Six Sigma on saavuttanut kypsän iän

Julkaistu 13.06.2018    Kirjoittanut Antti Piirainen  Tilaa RSS

Six Sigma tarjoaa konkreettisen paketin parantamiseen

Kakku.jpg
Six Sigma on saavuttanut kypsän iän, josta osoitus on ISO 13 053-1 ja 2. standardi(t). Six Sigma on yleisesti yhteisöissä hyväksytty ja tehokkaaksi todettu keino parantaa toimintaa.

Six Sigma -menetelmä on hyvä keino hakea ratkaisua, muutosta parempaan, hyvin määriteltyihin kohteisiin. Six Sigma tuo organisaatioon myös mukanaan kulttuuria keskustella numeroiden avulla todellisista ongelmista.


DMAIC

Käytännön toteuttaminen on tehty helpoksi jaksottamalla tekeminen viiteen vaiheeseen. Vaiheet on kuvattu DMAIC -prosessiksi. Suomeksi vaiheet ovat: määrittely (D), mittaus (M), analyysi (A), parannus (I) ja ohjaus (C).

Jaksottamisen lisäksi tekemistä ohjaa joukko työkaluja. Työkalujen rooli on auttaa tutkimistyötä ja ohjata ryhmän keskustelua sekä auttaa pääsemään kohti todellisia vaikuttavia tekijöitä. Työkalujen käytössä tulee varoa, että työkalut eivät ota ohjia käsiin vaan päämäärä ohjaa koko tekemistä.

Dmaic_taulukko.jpg

Lyhyesti sanottuna D, M ja A -vaiheet käsittelevät ongelman rajaamista ja tunnistamista. I -vaihe keskittyy parannusidean luomiseen sekä erittäin tärkeään asiaan kokeelliseen testaamiseen. C -vaihe on muutoksen käyttöönottoa ja vakiinnuttamista. Kysymys on päämäärälähtöisestä tutkimusprosessista.

Six Sigmaan otettiin mukaan vuonna 2002 Lean eli aikanäkökulma. Prosessista tuloksen kannalta vaikuttavien paikkojen ja tekijöiden löytäminen on haasteellista, jos keskitytään vain yksittäisiin vaiheisiin. Aikanäkökulma auttaa johdattamaan ongelmakohtiin. Tosin, jos ei suorituskykyä onnistuta parantamaan riittävälle tasolle, pelkkä ajan lyhentäminen useissa tapauksissa johtaa tehottomuuteen eikä tuo haluttua tulosta.

Vaihtelun pienentämisen eli suorituskyvyn parantaminen ja ajan lyhentäminen ymmärretään tänä päivänä hyvin synergisiksi tavoitteiksi. Six Sigma on osoittanut toimivuutensa ja menetelmän käyttö ja sen tuoma mielenmallin kehittäminen on tukenut suuresti ajan lyhentämis- ja hallintapyrkimyksissä.

Olemme kouluttaneet Six Sigmaa Suomessa yli kaksikymmentä vuotta. Koulutuksemme ottaa huomioon suomalaisten lähtötiedot laatutekniikasta ja tilastollisista menetelmistä. Koulutustemme kurssilla tehtyjen töiden tulokset ja onnistumisprosentti ovat maailmanlaajuisesti kärkikaartia.

 

Antti_90.jpg
Antti Piirainen
antti@qk-karjalainen.fi

 

Lähteet:

  1. SFS-EN ISO 13053: PROSESSIN KEHITTÄMISEN KVANTITATIIVISET MENETELMÄT. SIX SIGMA.
  2. George, Michael L.: Lean Six Sigma - Combining Six Sigma Quality with Lean Speed; 2002

 

Kommentoi

(Sähköpostiosoitettasi ei julkisteta.)
Syötä kuvassa näkyvät kirjaimet ja numerot.
Captcha Code

Klikkaa kuvaa nähdäksesi uuden koodin.

    Tagipilvi

    Six SigmasysteemiparannusmenetelmäFMEATOCregressioanalyysiANOVAlaadunohjausBOKLean HandbookparannussitoutuminenTaguchiluotettava mittausDemonstraatiotdatan keräysShingotehokkuusreunaSigmatilastollinen päätöksentekopuhdistaminenohjaussuunnitelmaKaikakuparannustoiminnan kehittyminenjitKataGageläpimenoaikatilastokuvaaminenhypoteesitestausDSD5W2H Minitab 18arvovirta-analyysilaadunkehittäjäOpetusmenetelmätaivoriihiLean-visioneukkarikoevuodiagrammi0-virhetoiminnan laitIshikawatyökalutoeetehdasfysiikkaPDSAvaihtelun vaikutusgurutjaksoaikasatunnainen vaihtelumonimuuttujakoemittaussysteemiohjauskorttidatan luokitteluBody of KnowledgeISO 9001:2015tilastomatematiikkaPDCALean Six Sigma Black BeltTuottavuuslaatukorrelaatioIATF 16949ASQprosessiDFSSjärjestäminenuutiskirjeControl Planhukan muodotMSAt-testiLeanmuutosjidokaennustaminenlajitteluLittlen laki5SmittausprosessiDemingsatunnaissyylaatutaulutJuranmittaaminenparannuksen johtaminenarvovirtamittavirheTPMqfdryhmittelykaavioOFATAsiakastarvekausaliteettiCTQmixtureKingmanin yhtälöLaatutyökalutongelmanratkaisulaatutyökalutTPSacceptance samplingDOEmenetelmätHarrymalliLaatujärjestelmäkalanruotoL8-matriisidatan käsittelyhistogrammiFeigenbaumprosessikuvauslainalaisuudetmielenmallittehollinen aikaTätä on LeanparantaminenToyotaideointiKaizenasiakastyytyväisyysdatalaatu ratkaiseeHall of FameWheelertiedonkerääminenmuutoksen tuskasekoitekoelaadunparannusPDSA-ympyräDMADVParetolaadunhallintalaatu SuomessaHukkaValue Stream MappingvaihteluturvallisuushyväksymisnäytteenottoLean Six SigmamonimuuttujatestikoesuunnittelusuorituskykymittaritasiakastyytyväisyysMonte CarloriskiVSMstabiilioperaatiotutkimusOpettaminenkustannussäästötSPC-korttiJatkuva parantaminenDesign of ExperimentsSPCEDAOhnodata-analyysiKingmanerityissyyISO 9001toiminnan lainalaisuudetJohtaminenMarkkinointiprosessiIATFdatan laatuarvovirtakuvausLean-talokoulutusparannusmallikvantitatiiviset menetelmätDesign for Six SigmaparannustoimintaROIShewhartCTPinnovaatiodatan käsittelyMarkkinointiVOCGage R&Rsyy-seurauskaavioBalanced ScorecardvalvontaBig DatahävikkifunktioCombanion by MinitabpaloautopelistandardointiISO 9000Black BelttoleranssiTQMriskinkartoitusryhmätyöskentelyhypoteesitestiCrosbyohjausLaatukonferenssi8DCDAnollavirheFactory PhysicsDMAICdatan käsittelypäämäärämalliasiakasjohtamisjärjestelmätäystekijäkoeMinitab

    Arkisto