Mihin laatu ja laatujohtaminen on menossa - onko tulossa seuraava ”laatuvallankumous” 1980-luvun malliin?

Julkaistu 04.06.2009    Kirjoittanut Eero E. Karjalainen  Tilaa RSS


Maailman laatukonferenssissa WCQI (ASQ Word Conference on Quality and Improvement), joka pidettiin Minneapolisissa 18.-20.5.2009, käytiin mielenkiintoista keskustelua uusista laatusuunnista ja menetelmistä. Konferenssiin osallistui n. 2000 henkilöä ympäri maailman. (Vastaavassa kevään Euroopan konferenssissa oli n. 300 henkilöä.)

asq2009.jpg
Kuva 1: ASQ:n konferenssista (Eero E. Karjalainen)

Olemme kokeneet menneinä 20 - 30 vuotena ällistyttävän suuren muutoksen laadussa, laatujohtamisessa ja laadun tekemisessä. Tätä voitaneen kuvata "vallankumouksena". Tarkastajista ja tarkastuksesta on siirrytty Six Sigmaan ja huippuammattilaisiin, jotka ennaltaehkäisevät virheet ja parantavat monin tavoin tuottavuutta. Vielä 1970-luvulla ja pitkälti 80-luvulla laatu syntyi tarkastamalla. Huonot osat pyrittiin karsimaan pois. Tarkastusosastot olivat suuria ja laatutasokin tähän päivään nähden oli heikkoa etenkin jos huomioidaan tuotteiden monimutkaisuuden kasvu, joka lisää vaatimuksia nykypäivän laadulle. Tarkastamalla ei saa hyvää laatua!

1980-luku muutti kaiken. W. Edwards Deming esitti teesinsä ennaltaehkäisystä ja korosti SPC:n merkitystä, tuli ISO 9000 ja laatupalkinnot. Koulutimme koko henkilöstön laatuun ja laadun tekemiseen. Perustimme Laatuyhdistyksen laatukoulutuksen 1983 ja saimme laatuprofessorin (Paul Lillrank) ja itsekin toimin vähän aikaa professorina. Laatu nousi uudelle tiedon tasolle ja myös koulutustasolle. Laadusta tuli korkeakoulukelpoinen ja ensimmäiset Suomessa väitelleet laatutohtorit valmistuivat. Vielä meiltä puuttuvat kattavat laatukurssit yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Aivan liian paljon keskitytään ISO 9000 laatujärjestelmään, tilastollisten laatumenetelmien (laadun parannuksen) jäädessä vähäiselle huomiolle.

1990-luvulla tietokoneet ja niiden käyttö alkoivat yleistyä, tuli "läppärit". Vasta 2000-luvun vaihteessa ensimmäisen kerran pystyimme julkisille kursseilla "vaatimaan" kannettavan tietokoneen jokaiselle ja tähän laatu- ja tilasto-ohjelmat. Tämä mahdollisti Six Sigman ja tehokkaiden laatuohjelmien, kuten Minitabin, käytön. Virheet vähenivät merkittävästi – 10, 100, 1000 osaan. Laadun mittarina virheprosentti muuttui PPM:ksi (parts per million). Laadussa siirryttiin huippuammattilaisiin, Six Sigma Black Belt ja Green Belt, joiden tuloksentekokyky tuottavuudessa ja laadussa on huippua ja mitä tärkeintä tämä kyky on osoitettu projektityöllä, josta saa sertifikaatin.
Jos olet ajan hermolla ja olet jo saanut tai ehkä pian hankit Six Sigma ja Lean -pätevyyden, niin jo nyt on aika harkita seuraavaa askelta. Mitä haasteita huominen tuo? Mitkä ovat tärkeitä kysymyksiä, joihin on hyvä valmistautua.

Mitä haasteita 2000-luku tuo laatukenttään?

Digitaalisten työkalujen ja prosessijohtamistekniikoiden voimakas muutos voi johtaa seuraavaan suureen mullistukseen laadussa ja laadun tekemisessä.

Kaksi kysymystä nousee eittämättä mieleen:

  1. Kuinka vahvasti digitaaliset työkalut tulevat laatujohtamiseen ja mitä tekniikoita ja työkaluja tullaan tulevaisuudessa käyttämään? DoE, simulointi, toleranssisuunnittelu, stokastinen optimointi jne.
  2. Kuinka "reaaliaikainen digitaalinen" ympäristö tulee muuttamaan tuotteiden ja palvelujen suoritusarvojen ylläpitoa, niin sanottua laadunvalvontaa. Nythän tarkastelemme jälkijättöisesti suoritusarvoja ja annamme palautetta viikon, kuukauden tai jopa vuoden "myöhässä"? Mitä hyötyä tästä on? Kuinka reaaliaikaiseksi pääsemme?

Muuttuuko laadun tekeminen 2000-luvulla kuten on muuttunut 1900-luvulla? Mitkä ovat laadun megatrendit? Mitä seuraavaksi?

laatukehit09.jpg
Kuva 2: Laatumenetelmien kehitys ja vaikutus liiketoimintaan

Kun tarkastellaan tämän päivän laatukenttää, niin se muodostuu ainakin johtavissa yrityksissä kuvan 2 laatujohtamisen menetelmistä.

Mitä laatumenetelmiä sitten on "horisontissa" ja mitä niillä tavoitellaan?

yrmuutos.jpg
Kuva 3: Mitä laadun johtamismenetelmiä yritykset nyt käyttävät, millainen yritys on tulevaisuudessa ja mihin toivotaan suorituksen parannusta?

