Avoin

Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys QFD

Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys QFD

 

QFD on menetelmä, jolla suunnitellaan asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin perustuvia tuotteita ja palveluja. QFD eli "Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys" muodostaa konseptin, kuinka asiakkaan tarpeet tunnistetaan, priorisoidaan ja QFD-matriisilla muunnetaan tuotteen tai palvelun kehittämisen lähtötiedoiksi. Asiakastarpeen tunnistamisessa tarvitaan niin luovia menetelmiä (ideointia) tukevia työkaluja, priorisointia, asiakastiedon keräämistä ja muuntamista.

Mistä QFD on lähtenyt?

Asiakaslähtöinen tuotteen kehitys tai kuten se kansainvälisesti tunnetaan, QFD (Quality Function Deployment), menetelmä tuli Suomeen 1983 Metalliteollisuuden keskusliiton ja Suomen Laatuyhdistyksen yhteistyön tuloksena. DI Eero E. Karjalainen on ollut mukana alusta asti tuomassa menetelmää, kehittämässä ja kouluttamassa sitä nyt jo lähes 30 vuotta. Menetelmää sovelletaan lukuisissa suomalaisissa yrityksissä erinomaisin tuloksin.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan näihin työmenetelmiin - VOC, KJ -menetelmä, Kano-malli, asiakaskyselyt, puudagrammi - ja itse QFD-matriisiin, laatutaloon A1, jolla muunnos varsinaisesti tehdään. Kurssilla tehdään ryhmätyönä QFD-matriisi.

voc.jpg

 

Kurssi sopii erinomaisen hyvin kehitystiimeille tai ryhmille, joiden tehtävänä on innovoida ja kehittää uusia tuotteita tai palveluja.

Hinta

Osallistumismaksu 1150 euroa + Alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

eerooikee2.jpg

 

 

 

 

 

Eero E. Karjalainen

sähköposti: eero@qk-karjalainen.fi
puh. 040 729 6787

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot

Tarjous7.jpgIlmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumisen voit tehdä sähköpostitse, puhelimitse (03-7804 264) tai sivupalkista löytyvästä ilmoittaudu kurssille linkistä. Ilmoittaessasi useampia henkilöitä samasta organisaatiosta, voit lisätä muut henkilöt lisätietoihin. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä. 

Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

Tiedot

  • Kesto: 2 päivää
  • Ajankohta: Avoin
  • Sijainti:Sibeliustalo, Lahti
  • Hinta:1150 euroa + Alv 24 %
  • Kouluttaja:Eero E. Karjalainen

Ohjelma

Päivä 1

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
09:00 Avaus ja esittely
09:15 Johdatus QFD:n
10.30 Millä perusteella asiakas ostaa tuotteen/palvelun?
Asiakkaan valintakriteerimallit, Kano-malli, VOC
12:00 Lounas
13:00 Mitä asiakkaat tarvitsevat (ryhmätyö)?
Luokittelu, priorisointi, KJ-menetelmä, puudiagrammi
Asiakastutkimukset ja asiakastiedon keräys
14.30 Kahvi
15:00 Ryhmätyö xxx Oy:n asiakkaiden tarpeista
KJ-menetelmä ja luokittelu
15.00 Laatutalon eli QFD-matriisin esittely
A1 xxx Oy:n tuotteista ja palveluista (ryhmätyö)
Mitä se on? Miten laatukaavio A1 tehdään?
16:00 1. päivä päättyy

 

 

Koulutuksesta sanottua:

 

"Kurssi jäsensi käsitteitä asiakastyytyväisyys ja tarve erinomaisesti. Lisäksi tarjosi konkreettisen polun ja työkalut ja polun asian jäsentämiseen."

 

"Konkreettinen ryhmätyö auttoi asian oppimisessa."

 

"Miksi tätä ei ole opetettu koulussa?"
-Juuri valmistunut-

Päivä 2

08.30 2. päivän aloitus
08:30 Ryhmätyö jatkuu
Laatukaavio A1
Tarpeiden priorisointi
Tarpeiden muuttaminen palvelun ominaisuuksiksi
Kehitys- ja parannuskohteiden tunnistus
11:00 Ryhmätyön purku
11:30 Lounas
12:30 QFD:n matriisijärjestelmä
Kuinka kehityskohteet viedään läpi prosessin
Kustannusmatriisi
14.00 Kahvi
14:30 QFD-matriisin oikeellisuuden tarkastaminen
Ristiintarkastus, validiteetti
Esimerkkejä QFD:n toteuttamisesta
16:00 Tilaisuuden päätös