ISO 9001, missä mennään?

Julkaistu 23.02.2022    Kirjoittanut    Tilaa RSS


Laatujärjestelmä ja sen standardointi, sisäiset ja ulkoiset auditoinnit, poikkeamat ja korjaavat toimenpiteet. Monille tuttu laadunhallintajärjestelmän vaatimukset asettava standardi ISO 9001 julkaistiin vuonna 1987 ja se on tämän jälkeen revisioitu vuosina 1994, 2000, 2008 ja 2015. Tasaisen vauhdin taulukolla seuraavan revision pitäisi olla kohta tällä, mutta mikä on tilanne?

ISO 9001 standardin kehittämisestä vastaa ISO:n (International Organization for Standardization) teknisen komitean 176 alakomitea 2 (ISO/TC 176/SC 2). ISO vaatii kaikkia komiteoita tarkistamaan julkaisemiensa standardien ajantasaisuus ja revisiotarve viiden vuoden välein. Alakomitea 2 kävi sisäisiä keskusteluja ja teki käyttäjäkyselyn ISO 9001 käyttäjille päätöksensä tueksi.

Käyttäjäkysely toteutettiin vuonna 2020, vastauksia saatiin 149 maasta seuraavasti:

kyselyntuloksetISO9001.png
Kuva 1.  ISO 9001 käyttäjäkyselyn tulokset, Quality Digest 10/21.

Pieni enemmistö äänestäjistä oli vaihtoehdon A, eli "ei revisioida" kannalla, niukasti toiselle sijalle tuli vaihtoehto B eli revisiointi. Huomattavaa on myös kolmospallille noussut toive uudesta standardikokoelmasta, eli käyttäjäkunnassa on havaittavissa myös tarpeita suuremmalle uudistukselle.

Alakomitean sisäisten keskustelujen ja käyttäjäkyselyn tulosten pohjalta suoritettiin kansallisten standardisointijärjestöjen edustajien toimesta äänestys ISO 9001 kohtalosta ja tulos näyttää tältä:

ISO9001tulokset.png
Kuva 2. ISO 9001 jäsenäänestyksen tulokset, Quality Digest 10/21.

Standardin hylkääminen (Withdraw) ei saanut äänestyksessä kannatusta. Standardin säilyttäminen nykyisellään (Confirm) vei täpärästi voiton revisioinnilta (Revise/Amend). Eli jäsenten enemmistö oli sitä mieltä, että ISO 9001 on nykyisellään riittävän hyvä. Vaihtoehto Abstain tarkoittaa, että kyseinen jäsenorganisaatio ei löytänyt sisäistä yhteisymmärrystä, miten äänestää tai pidättyi muusta syystä äänestämästä.

Keväällä 2021 alakomitea teki virallisen päätöksen asiasta ISO 9001 säilyy entisellään! Ensimmäinen kerta ISO 9001:n historiassa, tätä voidaan pitää pienoisena yllätyksenä. Siirtymistä uuteen revisioon ja siihen liittyvää työmäärää ei siis ole lähitulevaisuudessa odotettavissa, saatujen sertifikaattien ylläpito riittää.

Komitean nimeämä erikoisosasto kuitenkin tarkkailee muutoksia toimintaympäristössä ja markkinatilanteessa, jotka mahdollisesti vaikuttavat standardiin ja ehdottaa revisiota tilanteen niin vaatiessa.

Varsinkin tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti hankalaa, mutta spekulointi on luonnollisesti mahdollista. Saadaanko uusi revisio vuonna 2030, eli jätetäänkö yksi revisiokierros "välistä", vai jo aikaisemmin? Mikä on revision suuruus, vai rajoittaako nykyinen ylärakenne (Annex SL) muutoksia?

 

kimmo-120.jpg
Kimmo Liuksiala
kimmo@qk-karjalainen.fi

 

Lähteet:

  1. SFS-EN ISO 9001, Suomen Standardisoimisliitto SFS ry
  2. https://www.quality.org/news/iso-confirms-no-change-iso-9001 (viitattu 18.2.2022)
  3. https://www.iso.org/news/ref2685.html (viitattu 18.2.2022)
  4. Standard Issues: Confirm Or Revise?, Quality Progress, October 2021, Volume 54 Issue 10

 

Kommentoi

(Sähköpostiosoitettasi ei julkisteta.)
Syötä kuvassa näkyvät kirjaimet ja numerot.
Captcha Code

Klikkaa kuvaa nähdäksesi uuden koodin.