Tulevaisuuden laatu ja menetelmät

Tulevaisuuden laatu on voitava tuottaa yhä halvemmalla monimutkaistuvimpiin tuotteisiin ja palveluihin. Työ standardoituu yhä enemmän. Yrityksiin perustetaan ehkä prosessitehtaita (process factory), jotka kehittävät yritykselle tehokkaita prosesseja. Meillä on nyt tuotekehitys, joka tuottaa tuote- ja palvelusuunnitelmia, mutta meillä ei ole "instrumenttia" prosessien kehittämiseen. Kuvaketekniikka (gadget) yleistyy ja korvaa valikot. Yritys on ympäristöystävällinen ja kierrättävä. Samalla hetkellä, jolloin tuote valmistuu, tiedämme mitä se on ja voimme myös tehdä laadulle jotain etukäteen. Lean yleistyy kaikkialla. Myös yksilön parannus ja kehitys tulevat korostumaan. Tämähän on jo osittain totta Six Sigma Black Beltien ja Green Beltien osalta.

Joko olet alkanut valmistautumaan tulevaisuuden muutokseen? Mitä aikaisemmin havaitsee ja hankkii tarvittavat tiedot ja taidot, sitä paremmissa asemissa yritys ja myös yksilöt ovat. Aikaa jää oppimiseen ja asioiden sisäistämiseen.
Vallankumous yllättää vain valmistautumattomat. Saatamme tulla tästä "lamasta ulos aivan eri asennossa – valmistautuneet voittajina ja valmistautumattomat häviäjinä.

Seuraa ja liity mukaan digitaaliseen laatuvallankumoukseen. Digitaalitekniikka tuo mukanaan monia oivallisia ja tehokkaita työkaluja.

Toinen suuri muutos on "reaaliaikaisuus" ja nopeus tai jopa ennakoiva laadun seuranta ja simulointi. Laadussa siirrytään yhä enemmän ennaltaehkäisyyn tai oikeastaan laadun luontiin. Nyt se on mahdollista!

Maailman laatukonferenssi oli oivallinen oven avaus tulevaisuuteen. Elämme jännittäviä aikoja, joka antaa suuria mahdollisuuksia oivaltaville.

 

tanjaqsq09.jpg
Kuva 4: ASQ:n konferenssista (Tanja Karjalainen)



eerooikee2.jpgtanja_n.jpg
Eero E. Karjalainen      Tanja Karjalainen

 

Kommentoi

(Sähköpostiosoitettasi ei julkisteta.)
Syötä kuvassa näkyvät kirjaimet ja numerot.
Captcha Code

Klikkaa kuvaa nähdäksesi uuden koodin.

    Tagipilvi

    kausaliteettiriskiBig Datamixture5W2H PDCAlaadunparannuskuvaaminenpaloautopelitilastomatematiikkaEDADesign for Six SigmaISO 9001:2015ohjauskorttiANOVASPC-korttiKatasatunnainen vaihteludatan laatugurutlaadunohjausValue Stream Mappingtoiminnan lainalaisuudetvaihtelun vaikutusvaihteluParetoDOEIshikawa0-virhesuorituskykymittaritennustaminenohjaussuunnitelmaHukkaSPCASQAsiakastarveROITaguchilajitteluDSDneukkarikoeerityissyymittavirheoperaatiotutkimusmittausprosessiIATF 16949TQMJuranjaksoaikahistogrammiryhmätyöskentelyprosessikuvausmuutoksen tuskaasiakastyytyväisyystehdasfysiikkaohjausDemingmielenmallitmenetelmätCombanion by Minitabdatan käsittelyKingmanin yhtälöHarrydatan käsittelytekoälyCTQlaatutaulutarvovirta-analyysiryhmittelykaaviotehokkuusreunakvantitatiiviset menetelmätMSALaatujärjestelmäCTPparannustoiminnan kehittyminenShewhartFactory PhysicsMonte CarloTPMlaadunkehittäjäasiakasJohtaminenDMADVOpettaminenTuottavuusLittlen lakikoesuunnitteluqfdparannus5SMinitab 19parantaminentilastoL8-matriisiOhnodata-analyysiLaatukonferenssiMinitab 18syy-seurauskaavioTätä on Leanluotettava mittausToyotaideointinollavirheCrosbypäämäärämalliprosessiOFATKingmanKaizenMinitabPDSAarvovirta8DVSMmonimuuttujatestilainalaisuudetmittaaminenPDSA-ympyräSigmahyväksymisnäytteenottoWheelerlaatutoiminnan laitKaikakutyökalutISO 9000FMEALean Six SigmasatunnaissyyDesign of ExperimentsLean-visiopuhdistaminenmittaussysteemilaatutyökaluttoleranssit-testijitmallidataLaatutyökalutBlack BeltvalvontatäystekijäkoeGageBOKuutiskirjeJatkuva parantaminenmuutosLean Handbookparannuksen johtaminenlaatu Suomessaongelmanratkaisudatan käsittelykustannussäästötsysteemiSix SigmaDMAICregressioanalyysitehollinen aikahävikkifunktiodatan luokittelusitoutuminenacceptance samplingjärjestäminenShingoControl PlanarvovirtakuvausBody of KnowledgeMarkkinointiDFSSparannusmalliaivoriihimonimuuttujakoeTOCtilastollinen päätöksentekooeehypoteesitestausISO 9001laadunhallintaDemonstraatiotjohtamisjärjestelmädatan keräysparannusmenetelmäjidokainnovaatioOpetusmenetelmätkoulutuskorrelaatioTPSGage R&RstabiiliVOCkalanruotoriskinkartoitusstandardointiMarkkinointiprosessiläpimenoaikahypoteesitestisekoitekoetiedonkerääminenlaatu ratkaiseevuodiagrammiFeigenbaumturvallisuusLean-talohukan muodotBalanced ScorecardasiakastyytyväisyysIATFparannustoimintaLeanCDAHall of FameLean Six Sigma Black Belt

    Arkisto