuden kehittämisessä?  
Tehdasfysiikka on hyvä kaveri
  
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA III
  
Tulos vai toiminta?
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA II 
10 + 20 vuotta laatukoulutusta   
Prosessin ja työkoneen säätäminen ja asettaminen - OSA I
  
Aliarvostettu vaihtelu
 
DSD -koesuunnitelmat
  
Parannusprojektien hallinta ja Monte Carlo
  
Leviääkö Lean käsiin?
  
IATF 16949 -standardin merkitys autoteollisuudessa ja sen ulkopuolella
  
Lainalaisuudet - tehdasfysiikka
 
Väärin ymmärretty laadun parannus

Artikkelit 2016

Unohdettu laadunohjaus?!  
Kymmenen tilastollista Six Sigman työkalua selitettynä
 
Lääkärille 15 minuutissa
  
Vaihteluun suojautuminen ja tehokkuusreuna
  
Tehokkuusreunan tunnistaminen
 
Lean Six Sigma -soveltaminen kasvaa nopeimmin maailmassa
  
Johtaja ja gurujen suuret laatuopit!
  
Osaaminen, Lean -osaaminen
 
Lean Six Sigma ja Kaikaku
  
Kuinka nostaa palveluprosessin ketteryyttä menettämättä tuottavuutta?
  
Asiakastarpeesta tuotteeksi integroidulla T&K -prosessilla

Mitä lean on?

Johtajan LAATU 

ISO 9001:2015 riskiperusteinen ajattelu sekä johdon sitoutuneisuus
 
Palvelu- ja tuotantoprosessin virtauksen parantaminen
  
Parannanko liiketulosta vai työhyvinvointia vai molempia?
  
ISO 9001 ja laadunhallinnan periaatteista
  
Prosessimainen toimintamalli ja ISO 9001:2015
  
Olisiko tuottavuushypyn aika vai kärvistelemmekö!
  
Riskiperusteinen ajattelu

 

Lue lisää artikkeleita täältä!

 

Tagipilvi

muutossekoitekoeValue Stream MappingTuottavuusdata-analyysiTQMtäystekijäkoekairyopaloautopeliKingmanin yhtälötyökalutregressioanalyysiläpimenoaikamenetelmätKaizenIATFsyy-seurauskaaviokoulutusarvovirtakuvausLean-johtajakvanttifysiikkaSPCohjauslaatuteknologiaBayesYellow BeltriskinkartoitushypoteesitestausprosessiCrosbyhyväksymisnäytteenottoLean HandbooklaatutaulutlaatupalkintoBody of KnowledgekausaliteettiCombanion by MinitabANOVAparannustoimintaVUThypoteesitestiFeigenbaumryhmittelykaaviotoleranssiControl PlanjohtamisjärjestelmävalvontakuvaaminenDFSSBig DataROILean-asiantuntijaTOCsitoutuminenSigmaasiakasShingoBlack BeltprosessikuvausIATF 16949TPSasiakastyytyväisyysFactory Physicslaatu SuomessaLean Six Sigma Black Beltparannustoiminnan kehittyminengurutjärjestäminenluotettava mittausOFATlaadunhallintajidokaLaatukonferenssikvanttimekaniikkaJohtaminenPDSA-ympyräFMEAAsiakastarveMinitab 18monimuuttujakoeongelmanratkaisuohjaussuunnitelmatiedonkerääminentoiminnan lainalaisuudetHukkalajittelutilastollinen päätöksentekodatan käsittelylaatutekniikkaISO 9001mittavirhedatan käsittelyOpettaminenDesign of ExperimentsGage8DlainalaisuudetjaksoaikaISO 9000laadunparannusstandarditLittlen lakineukkarikoePDCAMinitab 19suorituskykymittaritmielenmallitmonimuuttujatestiASQparantaminenpalveluDeming5W2H mixtureISO 9001:2015Gage R&REFQMDemonstraatiotKingmanEDAMonte Carlodatan laatuvaihteluJatkuva parantaminenstabiilikorrelaatioLean-talotekoälyvaihtelun vaikutusCTPpäämäärämalliMinitabkanbanHarryarvovirtaL8-matriisihävikkifunktioHall of FameasiakastyytyväisyystrizmalliWheelerkustannussäästötTPMlaadunkehittäjäideointimuutoksen tuskaMarkkinointiLaatutyökalutIshikawaVUCAoperaatiotutkimusShewhartBOKerityissyyOhnoDMADVtilastoparannuksen johtaminenGreen BeltOpetusmenetelmätkalanruotoBalanced ScorecardPDSADMAICläpimenoTaguchikvantitatiiviset menetelmätstandardointimittausprosessinollavirheDSDparannusMSAohjauskorttiryhmätyöskentelyJuranoeearvovirta-analyysiLeanlaatu0-virheriskiLaatujärjestelmäparannusmallirtbKaikakutoiminnan laitaivoriihiLean Six Sigmaacceptance samplingLean-visiojuurisyyennustaminenlaatu ratkaisee5Shistogrammisatunnainen vaihtelumittaussysteemidatatilastomatematiikkaSix SigmapuhdistaminenmittaaminenKataDesign for Six SigmasatunnaissyyDOElaatutyökalutVSMjitt-testiinnovaatioCDAdatan luokittelulaadunohjaustehdasfysiikkatehokkuusreunakoesuunnitteluTätä on LeanqfdturvallisuusCTQdatan keräysMarkkinointiprosessiuutiskirjedatan käsittelyVOCParetotehollinen aikaterveydenhuoltosysteemivuodiagrammiSPC-korttihukan muodotsuorituskykyparannusmenetelmäToyota