    Tagipilvi

    systeemiGreen BeltEDAAsiakastarvejohtamisjärjestelmäkalanruototurvallisuusCDAShewhartohjaussuunnitelmaideointilajittelu8DISO 9001GageriskinkartoitusvaihteluMinitabHarryläpimenoaikaohjausmittaussysteemiuutiskirjeparannusKaikakuKatalainalaisuudetDSDlaatutaulutJatkuva parantaminenlaatuISO 90005SvuodiagrammiMarkkinointiprosessiFeigenbaummonimuuttujatestineukkarikoeasiakasLean HandbookasiakastyytyväisyysLaatujärjestelmäGage R&RlaadunhallintaregressioanalyysiOFATDesign for Six SigmapaloautopelimittausprosessiMinitab 18CTQkoesuunnitteluGraph Buildertekoälyparannuksen johtaminenennustaminenFMEA5W2H kvantitatiiviset menetelmätHukkaSPCmonimuuttujakoeCrosbyläpimenoBig DataPDSATPSkausaliteettiLeanoeelaadunparannushypoteesitestaussuorituskykyDMAICLaatukonferenssitilastoterveydenhuoltotoiminnan lainalaisuudetmuutosLean Six Sigma Black BelttyökalutryhmätyöskentelyControl Plantehollinen aikaToyotatoleranssidatan käsittelylaadunkehittäjäIATFdataROIVSMMinitab 19Lean-taloMonte CarlohävikkifunktiokuvaaminenBayesDFSSlaatutekniikkadatan luokitteluShingotehokkuusreunakanbanBOKIshikawatrizarvovirtaSix SigmaCombanion by Minitabsyy-seurauskaaviosatunnainen vaihteluLean-johtajahypoteesitestigurutlaatutyökalutohjauskorttiparannustoimintakoulutusparannustoiminnan kehittyminenpullonkaulaqfdOhnosuorituskykymittaritPDCAmenetelmätjitaivoriihipäämäärämallistandarditASQLittlen lakipuhdistaminenriskiparannusmallitiedonkerääminentehdasfysiikkajärjestäminenhyväksymisnäytteenottoTuottavuusTQM0-virheJuranparannusmenetelmätilastollinen päätöksentekoL8-matriisiANOVAYellow BeltasiakaspalveluCTPOpetusmenetelmätpalveluongelmanratkaisuarvovirtakuvauskustannussäästötsatunnaissyyLaatutyökalutBody of Knowledgeprosessikuvausacceptance samplingoperaatiotutkimusIATF 16949standardointihistogrammiTOCasiakastyytyväisyysVOCkairyoSigmaTaguchimittavirhetilastomatematiikkalaatupalkintodata-analyysiVUTprosessihäiriökysyntäKingmanin yhtälöjuurisyyarvovirta-analyysilaatuteknologiadatan käsittelyParetositoutuminenhukan muodotnollavirheluotettava mittausTPMLean Six Sigmalaatu SuomessakvanttifysiikkaBalanced ScorecardTätä on LeanmallilaatutiedeerityissyyMarkkinointiLean-visioVUCAmittaaminenPDSA-ympyräSPC-korttiLean-asiantuntijaDemingDOEvalvontalaadunohjausEFQMlaatu ratkaiseertbHall of Famedatan keräysValue Stream MappingFactory PhysicsOpettaminenKingmanmixturemuutoksen tuskavaihtelun vaikutuskorrelaatioparantaminenBlack BeltDesign of Experimentst-testistabiilikvanttimekaniikkaDMADVDemonstraatiotdatan laatuKaizenWheelerinnovaatiojaksoaikaMSAdatan käsittelyryhmittelykaaviojidokakompleksisuusJohtaminenISO 9001:2015Cynefintoiminnan laitmielenmallitsekoitekoe

    Arkisto